Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Edullista haspelisettiä aloittelijalle

Started by Anonymous, August 11, 2004, 14:40:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Vaimon veli sai meikäläisen innostumaan rannalla seisoskelusta ja vieheen viskelystä. Nyt olisi tarkoitus hankkia sitten kompakti setti, jonka hinta sopisi opiskelijan kukkarolle, mutta jota ei heti tarvitsisi vaihtaa.

Vavan valinta vaikuttaa suhteellisen simppeliltä. Suurin piirtein tiedän, että vieheen koko tulee olemaan sellaista 3-15 grammaa ja sehän karsii vapoja kiitettävästi. Vavan tulee olla myös kätevästi matkassa kulkeva, joten alle kaksimetrinen sen tulee olla - 180 senttistä olen ajatellut. Jotain suosituksia merkistä ja mallista? Shimanoa ja Abu Garciaa noista markettien alennusmyynneistä tuntuu suhteellisen edullisesti saavan, erikoisliikkeistä löytynee muitakin malleja, mutta hintakin lienee suolaisempi.

Kelan valinta sen sijaan on ongelma. Shimanon keloihin tuntuu saavan kolmen vuoden takuun ja sen luulisi kertovan jotain laadustakin. Sen sijaan nuo Shimonon entry level kelat tuntuvat kovin muovisilta verrattuna esim. muutamiin Shakespearen keloihin, joihin olen törmännyt. Myös paikallisen Citymarketin De Paulit vaikuttavat kestävän oloisilta ja tukevilta, vaikka aika halpoja ovatkin. Halpahallista saisi Shakespearen vapa/kela -settiä parilla kympillä; kelassa on suuret tekstit kolmesta kuulalaakerista ja kela vaikuttaa muutenkin tukevalta. Vapa tuossa setissä sen sijaan on liian pitkä, mutta jos ostaisi lyhyemmän, niin olisipa sitten ainakin yksi varalla. Setin nimeä en valitettavasti muista, mutta voin sen käydä tässä joku päivä tarkastamassa. Ovatko nuo Shakespearen tuotteet yleensä ottaen laadukkaita vai onko kyse jostain halpamerkistä?

Shimanon keloissa on muovisuuden korvikkeeksi muita mielestäni hyödyllisiä ominaisuuksia, joita muista ei tunnu yhtä kattavasti löytyvän. Esim. sellainen vipu, jolla siiman ohjainsangan saa ylös (havaitsin tämän ominaisuuden käteväksi vaimon veljen vehkeillä heitellessä) ja lisäksi tuo kela lukkiutuu aina tiettyyn (oikeaan kohtaan), kun muut kelat lukkiutuvat mihin "sattuu". Toivottavasti ymmärsitte nuo "ominaisuudet"...

Jotain ajatuksia ja ideoita minulle sopivista keloista?

Sen verran vielä mainittakoon, että merenranta lienee pääasiallinen kalastuspaikkani, mutta koska paljon tulee matkattua, niin setin olisi olla mahdollisimman yleispätevä. Mitään tiettyjä kaloja en yritä narrata, luulen särkikaloissa on mulle alkuun ihan tarpeeksi haastetta.

jaba88

No ainakin ERÄ-lehdissä on paljon mielenkiintoisia testejä eri "luokan" keloista ja vavoista.
Tuo viehepaino tieto on todella tärkeä tieto vapoja etsittäessä ja kun heittelemäsi vieheet ovat n.3-15g niin "setiksi" sopisi MIELESTÄNI light tai ultraligt luokan vapa ja kela.
Light=n.6-20g  ja Ultraligt eli UL=n.0-12g

Itse olen heitellyt suurinpiirtein saman painoisia uistimia ja käytän         UL-vehkeitä ja heittopituudet ovat juuri erityisen hyviä tässä UL-vehkeillä heitettäessä ja kun pienempikin kala (0,5-2,5kg) kala iskee niin taistelut ovat paljon mielenkiintoisempia kun on  kevyet välineet tai tarkemmin ultrakevyet.

Itse suosittelen lämpimästi Abu;n keloja kuten esim. Abu Garcia 100U
jonka itsekin ostin n.1kk sitten ja on toiminut mahtavasti ja kun hintaakin oli vain 39€,sijoittui muuten 3.Erä-lehden testissä jossa oli mukana yli kaksi kertaa kalliimpiakin keloja.

Hyviä vapoja tekee mm.Abu,Daiwa,Shakespeare.
(Itselläni on Daiwan vapa n.183cm.)

minna

Daiwalla hyvä vapa sekä kela! Suosittelen! Vaikka oletkin aloittelija, älä osta huonoa! Mene sellaiseen liikkeeseen, josta saat asiantuntevaa opastusta. Säästät monta euroa kun ostat kerralla kunnollisen!

Dogi89

Itelläni on shakespear xterra vapa (180cm) ja abu cardinal 150u kela ja sain setin 70€ ja on ollut tosi hyvä. Tämä setti on juuri siitä lightin ja ultralightin väliltä
UL-kalastus on maailman toiseksi paras kalastuslaji perhokalastuksen jälkeen!!!

Timky

Itse suosittelen kyllä Shimanoa se muovisuus voi ehkä hämätä, mutta kyllä noi Shimanot on monet testit sun muut voittanu ja toi kolmen vuoden takuu antaa huomattavan edun muihin keloihin ja vapoihin verratuna (varsinkin aloittelijalle).

Mielestäni olisi myös järkevää mennä kirjastoon, ottaa erä-lehti ja etsiä sieltä jotain kela/vapa asiaa. Toinen tapa on selata tätä foorumia, VINKKINÄ laita HAKUUN(joka näkyy tuossa ylä puolella) hakusanaksi AUTTAKAAS ALKUUN.Silloin pitäisi tulla esiin sellainen aihe jossa kaltaistasi aloittelijaa neuvotaan aloittamaan kalastus.  

Jaba tossa sano että kannattaa ostaa ul-kamat, mutta aloittelijalle ul on ehkä liian haastavaa koska siinä käytetään ohutta siimaa ja ohuen siiman vuoksi uistimia voi aloittelialla mennä todella paljon hukkaan.

Mene asian tuntevaan kauppaan (heti kun olet etsinyt tarpeeksi tietoa) Ja rupea tiedustelemaan minkä laiset välineet kannattaa ostaa. Sinuna ostaisin esim. Jonkun edullisen shimanon setin johon kuuluu kela jossa on se heittoa helpottava vipu ja mielellään se olisi 2000-kokoa(Shimanoissa kelan koko ilmoitetaan tuhansina esim.500,1000,1500 ja niin poispäin). Sitten siihen kuuluisi vapa mielellään 180cm pitkä(tuon kelan kanssa). Sen lisäksi sinun pitää ostaa siima suosittelen 7kg kestävää siimaa, mutta älä ostasitä halvinta siimaa koska muuten menetät siiman huonon laadun vuoksi paljon uistimia.Kannattaa ostaa myös joku keski kokoinen uistinpakki.

Lopuksi voisin sanoa pari hyvää uistin merkkiä(kysy uistinten värejä myyjältä siten että kerrot missä kalastat ja onko vesi tummaa vai kirkasta)

Hauelle:Jotain Kuusamon lusikoita Ja rapalan vaappuja

Ahvenelle:Ostat lippoja esim.Mepps ja Vibracs

Onnea vaan uudelle harrastukselle

PS.Kun olet päässyt vauhtiin niin rekisteröidy näille sivuille ja liity hengen heimolaistesi seuraan keskustelemaan KALASTUKSESTA :D