Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

"Kräzs" Vapa poikki! No voihan...

Started by Monni, February 01, 2005, 17:15:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Monni

Eli onko kenelläkään katkennut koskaan vapa ihan vaan sen takia että on kala iskenyt kiinni? Itelläni katkes vapa kun kalastin yhen padon suulla, ja taimenella oli hyvä syönti. Mutta aina kun kala nappas se ampas padosta alas ja vei mukanaan 10 metriä siimaa ja uistimen... Näin kävi neljä kertaa. Sitten päätin vakaasti että seuraava tulee ylös asti. KIINNI! Armoton repäsy kun kala lähti ampuu padon suulle. "Kräzs" vapa poikki... No onneks ei ollut mikää hyvä vapa...
Poltinkoski

Antt1

Mä tunnen yhen kaverin joka sai haukivapansa (Samurai-s) katki heittelemällä ahvenlippoja. :D
Myytävänä n. 10 kertaa käytetyt 9-luokan virheettömät haukiperho kamat. Laatu tavaraa, maksoi uutena ~300€. Tiedustelut mieluiten s-postilla.
Hinta +/- 200€, tarjousten mukaan.

Jooseppi

No ei kalan takia vaan oman sähläyksen ansiosta. Kerran meni virvelivapa poikki kun yritin irroittaa uistinta pohjasta ja oli tajuttoman kova tuuli ja kaikkea...  Viime kesänä perhovapa poikki kun jäi perho puuhun. Ilmeisesti liian agressiivinen irroitus yritys :D  ei mitään takuu korvasi :D

Anonymous

QuoteEli onko kenelläkään katkennut koskaan vapa ihan vaan sen takia että on kala iskenyt kiinni? Itelläni katkes vapa kun kalastin yhen padon suulla, ja taimenella oli hyvä syönti. Mutta aina kun kala nappas se ampas padosta alas ja vei mukanaan 10 metriä siimaa ja uistimen... Näin kävi neljä kertaa. Sitten päätin vakaasti että seuraava tulee ylös asti. KIINNI! Armoton repäsy kun kala lähti ampuu padon suulle. "Kräzs" vapa poikki... No onneks ei ollut mikää hyvä vapa...

Hah hah mikä sähläri :D Ajattelin olevani tosi surkee ja muutenkin, mutta kohensit huomattavasti mielialaani :twisted:  :twisted:
Sanoisin muuten ottavani osaa, mutten pysty, kun naurattaa liikaa :lol:
Hah hah ja vielä kerran hah!

Kokslax

Yhteensä 3 vapaa on katkennut. Kaksi Bilteman teleskooppivapaa ja Daiwa Jupiter X. Kaikki katkennu nykiessä uistinta pohjasta.
Kaks mummoo ajo tandemilla, keskimmäinen keuli.

Tornio_River

Quote from: KokslaxYhteensä 3 vapaa on katkennut. Kaksi Bilteman teleskooppivapaa ja Daiwa Jupiter X. Kaikki katkennu nykiessä uistinta pohjasta.

Miksi ihmeessä pitää repiä vavalla uistinta pohjasta ?eikö maalaisj
ärki jo kerro että niin ei tehdä :shock: ,itsellä ei tulisi mieleenkään katkoa kalliita vapoja  tuon takia.en syytä ketään ja tiovottavasti kukana ei ottanut nokkiinsa mutta,muita keinojakin on !

p.s olen kyllä istunut tuli terän  vavan päälle,samana päivänä kuin sen ostinkin ,mutta takuu on hyvä asia :lol:

jaba88

Kaksi vapaa olen katkaissut,Daiwa ja Shakespeare Synergy.
Daiwa kaatui jotenkin ja katkesi samalla,Synergy katkesi 10cm päästä karkeä ja en muista miten mutta nyt se toimittaa jerk bait vavan virkaa.
Ja tuo Daiwa toimii taas uistattelu vapana tai syvän meren möllien kiskomis vapana:) jäämerellä...

Kokslax

Eipä nuo nyt niin kalliita vapoja ollut. Bilteman teleskoopit 20e hujakoilla, joten mielummin haluan uistimen takaisin pohjasta, joka on melkein vapaakin arvokkaampi.
Kaks mummoo ajo tandemilla, keskimmäinen keuli.

puolisukeltaja6

En itse, mutta kaverini kyllä rävelsi isoveljensä vavan poikki. Olimme kalassa ja kaveri heitti kuusamon vuosiuistin 2004:n veteen. Hän kelasi viehettä lähemmäs itseään, kunnes se tarttui lumpeikkoon. hän repi ja repi kunnes vapa katkesi. Hän käytti isoveljensä vapaa, koska oma oli mökillä. :roll:

Petri

Muutama on mennyt heittämällä poikki (toinen oli aivan uusi) ja yksi jäi autonikkunan välin. Onneksi takuu pelaa.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Tornio_River

Quote from: KokslaxEipä nuo nyt niin kalliita vapoja ollut. Bilteman teleskoopit 20e hujakoilla, joten mielummin haluan uistimen takaisin pohjasta, joka on melkein vapaakin arvokkaampi.

joo mutta tarkoitinkin ihan vaan yleisesti...  tajuan kyllä etteivät hinta haitarin kalleimmasta päästä olleet nua vavat...

erekki

multa meni vapa suoraan keskeltä poikki ja siimat sitte hinkkas rikkinäiseen vapaan ku kävi hauki vetouistelussa...

Monni

Quote from: Anonymous
QuoteEli onko kenelläkään katkennut koskaan vapa ihan vaan sen takia että on kala iskenyt kiinni? Itelläni katkes vapa kun kalastin yhen padon suulla, ja taimenella oli hyvä syönti. Mutta aina kun kala nappas se ampas padosta alas ja vei mukanaan 10 metriä siimaa ja uistimen... Näin kävi neljä kertaa. Sitten päätin vakaasti että seuraava tulee ylös asti. KIINNI! Armoton repäsy kun kala lähti ampuu padon suulle. "Kräzs" vapa poikki... No onneks ei ollut mikää hyvä vapa...

Hah hah mikä sähläri :D Ajattelin olevani tosi surkee ja muutenkin, mutta kohensit huomattavasti mielialaani :twisted:  :twisted:
Sanoisin muuten ottavani osaa, mutten pysty, kun naurattaa liikaa :lol:
Hah hah ja vielä kerran hah!

On se niin kumman hauskaa ilmeisesti...
Poltinkoski

Q

Quote from: MonniEli onko kenelläkään katkennut koskaan vapa ihan vaan sen takia että on kala iskenyt kiinni? Itelläni katkes vapa kun kalastin yhen padon suulla, ja taimenella oli hyvä syönti. Mutta aina kun kala nappas se ampas padosta alas ja vei mukanaan 10 metriä siimaa ja uistimen... !Sitten päätin vakaasti että seuraava tulee ylös asti. KIINNI! Armoton repäsy kun kala lähti ampuu padon suulle. "Kräzs" vapa poikki... No onneks ei ollut mikää hyvä vapa...

Armoton syönti on ollut käynnissä! "Näin kävi neljä kertaa". Tai sitten olet tumpelo, tai huonot koukut!? =)

Kuinka säilytit kyseistä vapaa, ja oliko kysessä hiilikuituvapa?

Monni

Quote from: Q
Quote from: MonniEli onko kenelläkään katkennut koskaan vapa ihan vaan sen takia että on kala iskenyt kiinni? Itelläni katkes vapa kun kalastin yhen padon suulla, ja taimenella oli hyvä syönti. Mutta aina kun kala nappas se ampas padosta alas ja vei mukanaan 10 metriä siimaa ja uistimen... !Sitten päätin vakaasti että seuraava tulee ylös asti. KIINNI! Armoton repäsy kun kala lähti ampuu padon suulle. "Kräzs" vapa poikki... No onneks ei ollut mikää hyvä vapa...

Armoton syönti on ollut käynnissä! "Näin kävi neljä kertaa". Tai sitten olet tumpelo, tai huonot koukut!? =)

Kuinka säilytit kyseistä vapaa, ja oliko kysessä hiilikuituvapa?

Se vapa oli käynyt kyllä jo aika monta kertaa auton ovenvälissä, eipä tainnut tuo halpa pa*** mitää hiilikuitua olla. Koukuista en muista 2 vuotta aikaa...
Poltinkoski

Walde

Yks Vapa kyllä on katkennu, mutta sillo ei uistin ollu vielä vedessäkään.
heittelin vaa rannalta ja riuhtasin kunnolla. ihmettelin vähän aikaa että eihän minulla noin lyhyttä vapaa ole. :!:  :!:

Jooseppi

Quote from: JooseppiNo ei kalan takia vaan oman sähläyksen ansiosta. Kerran meni virvelivapa poikki kun yritin irroittaa uistinta pohjasta ja oli tajuttoman kova tuuli ja kaikkea...  Viime kesänä perhovapa poikki kun jäi perho puuhun. Ilmeisesti liian agressiivinen irroitus yritys :D  ei mitään takuu korvasi :D

Lisitätään listaan vielä että kerran silppuuntui raivonpurkauksen tuloksena vanha käytöstä poistunut umpikelavapa :D

minäminäminä

Mull on yx uglystick joka ei katkee vaikka raittais rullalle....

Mikko_-Procyon-

Quote from: minäminäminäMull on yx uglystick joka ei katkee vaikka raittais rullalle....

Joo, ei katkea, mutta ainakin 5-jalkainen uglystick on lenkoudessaan hengenvaarallinen. Ja tämän takaosassa ei ole omaa vaparengasta, mistä ISO miinus tälle vavalle..  Katketkoot vaikka ennemmin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

minäminäminä

sua vaan ärsyttäää ku sulla ei oo testivoittaja ulgy stick vapaa

Mikko_-Procyon-

No joojoo..

Mikä testi? Seuran "paras mattopiiska" -testin voittaja? Vai joku muu "hernekeppi-testi puutarhamme -lehdessä" ?

Minun ego kestää kuule kalastaa vaikka pihlajanoksalla. Se kalantulo ei ole siitä kiinni, onko se voittanut testin vai ei.

Oma ugly stickini on lähinnä hengenvaarallinen kapistus. Liian monta läheltäpiti -tilannetta on sen kanssa ollut. Lenkouden vuoksi jigi on singahtanut korvalehteä hipoen, eikä minulla ole tarvetta ottaa lävistystä.

...ja tuollainen "mullapa on, sullapa ei, njännännännää!" -asenne kuuluu ala-asteelle.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Tubi

Eipä näin ole koskaan sattunu käymään, vaikka välineet onki ikivanhoja :D
Da end

Jooseppi

Quote from: Mikko_-Procyon-No joojoo..

Mikä testi? Seuran "paras mattopiiska" -testin voittaja? Vai joku muu "hernekeppi-testi puutarhamme -lehdessä" ?

Minun ego kestää kuule kalastaa vaikka pihlajanoksalla. Se kalantulo ei ole siitä kiinni, onko se voittanut testin vai ei.

Oma ugly stickini on lähinnä hengenvaarallinen kapistus. Liian monta läheltäpiti -tilannetta on sen kanssa ollut. Lenkouden vuoksi jigi on singahtanut korvalehteä hipoen, eikä minulla ole tarvetta ottaa lävistystä.

...ja tuollainen "mullapa on, sullapa ei, njännännännää!" -asenne kuuluu ala-asteelle.

Taisi olla joku erälehden testi... Siis Mikko kerrotko tarkemmin mikä siinä vavassa mättää? :|

Monni

Quote from: Mikko_-Procyon-No joojoo..

Varmaan typerä kysymys sinun ja monen muunkin mielestä... Mutta mikä tuosta vavasta tekee vaarallisen?
Poltinkoski

minäminäminä

Ei mikään...  Se on oma vikansa jos ei osaa jigitellä... ei mulla ainakaan jigit lentele pitkin korvia..

Mikko_-Procyon-

Quote from: minäminäminäEi mikään...  Se on oma vikansa jos ei osaa jigitellä... ei mulla ainakaan jigit lentele pitkin korvia..

Oleppas hyvä ja lopeta tuo trollaaminen. Jos et osaa keskustella, niin opettele.

Siis minulla on 5-jalkainen ugly stick. Vavan toiminta on todella lenko. Käytettäessä vähänkään raskaampaa jigipäätä  (ei mitään möhkäleitä kuitenkaan), vapa taipuu luokattoman paljon. En ole itseeni reikiä sillä saanut tehdyksi, mutta ei ole ollut monesta sentistä kiinni. Luokittelen vavan vaaralliseksi.

Muita heikkouksia vavasta:

-Kärkirenkaasta lähti keraaminen osa livohkaan normaalin kalastelun aikana.

-Vavan tyviosassa ei ole omaa vaparengasta.

Kaikenlisäksi vapa on kuin keitetty makaroni, joten tuntuma jigistellessä on luokattoman huono. Väsyttelyominaisuudet tosin ovat ihan mukavat ja isokin kala nöyrtyy melko helposti. Kädensija on myös hyvä. Vapa tuntuu kestävältä, sitä ei saa poikki millään.. mutta mikäpäs letkun katkaisi muutenkaan...

Omalta kohdaltani suosittelen vilpittömästi ostamaan jämäkämpää vapaa, tuo on kalastukseen sopimaton vekotin. Päätyi varavavan varavavaksi parin vuoden käytön (ja kiroilun) päätteeksi.

Monni

Quote from: Mikko_-Procyon-
Quote from: minäminäminäEi mikään...  Se on oma vikansa jos ei osaa jigitellä... ei mulla ainakaan jigit lentele pitkin korvia..

Oleppas hyvä ja lopeta tuo trollaaminen. Jos et osaa keskustella, niin opettele.

Siis minulla on 5-jalkainen ugly stick. Vavan toiminta on todella lenko. Käytettäessä vähänkään raskaampaa jigipäätä  (ei mitään möhkäleitä kuitenkaan), vapa taipuu luokattoman paljon. En ole itseeni reikiä sillä saanut tehdyksi, mutta ei ole ollut monesta sentistä kiinni. Luokittelen vavan vaaralliseksi.

Muita heikkouksia vavasta:

-Kärkirenkaasta lähti keraaminen osa livohkaan normaalin kalastelun aikana.

-Vavan tyviosassa ei ole omaa vaparengasta.

Kaikenlisäksi vapa on kuin keitetty makaroni, joten tuntuma jigistellessä on luokattoman huono. Väsyttelyominaisuudet tosin ovat ihan mukavat ja isokin kala nöyrtyy melko helposti. Kädensija on myös hyvä. Vapa tuntuu kestävältä, sitä ei saa poikki millään.. mutta mikäpäs letkun katkaisi muutenkaan...

Omalta kohdaltani suosittelen vilpittömästi ostamaan jämäkämpää vapaa, tuo on kalastukseen sopimaton vekotin. Päätyi varavavan varavavaksi parin vuoden käytön (ja kiroilun) päätteeksi.

Nyt ymmärrän!
Poltinkoski

HalDi

Mä oon aina luullu, että Ugly Stik on jämäköistä vavoista jäykin. Ilmeisesti ei... Ja toinen saattaa olla tottaki, mutta pitääkös jigausvavan olla jäykkä vai löysä? Jostain oon saanu päähäni, että sais olla oikeen jämerä vapa jigaukseen, mutta jos on toisin, niin oma Catananihan sopii täydellisesti siihen.

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä taas, mutta mitäs voi, jos on tyhmä!

Itse oon tuolla Catanalla jigaillut hyvin vähän, mutta kohtalaisella menestyksellä ja kyllähän tuo on mukavalta tuntunu. Virpan tasapainopiste on justiin käden kohdalla.

Pari totuutta mun mielestä. Vavassa pitää olla rengas tuppiosassa, kuten Mikkokin on sanonu. Oma säilytys- ja kantotekniikkani perustuu sille.

Jos hyppään takasin asiaan, niin mulla yksi "perhovapa" (oikeasti umpparivapa) katkes, mutta ei suinkaan siitä mistä luulis, vaan muovisesta kahvasta. Vapa lens jokeen rauhalliseen, mutta vankkaan virtaan ja kahva vaan jäi käteen. Perinteinen. Se oli hyvä "perhovapa", mutta mitäs suremaan, nykyänsä on Visionin Intro ja tulevaisuudessa saatan vaihtaa 3Zoneen, vitsinä muistellaan vanhoja aikoja. Kyllähän se vavan kuvatus jaksaa huvittaa.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Monni

Quote from: HalDiMä oon aina luullu, että Ugly Stik on jämäköistä vavoista jäykin. Ilmeisesti ei... Ja toinen saattaa olla tottaki, mutta pitääkös jigausvavan olla jäykkä vai löysä? Jostain oon saanu päähäni, että sais olla oikeen jämerä vapa jigaukseen, mutta jos on toisin, niin oma Catananihan sopii täydellisesti siihen.

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä taas, mutta mitäs voi, jos on tyhmä!

Itse oon tuolla Catanalla jigaillut hyvin vähän, mutta kohtalaisella menestyksellä ja kyllähän tuo on mukavalta tuntunu. Virpan tasapainopiste on justiin käden kohdalla.

Pari totuutta mun mielestä. Vavassa pitää olla rengas tuppiosassa, kuten Mikkokin on sanonu. Oma säilytys- ja kantotekniikkani perustuu sille.

Jos hyppään takasin asiaan, niin mulla yksi "perhovapa" (oikeasti umpparivapa) katkes, mutta ei suinkaan siitä mistä luulis, vaan muovisesta kahvasta. Vapa lens jokeen rauhalliseen, mutta vankkaan virtaan ja kahva vaan jäi käteen. Perinteinen. Se oli hyvä "perhovapa", mutta mitäs suremaan, nykyänsä on Visionin Intro ja tulevaisuudessa saatan vaihtaa 3Zoneen, vitsinä muistellaan vanhoja aikoja. Kyllähän se vavan kuvatus jaksaa huvittaa.

Mulla on sama vapa Catana pittuutta 210 cm. Erittäin hyvä vapa joka lähtöön sanon minä! Suosittelen lämpimästi!  :wink:
Poltinkoski

minäminäminä

Siis uglystick on shackespearin tekemä jigittelyvapa joka on tosiaan löysä.. ei jämäkkä..  en suosittele uglya ikään kuin heittovavaksi mutta koskikalastuksessa ja ul-kalastuksessa annan 5 tähteä...
taimen puroilla parisesttinen seniori lentää jo pitkälle...

jos täällä on tammukka/harjusmiehiä jotka vetää puskissa taimenia pyytämässä niin suosittelen uglya...  mulla on pari kertaa ul-vapa menny mäsäks ku on uistin tarttunu puuhun ja vapa on taittunut... joten tässäkin ugly-stick jyrää...

ja jos se iso nappaa, vastaisku tehty ja siima kestää niin ei ole mitään ongelmia...