Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Ultra Light - nautiskelua, leikkimistä vai kalastusta?

Started by Mikko_-Procyon-, July 21, 2004, 11:22:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Dogi89

Niin... oma mielipiteeni on että ul-kalastus on erittäin kiva kalastuslaji vaikkapa koskella tai järvellä. Kun oma mökki on sellasen järven rannalla missä on aika pientä ahventa ja liekö haukeakaan 500g isompia niin ei siellä ole mitään järkeä kalastaa millään järeillä vermeillä. Koskella on kiva taas väsytellä kirree tai taimenta kuhan ei mee yli 1,5kg.  :twisted:
UL-kalastus on maailman toiseksi paras kalastuslaji perhokalastuksen jälkeen!!!

pertti77

Itse en kalasta oikeastaan muilla ku UL-kamoilla.siima 0.17 ja vapa pienin/kevyin mitä oon löytäny 8) . Isoin kala on 3.9kilonen hauki minkä oon saanu.

jiisus

L vehkeillä itsekin kalastan ja yksikään kala ei ole jäänyt saamatta keveiden välineiden vuoksi. No 5 kg hauki suurin noilla välineillä, mutta eihän sitä kaikki voi kymppikaloja saada.

Järväri

Kalastusta se UL- kalastus on muiden joukossa. Välineet kalojen koon ja paikan mukaan. Ahvenia, harjuksia yms. kaloja on paljon mukavempi kalastaa kevyillä välineillä. Puroille myös UL matkaan ja sitten jos on isompiin mahdollisuus niin järeämmät vehkeet mukaan.

Voi Ul:llä saada ylös vaikka kiten ison kalan taidosta ja tuurista se on kiinni.  Eiköhän noista yli 3 kilon kaloista pääse reilusti suurin osa jokatapauksessa karkuun.

jaba88

Miksi jotkut selittävät UL-vehkeistä puhuttaessa että:isompi kuin ul-viehe lentää pidemmälle jykevämmälä kelalla ja vavalla?

Ja toisekseen mitä se semmoinen kalastus on jossa kaikkia saatuja kaloja ei syödä?Sehän on paljon enemmän leikkimistä ja saaliin halveksuntaa kun UL-kalastus!

En minäkään todellakaan syö kaikkia kaloja mitä saan
(en kyllä tapakkaan) vaan vapautan pienimmät ja sitten joku urputtaa että :"miks sä harrastat tuota C&R kalastusta kun ne kalat kärsii ja voi kuollakin" ,No olisiko parempi tappaa kaikki pienimmätkin kalat kun antaa niille mahdollisuus jatkaa elämää ja kasvaa isommaksi suvunjatkajaksi?
Kuitenkin C&R kalastuksessa eloon jää n.90%
ja jos tappaa ne pienimmätkin kalat eikä jätä "kitumaan" on selviämisprosentti 0%!

Niin,mitäs mieltä muut on näistä mun mielipiteistä?          :?:  :?:

Järväri

Mielestäni ei olisi alamittojakaan jos ei olisi C&R kalastusta. Jos joku haluaa esim. nostaa omaa henkilökohtaista alamittaansa niin laskettaisiinko sekin leikkimiseksi? Eihän sitä voi sanoa että päästetyistä kaloista 90 % selvityisi, mutta joka tapauksessa selviytyneiden määrä on suurempi kuin tapettujen.

Tämä vanha suomalainen kalastuskulttuuri, kaikki otetaan mitä saadaan ei ole kovin kaukonäköinen.

Jani1982

Ilmeisesti nämä tosimiehet jotka kalastavat syödäkseen napostelevat myös särjet, salakat ja muut pikkukalat lajista riippumatta, vai miten on?

Palamu

Quote from: Jani1982Ilmeisesti nämä tosimiehet jotka kalastavat syödäkseen napostelevat myös särjet, salakat ja muut pikkukalat lajista riippumatta, vai miten on?

Minä kalastan saadakseni ruokakalaa, mutta ei montaa särkeä ole vielä uistelemalla tullut...  :roll:
Mutta kyllä niille särjillekin käyttöä löytyy, jos joskus satun mato-ongella onkimaan, meinaan kissa syö niitä mielellään....

Ja lisätään nyt vielä, ettei kenelläkään mene herne nenään, että harrastan kyllä c&r:ääkin, kunhan ensin ruokakalat on saatu...
Minä mitää kalaa oo saanu....

Rapsutiini

Ul kamat kyllä menee tietyissä hommissa mutta sitä en ymmärrä miksi monet nuoret pojat hankkii raskaat hyrrät ja vavat millä kalastavat rantapusikoiden lomasta, ilmeisesti se on joku muotiilmiö, ehkä on mukava kun on 'kunnon 'peli jos sattuu vaikka 10 kilonen iskemään, ehkä se on myös vehkeitten näyttämisen halu ,en tiedä.

Dogi89

Quoteehkä on mukava kun on 'kunnon 'peli jos sattuu vaikka 10 kilonen iskemään, ehkä se on myös vehkeitten näyttämisen halu ,en tiedä.

Niin ja yleensä luullaan että ottaa se joku 15-kilonen kun ostetaan 0.35 punotut siimat jotka kestävät 50-kiloa. Ennen minullakin oli todella järeät kela ja vapa ja 0.35mm siima mutta tulin järkiini ja nykyään kalastan ul-välineillä 0.20mm siimalla.  8)
UL-kalastus on maailman toiseksi paras kalastuslaji perhokalastuksen jälkeen!!!

matiaz

Oh my God!!! Ul:lillä kalastaminen on ainoaa oikeaa kelaonkimista! Ja jos osaa, niin Ul-vavalla ja hyvä laatuisella siimalla saa ylös vaikka 50kg tarpoonin(no ei nyt ehkä ihan, mutta... :wink: ). En kyllä virvelillä pahemmin kalastele, mutta mitä joskus ahventa ja kuhaa jigittelen tai taimenta liitseillä kalastan, niin ul-vapa on ainut järkevä vaihtoehto. Tai no ehkä kuhan tartuttais paremmin vähän "järeämmällä" vavalla paremmin, mutta kyllä se tuolla UuÄllälläkin kohtuullisesti onnistuu. Ja koittakaapas uittaa liitsiä koskessa tehokkaasti, jos vapa on vähänkin raskaampi, esim 1-luokan. Ei läheskään niin hauskaa!!! Ja ikinä ei ole kala minulta siimoja silmille kela onginnassa laittanut. Jarru vaan tarpeeks löysälle ja koskea alas kalan perään...!

Mutta kyllä se perhokalastus silti on ainoa oikea tapa... :D !
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

jaba88

Onko teillä koskaan totissaan mietityttänyt väsytyksenyhteydessä että kestääkö välineet?
Itselläni ei ole kertaakaan omalle kohdalleni sitä joutunut miettimään mutta kun serkkuni sai UL-virveliin isomuksen kiinni ja väsytteli sitä viitisen minuuttia ja vielä suht matalassa vedessä (n.1.20m)                niin oli mullakin haavimiehenä suu auki että mikä siellä pohjassa nuin juroo kun välillä tempaiseen syöksyssä puoli vapaa veneen alle ja niinhän siinä kävi että siima heikoimpana lenkkinä nasahti katki.

Tänään lähden vielä isoja syys-appuroita UL-vehkeillä huijaamaan,saas nährä kuin käy. :D

jaba88

No ei lopeteta tätä keskustelua vielä,lisää vaan viestiä tulemaan!
Mikä on mielestäsi sopivan kokoinen kala UL-vehkeille,minä väsyttelen mieluiten UL-vehkeillä 50g-5kg kokoluokan kalat,siitä 5kilosta suuremmat hyrrävavalla ja kelalla. 8)

Pete

Kuka, mikä tai missä se sanotaan mikä on UL-välineistö ?
Onko niistä jokin normisto jossain ?
Löytyykö joku henkilö joka pystyy sanomaan missä menee raja UL-välineiden ja muiden välillä ?

Kaikille kalastusvälineille ja niiden luokille löytyy käyttötarkoitus. Ei sillä 5500 döörillä ole oikein kiva jallittaa mökkilaiturilta niitä ahvenia eikä sillä 1000 Shimanolla Kitkajoen nousutaimenia. Se joka ei osaa valita välineitään kalastuspaikan ja muodon mukaan ei vielä edes osaa kalastaa. Sattumalla on aina kalastuksessa osuutensa, sille ei kukaan voi mitään, samoin taidolla ja tuurilla. Kuitenkin sanoisin että taidolla ja kokemuksella on suuri osuus kalan saannissa oli sitten välineet mitkä hyvänsä.

Liian järeillä ja liian paksuilla siimoilla jo pienemmän kalan saaminen on vaikeaa, mutta väsyttäminen(?) ja kalan ylös saaminen ei varmasti ole vaikeaa. Samoin pienet/heppoiset välineet ja ohuet siimat helpottavat varsinkin aran kalan saamista, mutta ison tarttuessa ei taidosta tai kokemuksesta todellakaan ole haittaa.

Minusta leikkimistä/taidottomuutta/tiedottomuutta on se, ettei kalastaja osaa valita välineitään kalastusmuodon ja tavan mukaan.

heittäjä

saattaapi mennä vähän off-topicks.
Kun ostin viime vuonna shimanon haspelisetin, jonka paketissa luki UL, vaikka se setti koostuu 1000-luokan kelasta ja 165cm vavasta eli light-setti. Mun mielestä se on parempi kuin joku "oikea" UL-setti, koska te väitättä että UL luokan virveleillä uistimet lentävät pidemmälle, kuin esim light-luokan. NO joo onhan se totta mutta lentääkö jotkut 2 gramman uistimet vastatuulella mihinkään?? UL virveleillä kun ei heitellä yleensä ainakaan mitään 10 grammasia.
Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin

Petri

Oma mielipiteeni on että välineet on sovitettava kalapaikkojen ja kalojen mukaan. esim. viimekesänä sain n. 2 kg kirjolohen eräältä lammelta ja antoi semmoset siima kyydit että huhhuh... Rupesin vain miettimään että mitä olisi tapahtunut jos tämmöinen tai isompi kala olisi ottanut vieheeseen vaikkapa kova virtaisessa ja kivikkosiessa koskessa ? Olisiko sitä pystynyt pitelemään ollenkaan sen rynniessä alavirtaan virtaa apunaan käyttäen ? Joskus on "pakko" käyttää hyvin kevyitä välineitä kalastaessa esim. 1 g jigeillä ja jos iso kala ottaa kiinni niin jotakin pettää. tuommoinen 1g vaatii pakostakin hyvin ohuen siima (0.15 mm) jotta pystyttäisiin säilyttämään tuntuma siiman päähän ja silloin mikään 0.20-0.25 mm siima ei tulee kuulonkaan. Kalapaikoista sen verran että esim. vantaanjoella yleisin saalis taitaa olla n.1 kirjolohi, jolloin käytetään paljon juuri noita alle 4g liitsejä ja jigejä (ohut siima) jotta kalaa saataisiin mutta vantaanjoella on mahdollisuus isoonkiin kalaan esim. nousulohi tai taimen. Kumpia välineitä pitäisi silloin käyttää kun pyynti kohde on pieni mutta mahdollisuus on isoihinkin, pitäisikö kalastuksen mielekkyys ja tunnokkuus pilata raskailla välineillä sen takia että mahdollisuus on isoon ?  Itse kalastan mielummin ul-kamoilla ja saan parhaan tuntuman vieheisiin  kuin lighteilla tai isommilla jolloin pilaan kalastuksen mielekkyyden.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Jimbo

Huvittaa kaverit, jotka hakee kunnon taistelua jostain <0,5kg:n hauesta, jollain risulla?!!! Tilanne on verrattavissa johonkin amis-jätkään, jolla ei ole varaa ostaa kunnon V8 -muskelia, vaan pistää puhkiruostuneen "tehoputken" corollaansa ja saa näin jykevät(?) äänet riisipussiinsa, jolloin muna kasvaa heti ainakin 20cm ja illuusio oikeasta muskeli-vekottimesta on valmis!

jaba88

Jimbo:itelläs vaan harmittaa kun et osaa vaihtaa omaan autoos pakoputken päätä...
Mitä se haittaa jos jotkut tykkää tuunata autojaan omaan makuunsa sopiviksi.
Ja kaikilla ei ole varaa ostaa Ferrari GT450;tä ja siksi monet rakentaa itse autoihinsa kaikkea spoilereita,helmoja,pakareita ym. krääsää.
Mutta onhan se ihan kiva kokeilla että millaiseksi saa porailtua ja viritettyä jonkun vanhan "ruoskan"  :) ...

Anonymous

Quote from: jaba88Jimbo:itelläs vaan harmittaa kun et osaa vaihtaa omaan autoos pakoputken päätä...
Mitä se haittaa jos jotkut tykkää tuunata autojaan omaan makuunsa sopiviksi.
Ja kaikilla ei ole varaa ostaa Ferrari GT450;tä ja siksi monet rakentaa itse autoihinsa kaikkea spoilereita,helmoja,pakareita ym. krääsää.
Mutta onhan se ihan kiva kokeilla että millaiseksi saa porailtua ja viritettyä jonkun vanhan "ruoskan"  :) ...

Tais sana sattua asianosaiseen... Eli osu ja upposi!  :D

Miige

Otetaan nyt esimerkiksi paikka jossa olen kalastellut. Joki nimityksellä oleva puro joka on keskimäärin noin 1,5 m leveä. Menepä sinne sitten normaalilla vavalla ja olet kiinni keskimäärin jokaisessa oksassa. Joten kyllä se kalastamista on, vaikka olisikin hieman pienemmillä vehkeillä.

Salar

Kyllä se on nautiskelua!
Tuli pari vuotta sitten saatua ul-varusteilla hieman alle 2 kg taimen, jonka väsyttelyyn meni n. 20 minuuttia.Olisi normaaleilla varusteilla mennyt 5 minuuttia. :D

Erä kalastaja

Quote from: Mikko_-Procyon-
Quote from: ErnestiKyllä UL-Virvelillä väsyttelee vaikka 5 kilosenkin. Ei mitään ongelmaa.

Totta se nyt vain on...  Olen saanut pieness joes UL- kamoilla 4,700kg hauen... yrittelin kyllä tammukoita..
siima whiplash 0,06mm (n.10kg) ja vapa uglystick

ompas ny vaikeaa, laittaa jarru vähän kireälle ja vapa ylös, ja antaa sen hauen sielä pulikoida kunnes on niin väsynyt ja tulee sieltä
kuin märkä rätti....   niin mulla kävi!

Anonymous

kyllä UL vehkeillä saa suht. nopeasti ylös isonkin kalan. itse olen käyttänyt pari vuotta pelkästään UL vehkeitä ja samalla lailla kalat on ylös tullut. ja onhan se mukavampi kesyttää kun pienempikin kala tuntuu isolta.

Walde

Ul kalastus on mielestäni kumpaakin  Nautiskelua ja kalastusta.
itse en vielä ole itse hankkinut ul välineitä, mutta kaverin virvelillä oon vähän kalastanut.
Ul kalastus sopii mielestäni sellaisiin paikkoihin jossa ei ole yli 3kg kaloja ja jos isompi tulee ni ei voi minkään pakko vaan yrittää. Sinänsä olen kumpaakin mieltä Uuällällä kalastaessa annetaan kalalle pieni mahdollisuus mutta kalastus tuntuma on niin hyvä että joskus kannattaa riskeerata.
Aijon hankkia ul kamat tänä vuonna koska tuntuma on niin hyvä.
Mökki kalastajalle UL on mielestäni erittäin hyvä valinta.
Kyllä sillä VÄHÄN isommatkin kalat ylös saa. :|

Tosimies

Itse olen sitä mieltä, että välineet valitaan kalojen mukaan. Jos haluat jigitellä ahventa 3g jigipäällä, niin eihän se lennä isolla hyrrällä tai L/M luokan kamoilla läheskään niin kauas kuin Ul-välineistöllä.
Samalla viisiin ei kannata lähteä Tenolle Ul välineet ja 0.17 firelinet mukanaan.

Eli siis UL kalastus ei ole sen enempää leikkimistä kuin mikään muukaan kalastus. Kunhan osaat mitoittaa välineet oikein.!

Progamer

Ul-kalastus on kalastusta parhaimmillaan. Ul-luokan vapojakin on paljon eri jäykkyyksiä ja pituuksia. Esimerkiksi entine nul-vapani oli 135cm Shakespeare Intrepid, oli todella jämäkkä vapa. Nyt on Nexave 165ul ja ei ole niin jäykkä, mutta mielestäni parempi heittää. Kaverilla oli ennen tuommonen Ron Thompsonin vapa, oli melkonen makaroni, vaikee oli heittääkkin. Kelana on 101ul Cardinal. Loistokela, pakko myöntää. Siimana 0.008-0.10 kuitu. Suurin kala menee yli viiden kilon, hauki oli kyseessä. On sillä kirrejä ja taimeniakin otettu ylös.

kalle

KAIKKEA KOLMEA, LUOJALLE SIITÄ KIITOS!!!

1 = On se pojat vain nautinnon tunne, kun 4kg:n toutain huudattaa ul-kelaa ja 0.18mm:n monofili ujeltaa tuulessa. :wink: :-D

2 = On se pojat vain kiva leikkiä, ja ärsytellä pikkuisia raitapaitoja helteisenä kesäpäivänä jonkin vedenalta kuumottavan kiven päällä. :-D

3 = On se pojat vain kalastusta isola KOOLLA, kun samalla vehkeellä tavoittaa niin tehokkaasti monta kalalajia ja kokoa!!! :wink:

garfunkel

Ul-kalastus on helmeä. Yks kerta takana ja voin sanoa että hyvältä tuntuu!
Itse ostin Daiwan 210cm pitkän Megaforce vavan ja sit jonkun Daiwan kelan(en muista nimeä, mutta numerot). Jokin 2500-i3 se muistaakseni oli:)
Ja sitten 0.12 punottu siima siihe viel. :)

Salmo

Quote from: garfunkel on September 13, 2007, 23:34:24
Ul-kalastus on helmeä. Yks kerta takana ja voin sanoa että hyvältä tuntuu!
Itse ostin Daiwan 210cm pitkän Megaforce vavan ja sit jonkun Daiwan kelan(en muista nimeä, mutta numerot). Jokin 2500-i3 se muistaakseni oli:)
Ja sitten 0.12 punottu siima siihe viel. :)

Tuo 2-luokan setti ja varmasti hyvä, kuten sanoit, mutta ei ole UL.

kalle

Täytyy ihmetellä, mitenkä aihe voi nostaa tunteita näinkin voimakkaasti?

Siis miten se edes voi ketään ärsyttää??? Jos jossain on pari kaveria kalassa ja toisella UL-setti, ja toisella "normaali" - niin - mitä sitten?

Itse olin aina 1992 vuoteen asti vannoutunut isojen välineiden käyttäjä, sitten ostin 99markalla ensimmäisen Sheaksperin UL-setin, taisi olla vielä teleskooppi vavalla, ja marssin Kuokkalan koskelle kalaan - sen reissun jälkeen kaikki on ollut toisin.

On todellakin kateellisten ( sillä muutakaan syytä en keksi ) puheita UL- kalastuksen "sorsiminen".

Tosiaia on kuitenkin se, että taitoa se vaatii enemmän. Kyllä siinä kalalla paremmat mahd. on! Itse olen saanut mielestäni kohtalaisen kookkaita kaloja UL- virvelillä, ja vain kerran on siima napsahtanut poikki, sekin oli oma moka, kun oli uusi kela, ja en "löytänyt" tarpeeksi pian jarrun säätöä, kun n. 5kg hauki sukelsi veneen viereltä. Muut isot eivät ole vehkeitä särkeneet.