Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Madesaaliit?

Started by Madestaja, January 21, 2005, 20:59:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Anonymous

Mistä päin pyhäselkää? :shock:

Anonymous

se on pieni salaisuus mutta nivasta päin :)

Anonymous

Jaa itse myös pilkin nivassa päin muutamissa paikoissa. sain koukulla eilen 5.3 kilosen matikan nivasta päin. :lol:

raimo

Eilen illalla valtava made (350 grammaa) saaliina. Mites muilla madesaaliit nyt?
Mihin aikaan on paras syönti tähän aikaan vuodesta?, eilen mentiin pilkille seittemältä ja se ainut tuli melkein heti. Pilkimme noin puoli yhteentoista asti. Nyt lähdetään kuuelta ja ollaan taas luultavasti kymmeneen tai yhteentoista..

jan2v

ei ole tullut tänä vuonna käytyä tääl maskus on kyllä hyvät matikka vedet ihan vieres mut ei tuu oikeen yksin lähdettyyn ja onha nuo saaneet jo aika kivasti madetta kuulemma tiedä sit. kait se täytyy joku ilta päivä mennä koittaa.
kalastus on.......

Anonymous

Pielisestä nousee matikkaa solkenaan pilkillä....

lapa

nyt kun luin tätä aihetta tuli kauhea himo päästä pilkkimään madetta!
mutta ensinmäinen pulma tulee siinä että en tiedä mitään mateen pilkinnästä.
voisiko joku kertoa miten sitä pilkitään? ja millä pilkillä? ja tarviiko syöttiä?
ja olisiko hyviä mateen pilkki paikkoja pk-seudulla?
lapa

Shark

Olen hieman kokemattomampi mateen-pilkkijä, mutta voisiko joku vähän auttaa alkuun? Missä kuussa made syö parhaiten? Monelta kellosta katsottuna? Millaiset ottivehkeet, iskukoukku, vai onko mateen pilkintään olemassa oikeita vehkeitä? Saako niitä tasureilla tai pystyillä? Tarvitaanko syöttiä? Millä tavalla made-pilkkejä käytetään? Onko Pellossa tai Ranualla hyviä made-ottipaikkoja? Kiitos jos vastaatte!
Jovain.

kaivo

Quote from: SharkOlen hieman kokemattomampi mateen-pilkkijä, mutta voisiko joku vähän auttaa alkuun? Missä kuussa made syö parhaiten? Monelta kellosta katsottuna? Millaiset ottivehkeet, iskukoukku, vai onko mateen pilkintään olemassa oikeita vehkeitä? Saako niitä tasureilla tai pystyillä? Tarvitaanko syöttiä? Millä tavalla made-pilkkejä käytetään? Onko Pellossa tai Ranualla hyviä made-ottipaikkoja? Kiitos jos vastaatte!
Olen tainnut suositella tätä artikkelia ennekin, mutta teenpä sen taas :) http://fff.neutech.fi/Press/Archives/1993/MADEPILK.TXT

Shark

Quote from: kaivo
Quote from: SharkOlen hieman kokemattomampi mateen-pilkkijä, mutta voisiko joku vähän auttaa alkuun? Missä kuussa made syö parhaiten? Monelta kellosta katsottuna? Millaiset ottivehkeet, iskukoukku, vai onko mateen pilkintään olemassa oikeita vehkeitä? Saako niitä tasureilla tai pystyillä? Tarvitaanko syöttiä? Millä tavalla made-pilkkejä käytetään? Onko Pellossa tai Ranualla hyviä made-ottipaikkoja? Kiitos jos vastaatte!
Olen tainnut suositella tätä artikkelia ennekin, mutta teenpä sen taas :) http://fff.neutech.fi/Press/Archives/1993/MADEPILK.TXT
Kiitos, kaivo! Mutta tuossa ei ole vastausta siihen, voiko puntareilla tai pystyillä saada mateita. Kysynkin sitä vielä. Ja jos joku tietää hyviä otti-paikkoja Ranualla tai Pellossa, niin saa kertoa.
Jovain.

kaivo

En ole omakohtaisesti madepilkintää harrastanut, mutta käsittääkseni pysty- ja tasapainopilkintä eivät tuota madetta kuin joskus sattumakaloina muun pilkinnän yhteydessä. Kookas pystypilkki (ja lusikkauistimet) soveltuvat sen sijaan mateen kutuajan ulkopuolella tapahtuvaan syöttipilkintään, kun koukun tilalle vaihdetaan tukeva siimatapsi ja koukkuun syötiksi esim. kalanpala. Tästä on juttua mm. tuossa madepilkkiartikkelissa.

Ranuan ja Pellon alueen matikkapaikoista voisit laittaa erillisen kysymyksen Pohjois-Suomi -keskustelualueelle. Madehan on maamme yleisimpiä kalalajeja, joten uskoisin sieltäkin päin Suomea löytyvän kokeilemisen arvoisia paikkoja.

Shark

Quote from: kaivoEn ole omakohtaisesti madepilkintää harrastanut, mutta käsittääkseni pysty- ja tasapainopilkintä eivät tuota madetta kuin joskus sattumakaloina muun pilkinnän yhteydessä. Kookas pystypilkki (ja lusikkauistimet) soveltuvat sen sijaan mateen kutuajan ulkopuolella tapahtuvaan syöttipilkintään, kun koukun tilalle vaihdetaan tukeva siimatapsi ja koukkuun syötiksi esim. kalanpala. Tästä on juttua mm. tuossa madepilkkiartikkelissa.

Ranuan ja Pellon alueen matikkapaikoista voisit laittaa erillisen kysymyksen Pohjois-Suomi -keskustelualueelle. Madehan on maamme yleisimpiä kalalajeja, joten uskoisin sieltäkin päin Suomea löytyvän kokeilemisen arvoisia paikkoja.
Kiitti taas, kaivo! Ehkäpä jollain suurella räsäsellä voisi kokeilla mateita... Ainakin haukia niillä pitäisi tulla!Näin kerran erään ohjelman, missä tehtiin itse madepilkkejä. Siinä yksi tehtiin  "kulta"mitalista, ja siihen kiinnitettiin vielä jotain joulukuusen-nauhoja houkutukseksi. Toimiikohan? :roll:
Jovain.

raimo

Teeppäs semmonen viritys, että kiinnität siiman kaksi halpaa lusikkauistinta (merkillä ei ole väliä, kaikenlaiset metallinpalat käy :) ) sillain että ne vedessä kilisee toisiaan vasten. Sitten uistinten alle noin 10 senttiä siimaa ja siimaan täkykoukku tai erittäin iso kolmihaara koukku. Koukkuun sitten syötti hyvin kiinni. Tällä viritelmällä oon saanu kaikki mateeni pilkillä, vaikka olen samassa paikassa lähes samaan aikaan pyytänyt niillä kaupan madepilkeillä, en ole saanut mitään. Tietysti kaupan pilkeilläki kalaa tulee, ei vain ole sattunut mulle yhtään. Suosittelen kokeilemaan, tehokas ja halpa.

Shark

Quote from: raimoTeeppäs semmonen viritys, että kiinnität siiman kaksi halpaa lusikkauistinta (merkillä ei ole väliä, kaikenlaiset metallinpalat käy :) ) sillain että ne vedessä kilisee toisiaan vasten. Sitten uistinten alle noin 10 senttiä siimaa ja siimaan täkykoukku tai erittäin iso kolmihaara koukku. Koukkuun sitten syötti hyvin kiinni. Tällä viritelmällä oon saanu kaikki mateeni pilkillä, vaikka olen samassa paikassa lähes samaan aikaan pyytänyt niillä kaupan madepilkeillä, en ole saanut mitään. Tietysti kaupan pilkeilläki kalaa tulee, ei vain ole sattunut mulle yhtään. Suosittelen kokeilemaan, tehokas ja halpa.
Oho, pitääpä kokeilla! Onko lusikoiden värillä väliä? Laitatko ne "ääntelemään" heiluttelemalla vapaa? Millä kiinnität lusikat yhteen? Langalla? Rautaisellalangalla? Kuparilangalla?
Jovain.

raimo

Meillä on ollut vähän mitä sattuu värinä, mutta voihan ne värjätä valkoiseksi, sehän taitaa olla ainut väri minkä made näkee. Laitan lusikat "ääntelemään" nostamalla vapaa reilusti ja kovaa n. 5 sekunnin välein. Mää kiinnitän lusikat toisiinsa sillä uistinrenkaalla vaimikäsenytonkaan. Ihan sama millä kiinnität ne kunhan lusikat pysyy tiukasti kiinni ja kilisee toisiaan vasten. Sitten kannattaa miettiä, että kiinnitätkö lusikat kummastakin päästä kiinni toisiinsa vai pelkästään toisesta. Huomasin viime talven aikana, että jos lusikat on kiinni vain toisesta niin pilkki menee monesti sekaisin. Eli kannattaa laittaa mollemmista päistä. Mutta älä laita liian kireästi lusikoita yhteen, vaan sillain, että ne pystyy kilisemään hyvin. Sydeemi saattaa joskus mennä koko ajan sekaisin, älä lopeta hommaa siihen vaan laita jotain painoa aivan koukun yläpuolelle, monesti auttaa asiaa.

Käyppäs illalla kokeilemassa, pistä sitten raporttia, että miten kävi. :wink:

Huh huh, tulipa sekavaa tekstiä, koittakaa ymmärtää.

Shark

Kiitti raimo! En ehkä tänään käy testaamassa, mutta viikonlopun aikana, ja myös ensi viikonloppuna! Saa nähä miten käy!
Jovain.

Shark

Quote from: raimoTeeppäs semmonen viritys, että kiinnität siiman kaksi halpaa lusikkauistinta (merkillä ei ole väliä, kaikenlaiset metallinpalat käy :) ) sillain että ne vedessä kilisee toisiaan vasten. Sitten uistinten alle noin 10 senttiä siimaa ja siimaan täkykoukku tai erittäin iso kolmihaara koukku. Koukkuun sitten syötti hyvin kiinni. Tällä viritelmällä oon saanu kaikki mateeni pilkillä, vaikka olen samassa paikassa lähes samaan aikaan pyytänyt niillä kaupan madepilkeillä, en ole saanut mitään. Tietysti kaupan pilkeilläki kalaa tulee, ei vain ole sattunut mulle yhtään. Suosittelen kokeilemaan, tehokas ja halpa.
No niin, saapas nähä, tuleeko keksinnölläsi kalaa täältä Pellon järviltä... Lähden tänään yöllä aika pitkälle matikka-reissulle, kun kaveri pyysi. Toivottavasti kaikki varusteet tulee mukaan... Otsalamppu, pilkki, nostokoukku, kaikki on! Vähän vain hirvittää nuo jäät täällä. Mutta pakko se on lähteä, kun kamu pyysi...  Toivottakaa onnea, ettei jäät vain pettäisi!
Jovain.

Shark

No niin, pilkillä on käyty, ja kalaa tuli! Emmekä tippuneet jäihinkään. Tuo raimon vekotin toimi lähes loistavasti täällä Pellossa! Sain 4 madetta, ja kamuni sai oikealla kaupasta ostetulla ryöstäjällä ja madeharalla ainoastaan yhden! Mateeni painoivat: 478 grammaa, 496 grammaa, 688 grammaa, ja 723 grammaa. Kaverini made painoi 665 grammaa. Ei menn kilo rikki, mutta hyvin tuli kalaa!
Jovain.

raimo

Mitä mää sanoin :wink: . En tiedä onko johtunut tuurista, mutta tämä omatekoinen vekotin on aina pyytänyt enemmän kuin kaupan ryöstäjät ja muut. Kerrotaanpa asiasta kalajuttua ajankuluksi.

Olin ensimmäistä kertaa madepilkillä serkun kanssa kemin isohaaralla. Muistan vieläki, kun lähettiin pilkille oli pakkasta 25 astetta. Sitten kun käveltiin jäälle niin huomattiin, että täällähän on aivan tautinen tuuli. Mehän ei siltikään säikytty, karaistuneita 14 vuotiaita erämiehiä kun oltiin :) . Jäällä oli pari muutakin miestä, ne huusi meille, että menkää tuohon vanhoille reijille niin ei tarvi kairailla. Puotettiin pilkit avantoon ja vartin päästä sain ensimmäisen mateeni, jotakin kilon luokkaa. Ne äijät siinä eessä kyllästy kohta ja lähti pois, niin me aateltiin, että mennäänpä nuitten reijille kun ne oli saanu siitä jotain 5 madetta. Niissä reijissä ei ollu etes kahden metrin väliä.  Pilkittiin jotaki puoli tuntia ja minä sain yhden ja puolenkilon mateen ja serkku sai yhden vähän päälle kilon mateen. Sitten jäälle tuli joku parikymppinen äijä ja käveli melko röyhkiästi suoraan siihen meijän reikien väliin ja kairas reiän siihen. No eipä siinä, se puotti semmosen ryöstäjän veteen ja rupes pilkille. Kymmenen minuutin päästä sain 1,5 kg mateen. Meni toiset kymmenen minuuttia niin serkkupoika sai kiloisen mateen. Sitten puolen tunnin päästä mulla pääsi yks avannon reunassa irti ja heti perään sain taas kilosen mateen. Siinä vaiheessa se halus nähä vähän tarkemmin tuota pilkkiä ja mää sitten näytin sitä. Ukko tuumaili vaan jotain, että pitää itekkin väsätä joku tommonen. Kello oli jo jotain kymmenen ja se mies alko puhumaan poislähöstä kun ei se näyttänyt mitään saavan. Sattu kumminkin niin, että se sai yhden kilosen siinä lopuksi ja jäi vielä vähäksi aikaa pilkkimään. Vähän ajan kuluttua se kumminkin nosti pilkin vedestä ja rupes kahvinjuontiin, oli kuulemma kylmä :D . Samaan aikaan kun se hörppi sitä kahvia niin sain vielä illan viimeisen mateen, lähemmäs 1,5 kiloa sekin.

Että näin, tämä ei oo ainut kerta kun tämä omatekonen voittaa nämä kaupan resut :wink: . Kokeilkaapa muutkin kuin shark ja kertokaa tuloksia.

Anonymous

kyllä mateita on jo tullut. olen käynyt actiivisesti pitkän aikaa isoja ei ole tullut nulikita senkin edestä :!:

Gaggu

koukuilla tuli orivedeltä 2 madetta. painoja en tiedä mut isomman pituus oli 44cm. Hyvä saalis kun ottaa huomioon että 5 koukulla kalastin ja paikka oli ihan tuntematon.

Nyt on lähi järvellä pyytämässä samat 5 koukkua ja ei ole ainakaan viellä tullut mitään...