Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

uistimet ruosteessa

Started by fisher87, July 11, 2004, 21:49:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fisher87

Olin tässsä merellä kalassa, ja unohdin huuhtoa ne suolavedestä, ja nyt ne ovat ruosteessa. Suurimmat ruosteet lähtivät pata padalla, mutta pienimpiä paikkoja kuten renkaita ja koukkuja en saanut puhtaaksi. Onko teillä niksejä miten nämäkin saisi pois, voisiko niitä esim liottaa, mutta missä aineessa?

jaba88

Moro,itsellä kävi sama moka Norjan reissulla pari viikkoa sitten kun nakkelin Attlannin rannoilla ja unohdin pestä uistimet ja eilen sitten suihkutin tuommosta kun WSV 5-56 eli punakorkkinen spray pullo,
halpaa ja hiton tehokasta.(ei niin että maalit lähtis :D ).

PS:tuo nimi voi olla hieman toinen mutta kun kysyt myyjältä "vsv556" niin kyllä löytyy.

Anonymous

mistähän jaba ostit tuon tuotteen. Paljonko sillä oli hintaa...

mio

haittaako uistimen koukkujen tai renkaiden pieni ruoste kalastusta tai uistimen tehoa, vai onko se vain mukavuushaitta?

Vesku

En ole huomannut,että itse uistimen pieni ruosteisuus olisi juurikaan haitaksi, eli itsellänikin on joitain lusikkoja ruosteessa ja kalaa on niillä silti tullut.

Koukkujen ruoste onkin pahempi juttu, kun terävyys katoaa ruosteen myötä ja ainakin omat koukkuni olen teroitellut timanttihiomaterällä ennen heittelyä.

Hyvin ovat pelittäneet. Yksi vaihtoehto on toki hankkia kemiallisesti teroitettuja koukkuja, mutta itse olen niin laiska etten jaksa alkaa vääntelemään niitä kiinni, joten olen tyytynyt pikaiseen hiomiseen.
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

Venne

Yksi todella hyvä keino poistaa ruoste koukuista on fosforihappo.
Tuota saa 85% liuoksena apteekista, ja maksaa n.5€/dl.
Tuohon kun upottaa ruosteiset koukut n.5 minuutiksi, niin puhdasta tulee.
Koukkuihin jää sellainen musta karsta pinta, mikä lähtee hyvin pois esim. hammasharjalla. Fosfori happo ei vaadi myrkkylupia, mutta voit joutua täyttämään lappusen missä kerrot mihin tarvit tuota litkua. Biltemalta saa jotain ruosteen syöjää, joka on 10% fosforihappoa geelimäisenä, mutta tuo on aivan liian laimeaa, jos on vähänkään syöpymiä. Fosforihappo sopii hyvin myös jos haluaa autostaan ruosteet pois. Ihan joka kyläapteekista tuota ei välttämättä löydy, mutta ainakin oulun yliopistollisesta sitä löytyi viimekesänä hyllystä.

jaba88

Ööö,ootappas taisi maksaa noin 5euroa Rovaniemen prismassa autotarvikepuolella 300ml eli 3dl kahden desin hinnalla :D ...

Ja joku sanoi että haittaako se koukkujen ruosteisuus kalan tarttumiseen niin tottakai se haittaa jos koukku on hauras ja rypyläinen.
Eihan ompeluneulatkaan ole rypyläisiä koska ne eivät uppoa niin helposti mihinkään.

Ja on se tietysti myös ulkonäön perusteellä parempi että ei ole ruostetta.