Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Huoltohommista

Started by koo, August 13, 2004, 12:56:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

koo

Miten ja millä aineilla perhokelan puhdistus pitäisi tehdä? Eli poistanko paskat ja vanhat öljyt ihan vaan rätillä vai jollain puhdistusaineella? Ja käykö uusiksi voiteluaineiksi esim. ompelukoneöljy tai vedenkestävä vaseliini vai pitääkö käyttää tarkoitusta varten suunniteltuja aineita, ettei siima tai muu syövy?

Siimoja olen pessyt (harvakseltaan) fairylla, huuhtonut vedellä ja kuivannut. Riittääkö tämä nykyisille (wf -) siimoille vai pitääkö heitto-ominaisuuksien vuoksi lisätä vielä hoitoaineita?
Koo

Javalt

No oman kelani oon pessy laimealla fairyvedellä jos on ollut todella likainen. Jos se hyvin toimii niin eikai sitä tarvi kuin rätillä vähän puhdistaa? Itse en oo halpiskelaani kummemmin rasvannu. Vaseliinin luulisin toimivan ihan hyvin.. eikä se siimaakaan syövytä.
Siimat sen sijaan puhdistan jokaisen kalareissun jälkeen. Annan ensin kuivata siimat ja pyhin suurimmat liat siimoista. Sen jälkeen pesen miedolla saippuavedellä, huuhtelen ja kuivaan. Levitän siimanhoitoaineen ja lopuksi vielä pehmeällä paperilla "kiillotan" sen. Tuo siimanhoitoaine ei ole pakollinen, mutta se kyllä pidentää siiman elinikää, tekee siitä liukkaamman.