Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

perhojen kuvaamiseen apua

Started by rokki, January 04, 2005, 14:41:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rokki

siis voisko joku kertoa miten sais perhoista tarkempia kuvia. mulla on tämmönen olympus [mju]410 digikamera (4,1pikseliä) enkä oikeen saa tarkkoja kuvia perhoista.
varmaan noi asetukset jotenki päin ........ä
ja oisko taustaan jotain vinkkejä.
vai onko kamera surkee. :?

Ernesti

Heh. Itsekään en ole oikein mikään mestari siinä kuvauksessa, mutta ensin kannattaa laittaa makro päälle, yleensä siinä napissa on kukan kuva. Sitten etsit kameralla sopivan etäisyyden kuvaukseen, yleensä noin 5-20cm. Ja tarkennus, ainakin meidän kamerassa se toimii niin, että kuvanottonappi painetaan puolilleen pohjaan ja se tarkentaa siitä automaattisesti. Kai siellä myös voi asettaa jotku asetukset, en ole varma.
Saattaa tietenkin vaihdella kameramerkeittäin nuo näppäimet ja tarkennukset.

Joku kokeneempi kuvaaja kertokoon lisää.

erästäjä

Laita kamera jalustalle ja ota kuva ajastimella niin että et koske kuvan otto hetkellä kameraan.
-Kala Eemeli-

kama

Perho joudutaan kuvaamaan aika läheltä, joten automaattitarkennus ei toimi. Makrotoiminto ei käytä etäisyydentarkennusta, joten kameran ja kohteen tulisi pysyä laukaistessa oikealla etäisyydellä = siis jalusta/taso  ja kiinteä alusta kohteelle.
Valaistus on myös kokeiltava, kamera saattaa olla niin lähellä kohdetta, että se varjostaa. Salama ei näillä etäisyyksillä ole toimiva ratkaisu.
Edellä mainittu vinkki itselaukaisijan käytöstä on erittäin hyvä.

HalDi

Minulla on mju 300, joten tiedän kamerasta jotain. Samanlaisiahan ne on, kenno vaan siinä sun kamerassas suurempi.

Mjun makrotarkennus ei riitä ALKUUNKAAN perhojen kuvaamiseen! Miten mä sitten oon onnistunu useissa makrokuvauksissa ihan kiitettävästi, niin ostimme joskus vuonna Aatami ja Eeva Heurekasta sellasen ihme kiikarin, josta sai taitettua linssit esille. No, minä poika irrotin ne kaks ulompaa, suurempaa linssiä ja teippasin yhteen, jolloin syntyi, yllätys, makrolinssi! Kun mjulla tavallisesti pääsee semmoseen 20 sentin etäsyydelle (jos tuuri käy!), niin tämän makrolinssini kanssa saa kuvattua 4-5 sentin päästä.
Elikkä jos jonkun kuperan linssin saat jostain repästyä irti, niin sillä pääsee jo aika komeesti liikkeelle. Tietty voi sitten harkita kameran vaihtamista, mutta se on arvatenki se kalliimpi vaihtoehto.

Ja se on kyllä suora totuus, että jalusta on hyvä olla. Itse käytän isoa keikkajalustaa, jota pidän lattialla pöydän vieressä. Jalusta antaa tukea ja järjestystä kuvaamiseen. Eri kuvaussuuntia ja -tyylejä on helpompi kokeilla ja muuttaa, säätää ja kääntää.

Tuossa jo puhuttiinkin kameran paikallaan pitämisestä. Tätä voisi selittää sillä, että verrataan vaikka tele-kuvausta kauas, kun tarkennetaan kauas ja tarkennusalue on pitkä. Lähikuvaus on tietysti päinvastoin, tarkennusalue on hyvin lyhyt. Ehkä lyhyimmillään alle yhden sentin! Perho tahtoo joskus jäädä osittain sen ulkopuolelle.

Hyviä taustoja on yksiväriset kartongit ja paperit. Kirjekuoretkin on monta kertaa hyviä. On myös hyvä hakea aina vastavärejä perhon sävyille, erottuu itse perho paremmin.
Toinen erittäin usein käytetty tapa on asettaa perho läpinäkyvälle kalvolle. Penkin ei tarvitse olla kuvassa (tämä tosin on makuasia), eikä perho heitä varjoja taustaan. Silloin taustakin voi olla vähän suuripiirteisemmän tekstuurin omaava, esim. (valo)kuva ja se asetetaan niin kauas, että se on selvästi tarkennusalueen ulkopuolella.

Kuvausvalona käy hyvin työpöydän kohdevalaisin. Taskulamput pitää unohtaa, niillä saa vain pienen valoläiskän aikaan, kun pitäisi olla tasainen valo. Jos valo ei ole luonnonväristä, on säädettävä valkotasapaino näyttämään kuvan normaalilta. Muuten tulee puna-keltasia kuvia, koska valokin on punaista ja ne ei oo kauheen kaksisia.

Ja yksi harkinnan arvoinen niksi on tele, jolloin saa jo kuvattuakin kauempaa. Tällöin tausta on entistäkin yksivärisempi ja perho korostuu enemmän.

Siinä ny jotain, mitä oon itte havaannu tuosta hommasta. Toivottavasti saa selvää... Tuosta osotteesta löytyy pari meikäläisen ottamaa kuvaa, joita oon jo erilaisissa yhteyksissä näyttäny tääläkin.

http://www.freewebs.com/haldi1328/kalassa/

Kuvanlaatu ja rakeisuus jostain syystä heittää vähän tolla sivulla, mutta muuten ihan katsottavia.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

kama

Tuossa mallissa näyttäisi olevan teknisten tietojen mukaan (maahantuojan sivut) supermakro-toiminto, jolla pääsee 9 sentin kuvausetäisyyteen. Asetukset löytyvät  ohjelmistosta (Mode). Ääriasennoissa kuvaan saattaa tulla tynnyrivääristymää.
Kuvankäsittelyohjelmalla voi rajata lisää, pikselit  sallivat jonkin verran suurennusta.
Telestä ei ole apua, koska lyhin tarkennusetäisyys karkaa kauemmas.

Javalt

Olen itse käyttänyt Canonin Powershot A70, joka nyt ei sinäänsä ole kovin pätevä vakiovarusteilla makrokuvaukseen. Jos nyt jotakuta kiinnostaa asetukset joilla olen itse ottanut kuvia, niin tässä:
Shooting Mode:
   Aperture-Priority AE
Photo Effect Mode
    Off
Tv( Shutter Speed )
    1
Av( Aperture Value )
    2.8
Metering Mode
    Evaluative
Exposure Compensation
    +2/3
ISO Speed
    50
Lens
    5.4 - 16.2 mm
Focal Length
    5.4 mm
Digital Zoom
    None
Flash
    Off
White Balance
    Tungsten
AF Mode
    Single AF
AF Range Mode
    Macro
Ja tässä tulos:
http://personal.inet.fi/koti/yakeko/perho1.jpg
Jalustalta muutaman sentin päästä, taustana toimii musta samettityyny. :D
Enpä ole huomannut käyttää tuota ajastinta kuvia ottaessani, kiitos vinkistä! Jos löytyy jotain mitä vois asetuksissa tai kuvissa parantaa niin kertokaa ihmeessä.

rokki

kiitokset vastauksista.
pistin ton makro toiminnon päälle sekä mustan taustan ja kameran jalustalle niin kuvat on hyviä  (tai mulle ne kelpaa )