Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

soutu-uistelu yksin

Started by Anonymous, February 09, 2003, 18:52:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KKP

Itse uistelen yleensä sähkömoottorin avulla, mutta tuulisemmalla kelillä soutelemalla. Mulla on kolmelle vavalle rakennettu teline, joka on yhtenäinen teleskooppiputki ja siinä on kolme vesijohtoputkesta tehtyä vapatelinettä. Tuo putki tulee hankaimiin kiinni joten se on helppo asentaa/irrottaa, sekä se sopii eri malleihin. Sähkömoottorin kääntökahvaan olen myös tehnyt jatkovarren vesijohtoputkesta jotta voin veneen keskipenkiltä ohjata venettä niin pysyy paatti tasapainossa ja jos kala ottaa kiinni niin voi pysäyttää/peruutella...  :-) toivottavasti saitte selvää mun selityksestä  :-D

Pilkkijä90

Tänään soutu-uistelua isän uudella mökillä, ensimmäistä kertaa siellä kalassa.
Vedin yhdellä vavalla alle tunnin, tuloksena 6 haukea ja 8 ahventa, hauista suurin 1640g, ahvenia en punninnut, isoin luultavasti siinä 200 gramman luokkaa.

[t-k]

Olisi tarkoitus syyshakuea lkaa uistelemaan 3vavalla. Eli molemmille puolille tulee 1kpl pikkuplaanareita. Sitten yksi vapa tulee normaalisti. Pikkuplaanareihin Abu Sevenit, että jaksaa kelata plaanarit vaivatta ylös. Sitten yksi haspelikin täytyy ottaa mukaan.

Himopilkkijä89

Meillä on nykyään soutuveneessä saman tapainen systeemi kuin Hemulisoturilla edellisellä sivulla.

4 vapaa ollaan enimmillään vedetty. Tyynellä onnistuu, tuulisella säällä ei.

Itse olen tänä kesänä soutu-uistellut yksin lähinnä ahventa. Usein kalaa on sen verran tullut, että homma käy helpoiten yhdellä vavalla.

Morripoika

Lohta kun oltiin soutamas niin siel oli jokin mies yksin lohta soutamas 4 vavalla ja jumaliste ko sillä jäi yks uiste pohjaan niin kyllä sielä ukolla kädet kävi tiheään kovassa virrassa.  :-D
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Findus

Yritän soutaa kahdella pikkuplaanarilla haukea. Päämäärä on soutaa neljällä plaanarilla... Ajatelin käyttää sähkämoottoria vaan silloin kun kala iskee, niin että plaanarit pysyvät järjestyksessä. Onko joku yrittänyt jo soutaa plaanareilla?
Lausannelainen (Sveitsissä) asuva haukihullu (www.brochet.ch jos joku haluaa vilkaista vuoden ennättyshaukeani)
Findus

ATTA995

sanon et ei kokemusta soutu veneestä mut kyl se moottori veneel varmaan on aika vaikeetta kans ku moottori sammuu ja kala vetää ja sit toinen ja niin edelleen eli soutuveneellä varmasti rankempaa ainakin monella vavalla
Mi-mi-mitä taphtuu??

perza

Quote from: Findus on September 13, 2007, 13:52:05
Yritän soutaa kahdella pikkuplaanarilla haukea. Päämäärä on soutaa neljällä plaanarilla... Ajatelin käyttää sähkämoottoria vaan silloin kun kala iskee, niin että plaanarit pysyvät järjestyksessä. Onko joku yrittänyt jo soutaa plaanareilla?

Yksin kun olen soutuuistelemassa niin silloin käytän yleensä 3-4 vapaa. Yhdet plaanarit/puoli ja sitten yksi tai pari syvääjä vapaa sivulle. Toisinaan käytän vain noita syvääjä vapoja. Kyllähän se sitten kun kala iskee niin vehkeet menee välillä sekaisin, mutta saa ne aina selvitettyä ja voi näin jatkaa uistelua.
Sitten kunh mukana on joku toinen niin sivuilla on pari plaanaria/puoli sekä pieni takila veneen perässä, tuo on kyllä semmonen yhdistelmä että ei viitsi kovassa tuulessa lähteä soutamaan.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

RailoW

Omassa veneellä yleensä olen kahden muun henkilön kanssa kalalla, mutta olen kokeillut yksinkin. Mulla vapatelineet on aika lähellä airoja, joten saa nopeasti otettua ne siitä ja ne on melko löysät, että kun jää pohjaan, heiniin tai tulee kalatärppi, se kolisee se vapateline veneen laitaa vasten ni tietää, että se uistin on jossakin kiinni :-)

Kuhastelija

Yksin soutu-uistelemassa yleensä käytössä kaksi vapaa, toinen jalkojen takana penkkiin/istuimeen tuettuna. Toinen vapa taasen on vapatelineessä. Soudan yleensä veneen keulasta yksin ollessani, vapateline käden ulottuvilla. Nyt olisi tarkoitus väsätä veneeseen kaari, jossa olisi telineet kolmelle vavalle.                     

Perca

Yleensä yksi kuva selittää enemmän kuin tuhat sanaa, mutta tässä tapauksessa..  :roll:

Eli tuo on perusasetelma kuhaa / haukea / ahventa uistellessa, kaikki vesikerrokset saa haravoitua melko tehokkaasti. Hyväksi havaittu menetelmä ja neljä vapaa on vielä ihan hyvin hallittavissa kun yksikseen soutelee. Eri asia sitten kun kala ottaa, mutta eikös sitä olla juuri sitä varten uistelemassa  8-) Siimasotkuja on kuitenkin tullut älyttömän harvoin.

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter