Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Alkavaa perhokalastusta

Started by hdjanne, September 16, 2004, 15:15:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

hdjanne

Kertokaapas te vanhemmat jäärät tälläiselle noviisille niin kuin minä, mitä kaikkea aloitteleva perhostelija tarvitsee? Vapa, kela, siimat ja liivit sekä kourallinen erilaisia perhoja on mutta näistä muista liivien täytteistä olen hiukan ulkona.
Erehdyin KERRAN kysäiseen vastaavan kysymyksen eräässä urheilu/ kalastus liikkeessä ja tuloksena olisi ollut rouhekopallinen mitä ihmeellisempiä tuotteita( hammasharjasta lähtien)mistä en ymmärtänyt mitään ja selvityksistäkin tajusin n.30%. Kauppoja ei tullut ja kyselyt loppui siihen, tunsimpa jopa olevani hiukan tyhmä asiaan liittyen.
Mutta asiaan, mitä mahdan tarvita ja mitä en ihan välttämättä tarvi?

-Janne

Sp

itsekin olen tämmöinen melkein noviisi vielä, mutta yritetään nyt ainakin jotain suuntaa antaa... eli siiman katkasu -välineet, perhorasia(tietenkin), pieniä lyijypainoja upottamaan perhon(nymfi,larva tai streameri), pintaperhorasva kelluttamaan pintureita(ei välttämätön ilmankin selviää) ja jotkut pienet pihdit että saa perhon irti kalasta jos se on ottanu syvälle kurkkuun sen perhon. siinä ne vissiin tärkeimmät oli... noilla pitäs jo päästä alkuun. liivien sisältö alkaa kyllä muotoutumaan persoonalliseksi kunhan aikaa kuluu.

HalDi

Oot varmaan varautunu rahanmenoon. Nimittäin se on totisinta totta, mutta ei puhuta siitä sen enempää.
Ja jos puhun näin noviisina noviisille tuosta kela-vapa ym. asiasta, niin suosittelen alottelijasettejä. Tiiät Loopin Adventuren ja Vision Intron. Itelläni on tuo Intro, ku näin sen paremmaks ja se oli halvempi, mutta on täysin oma asia, kumman ostaa. Kokeilee vaikka niitä koota ja heilutella kaupassa, nii näkee erot.
Paitsi tietysti jos haluat alottaa huipulta, niinku joillain on tapana tehdä, nii sitten vaan Vissun XLA:t, 3Zonet ja Endurancet käsiin ja jalkoihin! (tai mitkä ikinä)

Itse olen ainakin tyytyväinen tuohon Introon. Saa siiman lentämään hyvin ja kelaa on mukava käyttää, vaikkei se mitään haitekkiä ookkaan, ei lähellekkään. Ja vaikka ostaa alottelijasetin aluks, nii ei siinä mun mielestä mitään häviä. Ku vaan ei mitään Shakespearia tai Flaadenia osta. Niistä ei oo tunnetusti mihinkään. Mutta setti yleensä on hyvä ratkaisu ja onhan olemassa myös 3Zone-settejä. Ne on sitten vähän hintavampia ja parempia, luonnollisesti.

Toivottavasti sait vähän aviisia.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Jani2

Noniin. Näitä samantapaisia kysymyksiä täällä onkin jo tullut aika paljon ja sanon edelleen mielestäni parhaimpana neuvona nämä kaksi:

1. LIITY JOHONKIN PERHOSEURAAN - Siellä on niitä tyyppejä, joiden kanssa varmasti oppii HYVIN alkuun. Jos vaan uskaltaa suunsa avata.

2. LUE KIRJOJA - niistä oppii tajuamaan, mitä se perhokalastus oikeen on. Ja niitä kirjoja ei tartte ostaa, kannattaa lainata kavereilta ja kirjastoista. Myös joillain perhoseuroilla on omia "kirjastoja."

(Pieni maios:) Yksi kirja, mitä suosittelen erityisesti aloittelevalle (ja tietysti sille katselijalle) on "perhokalastuksen katseljan opas," kirjoittanut Veli-Pekka Rusanen. Tosin tätä ei ehkä kirjastosta löydä, kun on melko uusi.

http://pages.zdnet.com/rusave-4/www.vpr-suunnittelu.fi/id7.html

Ja itse kysymykseen: Vapa ja kela on se, mitä tarvitset. Lisäksi aurinkolasit ovat mielestäni ERITTÄIN tärkeät varsinkin aloittelijalle. Ja perhonsidonta tarvikkeet suosittelen ostamaan, kun sillälailla saa kalastukseen uusia ulottuvuuksia. Ei todellakaan muistu nyt juuri mieleen kaikki oleellinen, mutta mm. tuossa edellämainitussa kirjassa on kuva perholiiveistä ja siinä kerrotaan, mitä liivien ainakin tulisi sisältää.

Mä kyllä oikestaan voisin kirjottaa artikkelin tänne Kalassa.netiin perhostuksen alottamisesta, kun on siitä kuitenkin kokemusta.  :?  Kiinnostaako ketään?
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

JUBE

kyllä todellakin kiinnostaa ku oon pelkkä virvelikalastaja ja ehkä tulevina vuosina alottamassa perhostelua ni kaikki tieto tarpeen :D