Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Tähän vuoden aikaan haukea rannasta?

Started by Anonymous, September 30, 2004, 22:07:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Niin tuleeko tähän vuodenaikaan haukea rannasta? Ostin vähän aika sitten kuusamon professor (ruohikkosuojaus) niin ajattelin että syököhän?

kaivo

Quote from: AnonymousNiin tuleeko tähän vuodenaikaan haukea rannasta? Ostin vähän aika sitten kuusamon professor (ruohikkosuojaus) niin ajattelin että syököhän?
Jos tarkentaisit hieman; Suomi on laaja maa joten yleispätevää vastausta on hankalaa antaa. Tarkoitako järven, joen vaiko meren rantaa?

Omat, yleistettävyyden kannalta tosin suppeat havainnot sisävesien rantahauista kertovat siitä, että rantavesien kylmetessä ja vesikasvien lakastuessa hauen tulo heikentyy. Mitä ilmeisimin kalat hakeutuvat syksyn edetessä pikkuhiljaa syvemmälle.

TIIMU

Kaivo mä oon täysin erimieltä. Mun tietääkseni syksyllä rannoilta saa suuria haukia koska ne nousee vesien jäähdyttyä ylemmäs mutta saatan olla väärässäkin.

Lohenuistelija

TIIMU, juuri näin.
Isot hauet tulevat rantavesiin selkävesiltä kun vedet jäähtyvät.
Esimerkiksi Ahvenanmaan parhaat haukisessiot alkavat olla käsillä, jos ei kevään mätimammajahtia oteta mukaan.

Salmo

Kaivo kertoi kokemuksiaan sisävesiltä ja vielä ilmeisestikin pienemmiltä järviltä (vai olenko väärässä?). Merellä hauki käyttäytyy eri tavalla kuin sisävesillä. Näin ainakin sanotaan, ja omat kokemuksenikin ovat saman osoittaneet. Hauestus kylmän veden aikaan sisävesillä on mielestäni vaativampaa kuin merellä.

Olen kalastanut Pirkanmaan järvillä ja Saaristomerellä sekä Ahvenanmerellä. Väitteeni on siis vain omien kokemuksieni pohjalta, luonnollisesti.

wh0p

Minkälaisista paikoista haukia sitten sisävesiltä kannattaa etsiä. Omassa tapauksessani kyseessä pieni järvi, jossa syvin kohta kumminkin yli 30m.
Tällasta tänään...

TIIMU

No aattelinkin että en voi olla väärässä  :D Whop kokeile syvänteiden reunamilta tai suuria haukia saattaa löytyä rantakaislikostakin. Mutta se on taas aika järvikohtasta.

kaivo

Quote from: SalmoKaivo kertoi kokemuksiaan sisävesiltä ja vielä ilmeisestikin pienemmiltä järviltä (vai olenko väärässä?).
Osuit naulankantaan; ehkä olisin voinut tarkentaa vastaustani. Kokemukseni ovat nimenomaan matalilta ja pienemmän puoleisilta sisävesiltä, jotka jäähtyvät syksyn tuulissa nopeasti kauttaaltaan kylmiksi. Tällöin ainakin itse olen jäänyt rannalta heitellessäni melko heikoille tuloksille. Syksyn ei tarvitse olla edes kovin pitkällä, kun jo syyskuun puolivälin paikkeilla huomaa kalantulon heikentyvän. Näin ainakin omalla kohdallani...