Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kalapaikoista ja yleistä

Started by Falco, October 12, 2004, 21:18:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Falco

Eli mulla meni hermot tänä kesänä näitten paikkojen pähkäilyjen kanssa.

Haukea ja kuhaa ollaan metsästämässä:

Minkälaisissa paikoissa hauki viihtyy eri kesän aikoihin?
esim. Virtapaikoissa, matalassa, syvässä? Vai?

Jos tiedän että kuhaa on paikassa missä kalastan niin:

Mihin aikaan päivästä sitä kannattaa kalastaa? Ja mitä sille uittaa?

Paikka on esim. joki jossa virtaa toisella puolella jokea ja toisella ei, niin kummalla puolella kuhat/hauet viihtyy?

Ja sitten näistä kaislikoista:

Miten onnistutte heittämään ruohosuojattuja vieheitä keskelle kaislikkoa? Mulla ainakin aina se siima tarttuu niihin kaisloihin ja nostaa vieheen vedestä, ei se onnistu. Kikkoja?

Ja sitten vielä kysymys vavasta:

Onko jäykkä vai norja vapa parempi hauen/kuhan kalastuksessa?

Kiitos ja toivottavasti joku saa selvää tästä töherryksestä. Olen suht aloittelija kalastuksessa ja en tiedä paikallisista paikoista, joten neuvokaa jos osaatte!
-Heti aamulla kalaan-

Salmo

Koska kysymyksesi koskevat kesäkalastusta, suosittelen, että selailet Kaikkea kalastusta-osion ja Heittokalastus-osion läpi - kiire kun ei taida olla? Kaikkiin kysymyksiisi nimittäin löytyy aika varmasti jo vastaus.

Annan kuitenkin tämän olla, sillä kysymykset ovat asiallisesti esitettyjä.

puolisukeltaja6

Hauki viihtyy kaislikoissa, syksyllä rannemmassa, kesällä syvällä ja viileässä. hauki tulee rannempaan myrskyn jälkeen.

Kuhan uistimiksi sopii ns "ärsykevärit" eli kirkkaat ja ärsyttävän näköiset värit. uita keskikokoisia vaappuja ärsykeväreillä ja kirkkaita lusikoita, mutta minä kalastaisin vetouistelemalla kuhaa ennemminkin kuin heitellen (jos on vene).
Itse käyn illalla uistelemassa silloin tällöin ja välillä kuhaa tulee. Ja kuhahan on kalamiehen kanssa samaa mieltä säästä eli kuuma kesäpäivä on kuhalle mukava.

Itse heitän ruohikkosuojattuja uistimia siihen kaislikon reunaan ja jos sattuu vahingossa menemään sinne kaislikkoon niin ei hätää. Kyllä se hauki sieltä kaislikosta tulee kaislikon ulkopuolellekkin jos on tullakseen ja syödäkseen.

Ja viimeiseen kysymykseen vastaisin näin:
Vavaksi suosittelen jäykemmän mutta ei kaupungin kaupoista kaikkein jäykintä (ellet ole jättihaukea jahtaamassa). Ja kun on heittokalastuksesta kysymys niin ota ihan taipuisa mutta ota huomioon että saattaa jysähtää isompikin hauki.

PS: Anteeksi kun en vastannut tuohon virtapaikka kysymykseen, koska en kalasta virtapaikoilla.

Toivottavasti oli apua!

Anonymous

tohon virta asiaan: veikkaisin että ainakin hauki viihtyisi siellä missä virtaa verkkaisemmin koska ei hauki kovin "lihaksikas" ole jos vertaa esim. loheen. on muute kitka kiva joki, perhana sieltäki hauki ja ahven.

Zeiki

Se tietysti riippuu vähän säästä, mutta Kuhaa lähtisin kuitenkin ennemmin kalastamaan pohjasta,vaikka illalla/yöllä kuha onkin pinnassa. Myös rannasta jossa on kallioseinämiä ja aika syvää (2-10m) voi kuhaa löytää.
Ehkä yleisin tapa kuhaa saada on uistelu

Haukea menisin etsimään kaislikosta tai saaren takaa, mutta jos löydät hyvän virran jossa uskot haukia olevan kokeilisin myös siitä. Hauki syö mm: särkiä ja toisia haukia. Niinpä ottaisin hauen näköisen räsäsen tai proffan tai sitten mahdollisesti ison särkijigin. 8)
Yli kilon säynävä ei nouse umpikelalla.