Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Otsapoimun merkitys

Started by Mikko_-Procyon-, August 09, 2004, 18:06:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

Vuoleskelin tuossa pitkästä aikaa lohivaappujen runkoja, niin aloin miettimään tuota muodissa olevaa otsapoimua. Sanokaapas lohenkalastelijat, että tuoko se todellakin merkittävää eroa vaapun uintiin? Pysyykö kapula paremmin virrassa ja vakauttaako se uintia? Onko saaliin tulossa eroa? Vai onko tämä sellainen ihmisten keksimä kauneusihanne ja sillähän saa kalaa millä pyytääkin? Itse olen niin vähän virtapaikoilla soudellut, että en pysty kuin suuripiirteisiä kommentteja asiaan sanomaan.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

jaba88

Mitä tarkoitat otsapoimulla?
Ai sitä "kaarevaa" otsaa?
Pistäppä linkki jossa olisi esimerkki kuva:).

Mikko_-Procyon-

Lähinnä nämä perinteiset JAN-vaaput ja niiden jäljitelmät. Niiden otsassa on "kuoppa". Ainakin joissain malleissa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

käivärä

Omien kokeilujeni mukaan se keulan malli vaikuttaa uintiin jonkin verran. Lähinnä tuntuisi se uinnin 'akseli' siirtyvän tarkemmin vaapun keskelle, eli vaapun painopiste tulee selkeämmin siihen palikan paksuimpaan kohtaan. Kokeilin tehdä samanlaisia runkoja, joista sitten osasta pyyhkäisin otsasta palan pois ja uittelin niitä vierekkäin. Luiskaotsavaappu tuntuisi uivan tiheämmällä liikkeellä, tosin käsin tehdyissä tulee aina pientä heittoa rungon muotoon, joten mitään varmaa en osaa sanoa. Yleensä muuten se luiskaotsamallin vaappu on myös rungoltaan korkeampi ja pulskempi kuin vastaava pyöreäpäinen malli, tällöin uinti tulee enemmän erilaiseksi, eikä niitä sinänsä voi suoraan verrata toisiinsa.
Muuten, jos sen luiskan muuten tekee vinoksi, vahingossa tai tahallaan, uinti lähtee hakemaan vähän enemmän. Sama vaikutus kuin vinoon asennetulla turpalevyllä, tosin pienemmässä mittakaavassa. Sehän on vähän niinkuin turpalevyn jatkeena siinä, tosin rungon keulan muoto vaikuttaa uintiin vähemmän kuin pyrstön muoto, luulen ma.