Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

mistä paikasta tämän vuodenajan hauet???

Started by kalalasse, July 06, 2004, 22:40:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kalalasse

olis kiva saada tietoo, että mistä tulee tän vuodenajan hauet...siis kokeneempaa tietoo????? :shock:

k@rra@

Seljiltä ja syvänteistä on mun haukeni tullu
Ha-Ve on hyve.... www.have.fi
Sanokaa Lotto kun haluatte kirreä!!!!!
www.trabucco.it   www.sensas.com
www.seniorivaappu.fi

kaivo

Quote from: kalalasseolis kiva saada tietoo, että mistä tulee tän vuodenajan hauet...siis kokeneempaa tietoo????? :shock:
Varmimmin haukea saa tunnetusti vesikasvustojen liepeiltä ja seasta. Kasvustoissa on kuitenkin eroja, ts. tietyn tyyppiset pöheiköt ovat parempia kuin toiset.

Itse pidän sisävesillä parhaimpana sekä kalansaannin että ruohikkouistimen selviytymisen kannalta lumpeikkoja, varsinkin jos syvyyttä alkaa olla metri tai enemmän. Lumpeenlehtien alta hauki löytää varjopaikkoja aurinkoisellakin kelillä. Jos lumpeikon lähettyvillä kasvaa lisäksi ahvenvitaa, paikka vain paranee. Huonoimmat kasvustot ovat mielestäni harvaa ja matalaa kortteikkoa tai kaislikkoa, varsinkin kirkkaassa vedessä. Myöskään tiheää vesiheinää pukkaavat paikat eivät ole niitä parhaita.

Laatiggo

Heinäkuu on monesti vaikeaa hauki aikaa, kun mielessä on useimmiten kuitenkin se suuri kala. Kiloista perushaukea saa tähänkin aikaan rannoilta, eli ei muuta kun professori tai minnow spoon siimanpäähän ja uistinta heittämään rannoille ja matalille luodoille, joissa kasvaa vesikasvillisuutta. Haukea tulee varmasti, mutta turhan pientä. Omilla reissuillani olen huomannut, että lämpimän vedenaikaan rannalta on tullut maksimissaan 3kg painavia haukia.

Suurhaukea kun haetaan heinäkuun lämminneestä vedestä heittelemällä on tilanne jo hankalempi. Perusoletus ja varmaankin myös todellisuus on se, että iso hauki on painautunut viileisiin syvänteisiin, pohjalle ja laittanut suunsa kiinni. Tietenkin sisävesistä kun puhutaan niin järven max syvyys voi olla 3m (kuten minun tapauksessa) tai sitten vaikka 15metriä. Joten tuolta 3metristä niitä on varmasti helpompi löytää kun todella syvästä. Silti vetoustelu olisi mielestäni parempi vaihtoehto kuin heittely.

Tuossa lähi purossa on hauki juuri nyt ihan hulluna ja niiden saaminen siimanpäähän on kuin tikkarin varastaisi lapselta. Eli todella helppoa. Harmi vaan että koko on vain sellaista kilon luokkaa.
Isoja kaloja on vähemmän kuin pieniä kaloja

möö

Ii on Ha-Ve:a parempi.:lol:. aurinkoisina päivinä matalikosta mää oon saanu

KalaKaapo

Lähinnä kaislikoiden reunalta, joitakin myös syvemmältä.
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

--PROFESSOR--i

MADE in Finland...

Salmo

Quote from: LaatiggoTietenkin sisävesistä kun puhutaan niin järven max syvyys voi olla 3m (kuten minun tapauksessa) tai sitten vaikka 15metriä. Joten tuolta 3metristä niitä on varmasti helpompi löytää kun todella syvästä. Silti vetoustelu olisi mielestäni parempi vaihtoehto kuin heittely.

Niiden tavoittaminen toki voi olla helpompaa, mutta iskuhalukkaaksi altistaminen voikin olla jo toinen juttu. Puhutaan siis nimenomaan matalista järvistä. Mitä suurempi hauki, sitä viileämmästä vedestä se pitää. Max 3m syvyisissä vesissä suurhauet taitavat olla hyvin passiivisia kesähelteillä.