Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Nimityksistä: "Kuva"

Started by HalDi, October 03, 2004, 14:49:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Onko hyväksyttävää nimittää viehettä "kuvaksi"? Lue ensin viesti.

Kyllä, en näe siinä mitään vääryyttä
28 (73.7%)
Ei missään nimessä! Sehän on silkkaa rasismia
10 (26.3%)

Total Members Voted: 33

Voting closed: October 03, 2004, 14:49:13

HalDi

Nyt en aio kysyä, mitä nimityksiä tunnette vieheelle. En myöskään kysy suoraan, mitä itte käytätte, mutta mä ainaki puhun kuvista. Ts. kalan kuvista, eli kalan näkösistä systeemeistä, kuvista. Ja en osaa sanoa, miksi se olis huono nimitys.

Tälläkin on kuitenki vastustajansa. Sanovat, ettei nimitystä kuva jostain syystä vois käyttää, koska "sehän on uistin, viehe tai vaappu tms. eikä mikään kuva".

Liittyy varmasti murteisiin ja puhetyyleihin yleensä, mutta omasta mielestäni tämä ilmaus olis mukava saada vähän yleisemmäks. En arvatenkaan itte nää mitään syytä, miksi sitä ei voitas käyttää. Kuva on "kalan kuva".

Mitä porukka on täälä mieltä? Ja missähän murteissa tätä yleensä mahtaa esiintyä?
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Ernesti

Ei se mun mielestä hirveetä rasismii oo. Ja nyt sain vasta tietää tuon jutun, eli mikä se kuva on. Oon lukenu paljo juttuja joissa esiintyy kalastuksen mukana sana "kuva". Nyt selvis. ;) Noh, kaikilla on oma nimi noille vaapuille.
Puukala, vaappu, kuva, uistin..
Kaikkea mitä sitä nyt on.

Eli vastaus: Ei kumpikaan.

TIIMU

Ei siinä mitään väärää oo mutta en ainakaan ite totanimee käytä koska se tuntuu jotenkin oudolta sanoa uistinta kuvaksi. Se varmaa riippuu siitä minkä nimen kuulee ekana että mitä rupee käyttään eli jos kalastaa kaverinkasn jokasanoo uistinta kuvaks niin se tarttuu.

jaba88

No en itse nimitä uistimia kuvaksi lähes koskaan koska harrastan jonkun verran valokuvausta ja haluan pitää niiden kahden eri asian termit oikeissa paikoissa:).

Mutta ei kai se hirvee vääryys ole jos sitä nimeä käyttää,
kutsutaanhan monia vaappujakin puukalaksi vaikka ne ei ole kaloja,
äh vähän huono esimerkki...

Mutta kuitenkin puhun ennemmin vieheestä/uistimesta enkä kuvasta,
eikä sitä kuva termiä oikeen voi käyttää muunlaisissa lauseissa kun kysymyslauseissa:"millaisella kuvalla kala tuli?".
Joten siihen on vastattava jollain muutta sanalla kuten vilkulla ym.

anni

Minä ainakin olen niitä "kuviksi" kutsunut ja aion kutsua....
Sananakin jo helpompi lausua kuin "viehe, uistin tai vaappu"... :wink:
Ollaan hiljaa niin saadaan kalaa...

Peksim

Ei siinä mun mielestä mitään väärää ole, jos viehettä kuvaksi kutsuu.
Sehän on jokaisen oma asia miksi haluaa vieheitään kutsua ja mulle on ihan sama vaikka vaappua sanottaisi aina palikaksi tms.
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Pete

Nuorempana viehe olikin kuva, mutta nyt vain uistin. Uistin sana on jäänyt käyttöön.
Ihmeellisin on tämä lipasta käytettävä, vilkku, mitä vilkulla on tekemistä kalastuksen kanssa? ;)

HalDi

Vetoampa nyt näin treadin aloittajana vähän kommentteihin.
Ensinnäkin nuo äänestyksen vaihtoehdot oli vähän kiertäen kirjotettu, tarkotin tietysti ihan suoraan, kyllä vai ei, mutta en halua kuitekaan takertua mokomaan enempiä.

Joo, mä en oo ensimmäisenä kuullu tuosta kuvasta, eikä eräs parhaista kalakavereistanikaan käytä sitä, päinvastoin vastustaa henkeen ja vereen. Tämä "kuva" kuitenkin tuli esiin Kiikoisissa, jossa isovanhempani ja monet tuttuni asuvat. Se vaan on niin helppo sanoa, kuva, yhdyn annin mielipiteeseen. Koitat vääntää jotain "uistinta" tai "viehettä", niin ei siitä tuu aina yhtään mitään. Varsinkaan mun siirappikielellä...

Kaiken lisäks, elikkä millä mä ehkä kaikkeen eniten perustelen, niin kuulostaa aivan inhottavan teinimäiseltä sanoa "uistin" tai "viehe" Katoopa vaikka jotain kalastusaiheista kirjaa, jotka ajautuvat aina jonkun kalastusta alottelevan käsiin ja siellä puhutaan vieheistä ja uistimista. Sitten verrataan sarjakuviin ja piirrettyihin, joista varsinkin Aku Ankoissa onkena (tai virvelinä tai perhovapana) on vapa, jonka tyvessä on semmonen ihme rulla. Sitä ei oikeen perhokelaks laskis, eikä hyrräkelakskaan, koska siinä on ilmeisesti suora välityssuhde ja se on vavan alapuolella.

Joten näihinkö siis uskoa, näitäkö käyttää ja totella? Omasta mielestäni käsitteen "kuva" kaiken kattavana terminä pitäisi jopa yleistää kaikkien keskuuteen ja kaikkien käyttämäksi. Sitten jonain kauniina päivänä yhtään kenelläkään ei olisi enää mitään sitä vastaan.

Ehkä saataisiin sitten munkin kaverin ylikirjallinen käsitehäiriö korjattua.

Muuten, justiin ku kirjotin tätä viestiä koulun kirjastossa, niin tää kaveri tuli siihen tappamaan aikaansa palautustuntien välillä. Ja taas käytiin sen sortin väittely tästä kyseisestä aiheesta, että se vieressä istunu netin käyttäjä vallan huvittu...

Mä sönkkään, että muut nimitykset pitäis kieltää lailla ja perustelen minkä kerkeen, mutta tää tyyppi vaan ei käännä päätänsä vaikka kirveellä löis. Mun mielestä se vaan on niin liian jäykkää ja kaavamaista käyttää vaikeita sanoja, kuten "uistin" ja "viehe" Muistutan ihan varmuden välttämiseks, että älkää nyt nämä "vieheen" ja "uistimen" käyttäjät ny suuttuko, raskasta leikkisää väittelyähän tää vaan on...

Qkkeli

Meilläpäin kun puhutaan "kuvista", niin tarkoitetaan yleensä lusikkauistimia.

HalDi

Joo, niitähä ne pitkälti on monessa paikkaa. Metallilevylle painettu kalan kuva. Meidän suvun mailla puhutaan ihan kaikkia kuvina. Eri tapa.

Erho

Kuva, sehän tuo mieleen valokuvan, telkkarin kuvan tai vastaavaa. Jos kuvalla pitää kalastaa, niin haita ja esim. anopin kuvalla, vitsi, vitsi.  :twisted:
Miks aina tulee pelkkiä taimenia, ei koskaan mitään muuta.

puolisukeltaja6

No empä ole tavannut koskaan tätä sanontaa, mutta sanoo ken tahtoo!