Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Haukien reitit

Started by Valmet 412, January 21, 2005, 11:35:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Valmet 412

Onkohan hauilla jotakin "reittejä" mitä pitkin ne kulkevat, kun verkkooni on uinut muutama hauki samaan kohtaan kuluvan viikon aikana. :?

Mikko_-Procyon-

Jospa pohjanmuoto on haukien mieleen siinä. JOku nyppylä, notkelma, kasvusto jne.. Yleensä hauet tuskin mitään rataa menevät, vaan valitsevat kulkureitin tilanteen mukaan.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Wenku

Juuriten noin. Hauki valitsee tietenkin paikakseen kohdan, missä on hyvät edellytykset törmätä saaliskaloihin. Kun tällainen, esim virtaisa salmi jossa ui paljon pikkukalaa löytyy,  voi olla varma, että ympäristössä lymyää lisää haukia kyttäyspaikoissaan. Ja kun yksi hauki otetaan pois, tulee toinen tilalle ja näin ollen saattaa samasta paikasta saada useammankin hauen.

Ja sitten tuohon voisi lisätä vielä hauen paikkauskollisuuden. Muistaakseni oikein tutkittukin on, että sama kala on palannut samalle paikalle sen siirron jälkeen. Reilu 10km:n siirron jälkeen palasi sama hauki samaan paikkaan. En muista tarkalleen montako kertaa siirrettiin, mutta yli 5-kertaa kuitenkin. Ja onhan monilla hauilla todettu olevan keväisin samat kutupaikatkin vuodesta toiseen, että ilmeisen paikkauskollinen kala.

Anonymous

Reviiri asiaan:Jos järvessa ym.vesistössä on paljon suht saman kokoista kalaa niin sitä toden näköisemmin ne muodostavat itselleen jonkinlaisen reviirin/saalistus alueen.
Mutta jos kalat ovat vesistössä keskenään hyvin erikokoisia niin sitten reviirejä ei välttämättä niin selkeästi ole koska jos esim. 700g hauki yrittää puolustaa reviiriään 12kg tunkeilijalta niin päätyy se melko varmasti sen isomman kalan vatsaan. :D

jaba88

äsh,unohdin kirjautua ylempi viesti on siis minun...

Anonymous

En oo ikinä kuullu et hauet kulkis jotain reittiä... :roll:  mut onhan sekin mahdollista... :D  :D  :D

kalastaja86

Jostain oo lukenu et hauilla ois semmonen 500 metriä kanttiinsa oleva reviiri jota ne puolustavat. Jostain oon myös lukenu et ruotsalaiset olis tehny tutkimuksen et hauet vaeltavat järvissä ja joissa koko aika paikasta toiseen, päivässä jopa 60 kilometriä. Radiolähettimin varustetut hauet olivat kiertäneet koko järven ympäri. Et kyl hauet jotai reittejä käyttävät mutta eivät varmaan mitään samoja vaan tilanteesta riippuen.

Jos täst ny jotai selvää sai...
Just a Fishing Man....

erekki

itekkin oon kuullu että niil ois reviiri ja sit jos saa jostain vaikka 12 kilosen hauen niin sitte monesti ku se lähtee eikä päästä takas ni sinne tulee taas tavallaan uus iso pomo hauki.... oon vähän huono selittämään=)

Valmet 412

joo verkossa oli kyllä n. 1.8x0.5m reikä siinä samaisella kohdalla jossa niitä liikkuu :D