Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Koukun suuruus?

Started by Anonymous, February 02, 2005, 19:42:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Kiinnostuin viime kesänä kalastuksesta... Eli olen vasta aloittelija... :oops:  mutta monelta kala syö parhaiten ja kuinka suuri ongenkoukun kuuluisi olla? (kalastus järvessäni on eniten särkiä ja ahvenia, mutta on siellä haukia ja muitakin kaloja...)

kalastaja86

Sanotaan että kala syö parhaiten aamuyöstä, aamulla ja illalla, mutta näin ei välttämättä ole. Ongenkoukku voisi olla joku koko 10-12, jolla saat enimmäkseen suurempia särkiä, ahvenia saat melkein minkä kokoisia vain, mutta pienimmät särjet vain nypläävät madon koukustasi. Mutta jos haluat saada myös särkiä niin koukun koko voisi olla 14-16, eli tosi pieni. Mutta voit saada myös särkiä tuolla isommallakin koukulla.
Just a Fishing Man....

karza

Mainio särkikoukkukoko 14, on aivan liian pieni ahvenelle.
Eli ostat koukkuja kokoja 6 ja 14 niillä pärjäät!
Peli on peliä!!!

ex-pertti

18 numeron koukut on parhaita varsinkin särelle... 16-14 käy sitten vähän isosuisemmille kuten ahvenelle ja lahnalle.. ja siitä isompia en sitten käytäkkään :)  :)

HalDi

Jaa, tämä ex-pertti käyttää niinki pieniä koukkuja. Enpä oo ennen kuullukaan tommosesta. Kyllähän ne koukut tietysti saa pieniä olla, ittelläni semmosia 14, 10 ja 8. Tuo 8 on jo lahnaonkeen tarkotettu, elikkä pikkukaloille niitä pienempiä 14-10 on mun mielestä aika hyviä kokoja eri kokosille ahvenille.

Tiiäkkö, onko järvessä lahnakantaa kuinka? Se on nimittäin hauskaa puuhaa. Mäskit järveen ja paljon kasaria koukkuun. Tuomen kukkiessa toukokuussa tai sitten loppukesästä.

[SlightlyOutOfTopic] Kalastan usein salakoita perholla ihan huvikseni ja siinä käytän perhoja 16-kokosissa koukuissa. Pikkuruinen suu, ei jää isommat koukut oikeen kiinni, kun ei tahdo aina noi kuustoistasetkaan. Ja salakat on vähän hätääsiä ton ruuan nappaamisen suhteen.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

ex-pertti

voi voi voi nuohan minun käyttämät on vielä isoja (huippukalastajien mielestä).. ranskalaiset kilpaonkijat käyttää LAHNALLE 20 numeron koukkuja.... kattokaas täältä huippujen virityksiä
:o
http://www.sensas.fr/siteuk/conseils_uk/montages-coup_uk.htm

Niemi_

Itse käytän koukkuja kooltaan 16-6. Kuutosta käytän säyneen, ahvenen ja isojen särkien sekä muiden vähän isomman puoleisten kalojen onginnassa. Kymppiä pienemmät ovat hyviä pienten särkien ja muiden pienien kalojen onginnassa. Mutta kyllähän isolla koukulla saa myös pieniä kaloja, kuten itse saamani sormenmittainen salakka koon 6 Aberdeen koukulla.
Kala syö melkein vuorokauden ympäri eri lajit eri aikaan. Salakka syö ympäri vuorokauden lukuunottamatta yötä. Lahna syö aamulla ja illalla kuten myös ahven. Parhaimmat säyne saaliini olen saanut aamulla/-päivällä. Särki syö oikeastaan läpi vuorokauden ainakin kesällä.
Punk's not dead!

HalDi

Quote from: ex-perttivoi voi voi nuohan minun käyttämät on vielä isoja (huippukalastajien mielestä).. ranskalaiset kilpaonkijat käyttää LAHNALLE 20 numeron koukkuja.... kattokaas täältä huippujen virityksiä

Joo, no ei kai tota auta, ku uskoa...
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Jooseppi

QuoteJaa, tämä ex-pertti käyttää niinki pieniä koukkuja. Enpä oo ennen kuullukaan tommosesta

Ei ne ole edes pieniä... Olen lukenut jostain kalakirjoista että lahnan onginnassa kannattaa käytää hyvin pieniä koukkuja. Ei se lahnan suu kovin iso ole vaikka ite kala ois 5 kiloo...

QuoteKalastan usein salakoita perholla ihan huvikseni ja siinä käytän perhoja 16-kokosissa koukuissa. Pikkuruinen suu, ei jää isommat koukut oikeen kiinni, kun ei tahdo aina noi kuustoistasetkaan. Ja salakat on vähän hätääsiä ton ruuan nappaamisen suhteen

Kyllä, itekkin kesällä pinturilla salakoita kalastelen, ihan mukavaa puuhaa haasteen takia. Pieni suu, pieni koukku!

mikke.l

Numero 10 koukulla pärjää ihan hyvin ja kala syö parhaitan aamulla ja illalla.

daiwa2

Mä oon käyttänyt pienille särjille 22 koon koukkua.Mutta jos ruvetaan siirtymään vähän isompaan kalaan niin koukku koko pienenee sitä mukaa.Ahvenelle käytän kokoa 8-14.

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

se joka kalastaa on paras

riittävän suuri.kun semmoinen 1-3 kilon lahna käy päälle niin se on menoa.

Zintti

Hellitäppäs onkipoika! Laitoit foorumille 5 aihetta putkeen! Liika aktiivisuus on jopa pahasta. Ja eipä nuo viestitkään nyt niin kummosia ole.

Sori pieni opastus OT