Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Uistinten kiillotus.

Started by puolisukeltaja6, February 04, 2005, 07:49:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

puolisukeltaja6

Elikkä luin kirjasta, että uistimia kannattaa välillä kiillottaa. Mutta tulikin sitten mieleen, että kannattaako hangata lippaa/lusikkaa, jossa on kuvioita eli maalia?

jaba88

No riippuu millä yrität kiillottaa.
Siis jos käytät pata-pataa niin ei välttämättä kannata maalipintaa raaputtaa semmosella,kokeilemallahan se selviää.

Mikko_-Procyon-

No yleensä maalipintaa ei tarvitse kiillottaa. Metallipinnat saattavat ottaa hapettumia ajanmittaan ja niitä voi jynssäillä.

Tosin, on yhä 2 koulukuntaa, joista toinen vannoo vieheen kiiltävyyden ja toinen mattapintaisuuden nimiin.. en nyt sitten tiedä, onko tuo kiillottaminen niin tarkkaa... Kyllähän nuo ottipelit antaa kalaa niin killtävinä kuin kuluneinakin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

puolisukeltaja6

Siis en tarkoita maalin kiillotusta, vaan sen metallin kiillotusta. Eikös se hapetu makeassakin vedessä?

Q

Metalliuistimien paras ja vähiten hankausjälkiä aiheuttava kiillotus tapahtuu näin: kattilaan vettä, joka ½ litraa kohti 1 rkl pyykinpesujauhetta.
Ja sitten vaan uistin/uistimet sekaan ja kattilan vesi kiehumaan, ja tulee kiiltävää!
Ps. poikakamiehet, haarukat ja veitset kiiltäviksi

kaivo

Mainittakoon vielä vanha tuttu konsti millä hopealusikoitakin on iät-ajat kiiloteltu, eli hieman hammastahnaa uistimen pintaan ja hangataan talous- tai vessapaperilla. Ei ole mitään pikakiilloketta, mutta kevyehkösti tummuneeseen metalliin toimii.

Hammastahnoista toimivat vain tavalliset Pepsodentit yms., uudemmat hyytelötahnat kun eivät sisällä hiovia ainesosia.

Salmo

jaba88

Ainakin ollessani ala-asteella käytin luistinmien terän kiillotukseen "tahnaa" jolla pienet ruosteläikät lähti tehokkaasti,toimii luultavasti myös uistimiin,nimeä en muista mutta jos joku tietää nuilla tuntomerkeillä niin ole hyvä ja kerro.

puolisukeltaja6

http://www.freewebs.com/heqngalleria/Mepps_agila_3.html
Siinä se operaatio. Aluksi käytin hammastahnaa, mutta sitten siirryin Hopea Kiiltoon.

kalastaja86

Itse olen kiillottanut uistimiani nimenomaan lusikoita hammastahnalla ja kokonaan metallisia uistimia hiomapaperilla, ei ehkä kovin kannattavaa mutta toimii...
Just a Fishing Man....

Korallikala

Kuulin yhdeltä kalastajalta, että hammastahna auttaa. Itse kiillotan hammastahnalla...

__janze__

itse en kiillota uistimia koska tuntuu että jos ne ovat kuluneempia niillä saa paremmin

__janze__

itse en kiillota uistimia koska tuntuu että jos ne ovat kuluneempia niillä saa paremmin

Valmet 412

Minä käytän sen nimistä ainetta kuin "Wenol".
Paketissa lukee: "WENOL plus K metallien ja kovien muovien kiillotusaine".
Kyseessä oleva aine on aika vanhaa, mutta jossain olin näkevinäni tätä samaista ainetta myynnissä.

KatchU

Ite kokeilin kerran jollain hopean puhdistus aineella puhdistaa sellaista hapettunutta professoria muuta ei auttanut. Tosin tuntu että kyseisellä hapettuneella professorilla sai paljon paremmin kuin ihan uudella samanvärisellä.