Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Lämpötilan vaikutus kalan taistelutahtoon

Started by Mikko_-Procyon-, January 28, 2005, 08:38:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

Tuosta "luomutaimen" threadista tuli mieleen, että kalan taistelukuntoon kun voi vaikuttaa lukemattomat asiat. Ehkä merkittävimpänä pidetään veden lämpötilaa. Puhutaan kylmän kangistamista hauista tai vastavuoroisesti helteen veltostamista hauista. Mikä sitten olisi hauelle sopiva lämpötila, että se jaksaisi taistella kunnolla? Itse en ole mitään mainittavaa havainnut. Kylmä/kuuma -väitteisiinkin löytyy kumoavat esimerkit:

1) Toukokuun lopussa satoi lunta taivaantäydeltä ja vesi oli jäätävän kylmää. Kalastus oli talvitamineissa heittelyä pienehköllä järvellä. Välillä piti mennä rannalle pelaamaan jalkapalloa (!) että edes vähän lämpeni. Mutta mitä teki hauet? Söivät ja taistelut olivat hyviä. Yli 2kg kalaa ei saatu sinä päivänä, mutta jokainen pisti parhaansa mukaan vastaan. Harvemmin näin kovaa vääntöä vesillä nähdään. Enkä usko, että kyseessä oli kalastajan jäätyminen, vaan hauet olivat todellakin "tosissaan".

2) Heinäkuun helteillä pienellä jokisuvannolla nakkelin jigiä. Vesi oli lämpimimmillään ja ilma myös. Lopulta jigiä vietiin ja jarru alkoi soida. Ykkös-luokan haspelisetti oli kovilla, kun hauki teutaroi rytöjen välissä. 15 minuuttia väsyttelin haukea suuremmin sitä edes näkemättä. Lopulta se kellistyi jalkojeni juureen. Ja mitä siinä oli? Hauki, jonka massa oli n. 1.5kg! Odotin kalan painon olevan lähempänä kolmea kiloa sentään! Olipahan helteessä voimia kerännyt luupää!

Muitakin vastaavia tarinoita olisi vaikka millä mitalla.

Kirjolohien kohdalla en ole huomannut (myöskään) mitään vuodenaikaisvaihteluja. Ne tulevat samanlaisian porsaina aina ylös vedestä. Kuhat ovat myös laiskuuden perikuvia. Isoja ahvenia tulee sen verran harvoin, ettei pysty tekemään mitään kantaa ottavaa lausuntoa niistä..

Jotenkin on vain sellainen tuntuma, että veden lämpötila ei juuri vaikuta kalan taistelutahtoon. Mitä ovat muut mieltä?
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Wenku

Isommat 5-8kg hauet tuntuvat kyllä olevan keväällä haluttomampia tekemään vastarintaa, kuin kesällä. Kyllä kylmän veden luulisi hidastavan hauenkin toimintoja, mutta toisaalta pulikkahauet saattavat olla keväälläkin todella kovia tappelemaan.

Kesä tulee ja vesi lämpiää. Isompi hauki hakeutuu syvään, viileään veteen ja pikku hauki rannalle. Helteellä saatu suurhauki on toki harvinaista, mutta kokemuksesta tiedän, että kun se hauki ottaa niin silloin mennään eikä meinata. Pikkuhauki tuntuu reagoivan samoin, mutta jostain syystä ei kangistu kylmässä vedessä niin pahasti kuin isompi.

Poikkeuksia tosin on aina olemassa niin paljon kuin on haukiakin. Väittäisin kuitenkin, että kalan koko on yksi ratkaiseva tekijä tässä asiassa.

Petri

Itse uskoisin että nuo kevään suuret hauet ovat sen takia heikompia taistelijoita, koska ovat juuri selvinneet  "kudun rasituksista", joten ne eivät ole ehkä vahvimmassa kunnossa toisin kuin kesällä ja alkusyksystä kun ovat saanet tankata kunnolla ruokaa ja levätä ym. Itse en ole huomannut lämpötilla olevan suurta vaikutusta kalojen tastelutahtoihin. Kalat kyllä tuntuvat väsyvän erittäin kylmässä/lämpimässä vedessä nopemammin kuin tavallisesti. Parhaimman vastuksen ovat kyllä antaneet alkukesän ja loppusyksyn kalat silloin kun vesi on ollut vielä viileä tai viilenemässä.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

HalDi

Minä puhuisin perinteisten kalojen luokitusperiaatteiden sisällä vielä näistä yli-innokkaista. Usein pieniä raukkoja, jotka vaan ikään kun säikähtää ja lähtee räpistelemään kauhealla tarmolla kenties sen kummemmin taktikoimatta. Yli-innokas antaa sen alkuvaikutelman, että olis vaikka seittemänsatanen koukussa, vaikka kala onkin alle puolen kilon nulikka. Nämä varsinkin tosiaan tuntuvat olevan täysin lämpötilasta riippumattomia, meno on aina villiä, päätöntä häsläystä. Kerran eräs juuri sellainen vaaksan mittainen klapi heitti kiertyneen siiman suunsa ympärille näyttävässä hypyssä, eikä liikauttanu evääkään sen jälkeen. Kyllä oli naurussa pitelemistä!

Ja voi sentän tätä nykynuorisoa!

Tuosta kudun yhteydessä tapahtuvasta olen itse vähän toista mieltä. En nyt halua verrata ihmisen vastaaviin, mutta kenties kalat ovat vielä vähän kiihdyksissä hurjan kudun jälkeen ja nälkäisinä syövät ja taistelevat valtavalla sisulla siiman päässä.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

KalaKaapo

Hauista minulla ei pahemmin ole kokemusta, mutta nautelankosken taimenista jonkin verran:

1) Aikaisin keväällä, kun ensimmäiset kunnon auringon säteet alkavat lämmittämään pintavettä (jota on suhteellisen paljon), mutta jossain paikoissa on vielä lunta, ovat kalat oikein kunnon taistelutuulella. Näyttävät hypyt ja pitkät syöksyt tekevät kalojen saamisesta todella haastavaa. (Kalat ovat edellisen vuoden istareita)

2) Myöhemmin keväällä, kun ilma alkaa olemaan jo lämmintä, mutta vesi, joka alkaa laskemaan, on kylmää, kalat ovat vielä kunnon taistelioita, mutta pitkät syöksyt alkavat vähenemään, kunnon hyppyjä kuitenkin vielä näkyy. (Nämäkin kalat ovat vielä edellisvuotisia)

3) Alkukesästä, kun aurinko lämmittää vettä oikein urakalla ja puissa on täydet lehdet, alkavat viimevuoden istukkaat olemaan jo todella vaikeita pyydettäviä, jos niitä nyt enää ylensäkkään on jäljellä, mutta uudet istukkaat jaksavat taas porskuttaa, toisaalta niistä ei kyllä ole vielä kunnon vastusta.

4) Keski- ja myöhäiskesällä, kaikki kalat alkavat väsymään lämpöön ja taistelut (jos niitä yleensäkkään tulee) ovat aika vaisuja.

5) Syksyllä, kun ensimmäiset syys-sateet ovat nostaneet vedenpintaa ja vesi alkaa viilenemään, kalat alkavat saamaan taas uutta puhtia ja istarit ovat jo oppineet läksynsä.

6) Myhäis-syksyllä, kun ilma käy välillä pakkasenkin puolella, kalat alkavat tulemaan ylös kuin märät rätit.

Nuo huomiot ovat lähinnä kirkkailta ja aurinkoisilta päiviltä, joten runsaasti poikkeuksia kyllä löytyy. Olen itsekkin todennut sen, kun keskikesällä olin kalastamassa tihkusateella ja sain kokea oikein kunnon taistelun yhden uuden istarin kanssa... muuta se on sitten toinen tarina 8)

Ja nousutaimenet ovat tietysti asia erikseen. :wink:

(Nuo kokemukset olen kerännyt omasta, ja kalakavereitten päästä, joten älkää luuko että olisin saanut itse niin paljon kalaa, että voisin vetää tuollaisen yhteenvedon :D )
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...