Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Puolangan Hepoköngäs + Kiiminkijoen ottipaikat?

Started by Masse 90, July 28, 2004, 21:03:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Masse 90

Kysyisin vaan, että onko kukaan teistä käyny könkäällä? Kun ois tarkoitus mennä sinne. Ja Kiiminkijoen ottipaikat?

edit: Tarkoitatkohan Puolangan Hepoköngästä, Suomen korkeinta luonnonputousta Kiiminkijoen latvoilla? Oletin näin, joten siirsin kysymyksen Pohjois-Suomi -osioon...

kaivo

Hepokönkäällä olen käynyt muistaakseni kahdesti. Aika komeasta paikasta on kysymys, putouskorkeuttahan on yli 20 m. Mikäli mietitään paikkaa kalastuksen kannalta, en ole kyllä kuullut siellä päin kalasteltavan. Periaatteessahan könkään alle pääsee nousemaan vaikka Kiiminkijoen merilohi tai -taimen, joten mistäpä sen ikinä tietää...

Itse Kiiminkijoessahan on n. 70 koskea, joista kymmeneen istutetaan kesällä viikottain pyyntikokoista taimenta. Kohtalaiset, jopa hyvät mahdollisuudet on myös harjuksiin, erityisesti Ylikiimingin alueen syrjäisemmillä koskialueilla joihin ei tehdä taimenistutuksia ja kalastuspaine on näin ollen vähäisempi. Kiiminkijoen suvantoalueilla on myös runsaasti haukea, jonka uistelua voisi halutessaan harrastaa esim. Utajärven alueen järvilaajentumissa (Kaihlanen, Hako- ja Juorkunanjärvi, Mätäs- ja Hamarinjärvi).

Saalisvarmuus on luonnollisesti korkein istutuskoskilla. Koska Hepokönkäästä kyselit, arvelisin sinun olevan kiinnostunut lähinnä joen yläosien kalapaikoista. Itse olen kalastellut istaripaikoista eniten kolmella ylimmällä: Puolangan Kalliuskoskella, Utajärven Kurimonkoskella sekä Ylikiimingin Inninkoskella. Kaikki ovat monimuotoisia ja ympäristöltään viehättäviä paikkoja; vettäkin luulisi näin sateisena kesänä virtaavan enemmän kuin normaalivuosina jolloin Kiiminkijoki on muuttunut kesän edetessä haitallisenkin matalaksi.

Suosittelen tutustumaan Kiiminkijoen kotisivustoon www.kiiminkijoki.fi , jonka kautta saa joesta hyvät perustiedot.

Mikko_-Procyon-

Ihan arvauksena, mutta minulla on muistikuva, että siinä Hepokönkäällä ei saisi kalastaa? Joku on joskus näin sanonut, omaa tietoa ei ittelläni ole. Toinen tietolähde taas sanoi, että "oli hyvin tullu tonkoa ongella".. hyi hyi.. Se ny ainakin on kiellettyä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Kimple

Nyt todella tyhmä kysymys, mutta mikä kala on tuo "tonko"? Puolangalla aina papat ja mummot puhu tonko-onginnasta puroissa, mutta jäi epäselväksi, mikä toi kala oikein on.  :lol:

Venne

Ennen luultiin, että tonko on ns. purotaimen, mutta nyttemmin on kait todistettu, että se on vaan alamittainen taimen jota ei luonnolliseti saisi pyytää...!