Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

peruke suoraksi?

Started by Anonymous, June 29, 2004, 09:37:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Olisko mitään keinoja saada vinoa/kippuraista peruketta suorax?

Anonymous

Onko peruke jäykkä vai suhtkoht löysä?

Kala_Jökke

Quote from: kalastajan alku on June 29, 2004, 09:37:14

Suorax... Tää on teinixii.  :) En itse tiedä ainakaan mitään tapaa. Sekin riippuu, jos se on joku teräs tai vaijeriperuke.
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

jaba88

Joo,joku kehtaa käyttää näköjään teini-X;ää ;)
No asiaan eli ne oikaistavissa olevat kiharat ja mutkat lähtee yleensä kun vetää peruketta parikertaa etusormen ja peukalon kynnen lävitse samalla puristaen,tai joskus olen laittanut toikkumaan johonkin perukkeen ja toiseen päähän n.300g paino,hiukan oikenee.

kaivo

Quote from: kalastajan alku on June 29, 2004, 09:37:14
Riippuu perukemateriaalista:

Metalli- + kuitumateriaalista-, esim. Fortress Predatorista ja vastaavista tehtyjen perukkeiden oikomiseksi sormien välissä vetely on oikeastaan ainoa keino. Tällaisten perukkeiden käpertyminen tuntuu myös ajan kanssa "pahenevan" siinä mielessä, että kerran pahasti käpertymään päässyt peruke "mutkistelee" oikaisun jälkeenkin jatkossa herkemmin kuin tuliterä eli suora peruke.

Teräs- ja vaijeriperukkeet eivät käperry yhtä helposti, mutta ajan kanssa nekin kärsivät. Pienet mutkat voi oikoa esim. pihdeillä taitellen. Pianolankaiseen, jäykkään perukkeeseen tullut terävä taitos saattaa johtaa käytössä perukkeen katkeamiseen, eli tällaisesta perukkeesta lukko ja leikari talteen ja itse tapsi roskiin.

Jos jostain saa vielä käsiinsä volframitapseja, niiden käpertymät saa aika mukavasti oiottua kuumentamalla (ei polttamalla) peruketta kynttilän liekillä hetken ajan ja sitten vetämällä.

Loppujen lopuksi; perukkeet ovat kulutustavaraa ja sen verran halpoja, että helpointa (ja kalastavuuden kannalta järkevintäkin) on vaihtaa pahasti käppyräinen peruke uuteen.

Haspeli

Niin se vain näkyy olevan että ajan mittaan varsinkin pitkät perustimet menevät mutkale. Enkä minä ole edes kokeillut suoristamista. Ostan suoraan uusia perustimia. Olen kyllä huomannut että perustimen ei kannata olla liian pitkä.

willE_

kannattaa käyttää punottuja tapseja. ne eivät "jäykistä" uintia ja kestävät ihan samalla tavalla kuin muutkin teräksiset vehkeet...