Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

vinkkejä pohjaongintaan

Started by wings, September 21, 2004, 10:16:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wings

mietiskelin tuossa että kun käytän pohjaongessa 14 koon koukkua että onko liian pieni, esimerkiksi ahvenelle tai kuhalle? entäs tahnan väri, käytän sateenkaaren väristä? onko kyseinen väri tarkoitettu jollekkin tietylle fisulle, vai käykö väri ns. yleissyöttinä?
särki tulee, evä näkyy!!!

HalDi

Kenties ihan soppeli koko. Nousee varmaan ne pienemmätki. Tahna ainaki kelluu varmasti, jos tahnaa aiot käyttää. Itte käytän perusongessani saman kokoista koukkua ja siihen kyllä tarttuu paljon ja pieniä. Tietysti jos tuuri käy, niin jotai suurempaaki tulee.

Mitä mä oon kuullu, nii toi sateenkaari (Rainbow) on (ainaki Bergleyn) tahnoissa aika yleispätevä väri ja mainiosti toimii varmaan kirrellekki. Sanotaan, että toimii yleisvärinä.
Kirjolohet saattaa sitte tykätä vielä vähän räikeemistä punasista ja puna-keltasista myrkyistä.

(Niin ja mitä mäkin ny pohjaonginnasta tiiän, mutta ton sanoin ihan yleissivistykseni pohjalta. Joku korjaa, jos häirittee liikaa.)
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

JUBE

mun mielestä noi tahnat on tarkotettu kirren ongintaan mutta en sano ettei siihen kuha ja ahven nappaisi, mut miks maksaa syötistä ku parempiakin(ahvenelle ja kuhalle) saa ja vielä ilmatteeks? laita kuhalle ja isolle ahvenelle pieni kala syötiks ja pienemmille ahvenille mato.

siinä omat mielipiteet eikä todellakaan tuu ammattilaisen suusta eli pelkkä amatööri oon mäki.

HalDi

Ja kyllä mäki oon samoilla linjoilla ton Juben kanssa. Parhaat syötit, mitä mä oon käyttäny, on perus kasiaiset. Niistä saa pilkottua sopivia paloja ja niinku todettiin, niin ne on ilmasia.

Ja tahna kyllä on munki mielestä tarkotettu kirjolohien ongintaan, enkä loppujen lopuks usko, että värillä on paljon väliä, ku pullalohia ne kuitenki on, mitä sillä kalastetaan. Tottunu syömään semmottia papanoita.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Kalaboi

yhdyn Haldiin ja jubeen eli tahnat kirreille, itse olen saanut tahnalla kerran lahnan :D

kuhalle sanoisin että paras syötti on särki tai salakka joka on leikattu puukolla vinottain keskeltä halki niin että suolet pullottaa, tämä tuoksuu vahvasti ja houkuttelee ismopiakin kaloja.

Ahvenelle paras syötti on minun kohdallani ollut mato. En kyllä tosin ole ahventa muulla syötillä onkinutkaan (tietysti kärpäsentoukka).

Zebe

Miten pyytävät kumimadot pohjaonginnassa :?:

Anonymous

Pohjaonginnassa tärkeimmät saaliskalat ovat ahven, kuha, siika, ankerias, made ja kampela. Jokaisen lajin kohdalla hieman erilaiset tekniikat pelaavat, mutta lähtökohta on se että settiin kuuluu liukupaino leikarin edessä jonka jälkeen noin 1m:n pituinen tapsi syötitetyllä koukulla varustettuna. Itse olen perehtynyt siian ja kuhan pohjaongintaan ja niistä voin kertoa perusteita jos tarvitset alkuunpääsemiseksi.

Fisseri

Niin, vinkit kuhan pohjaongintaan kiinnostas. Ja sisävesistä kyse. Talvella yritin pilkillä (tasurit, tapsit, jigit - toukilla, muikulla). Tuloksena pyöreä nolla. Samoilla paikoilla kyllä verkkoon tarttui.

Mites kesällä. Millä vehkeillä ja syöteillä? Voisko esim. pystypilkkiä tarjota virvelin päässä (eli, helpompi kelata kun pilkkiongella jos tärppää)?

Jigi (mitä väriä) vai pystypilkki vai tasuri vai kalasyötti, entä kumikalat?

Ja joko nappaa heti jäitten lähdön jälkeen?

Olipas siinä taas kysymyksiä!
Kiitos taas jo etukäteen  :)

J0htaja

Siis ootteko te saanu noilla "lohitöhnillä" jotain  muuta kun kirjolohta? oon käyttäny niitä aika monta vuotta enkä oo kyllä mitään muuta saanu ku pullalohia.

Anonymous

Joo, pieni lahna ja jopa särki on tullut tahnalla ylös asti ja kahdesti hauen pulikka ollut kiinni mutta se puree siiman poikki.