Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

erikoisuuksia...ebay:ssa

Started by ipo, February 18, 2005, 08:16:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ipo

Tuossa selatessani jenkkiläisten myyntisivustoa tuli vastaani automaattiperhokelat!
http://search.ebay.com/automatic-fly-reel_W0QQfkrZ1QQfromZR8

Muistan nähneeni kyseisiä keloja kauppojen hyllyssä, mutta  en ole nähnyt kenenkään käyttävän niitä kalastuksessa, lukuunottamatta englantilaisia järvikalastusvideoita. Tekis ihan mieli kokeilla että minkälaisia ovat, hintakin on ihan ok. Olen ostanut ebaysta aikaisemmin ja kaikki kamat ovat tulleet varmasti perille.

Lisäksi kelojen  valmistusmateriaaleja, bakeliitti, messinki..puu

http://search.ebay.com/vintage-fly-reel_W0QQsofocusZbsQQsbrftogZ1QQfromZR10QQcatrefZC6QQftrtZ1QQftrvZ1QQsadisZ200QQfsopZ1QQfsooZ1QQcoactionZcompareQQcopagenumZ1QQcoentrypageZsearch
Perhokalastus on ihanaa... kaikki voivat olla oikeassa!

minä vaan

Nuo näyttävät ihan polkupyörän hälytyskellolta...

ipo

no niin.. sain huudettua itselleni tuommoisen polkupyörän "pirikellon",
on jostakin 40-50 -luvulta. Hintakaan ei nouse rahteineen kaikkineen kuin 24e.
Ostin kelan ihan mielenkiinnosta ja ajattelin kokeilla miten se soveltuu järvikalastukseen.  

Päätin talven synkkinä hetkinä että tutustun tuohon kotivesistöön/järvikalastukseen ja jätän koskikalastuksen vain lapin reissun varaan.

Muutama vuosi  sitten olin Pohjois-Keiteleellä nuottaamassa muikkua paikallisen kalastajan kanssa.
Siinä matkalla hän näytti siikapaikkoja, joissa silloinkin näkyi siikaparvia
tuikkimassa.  

Oli muuten hienon näköistä, kun nuotan perän lähestyessä veneitä, sivuverkon yli
vapauteen hyppäsi useampi kiloinen taimen...

HalDi

Joo, aikamoisia polkupyörän kelloja...

Tuommosista automaattisista keloista en ookaan kuullu aikasemmin, ainakaan termiä. ipo, sanoit että 40-50-luvulta. Eikö vanhat kalastusvälineet oo "museokamaa"? Mä oon ikään ku käsittäny näin, mutta toki niillä saattaa olla käyttöarvoa myös. Pitää varmaan kyllä olla aika hyvin säilyny vehje, jos ihan käyttöön aikoo ottaa.

Tuo ny oli varsinaasta amatööripuhetta, en tietty harrasta vanhoja kalastusvälineitä (eli keräilyä). Toki nuo kiinnostavia ja komeita ovat.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

ipo

niin. voin sitten kommentoida että tekeekö sillä mitään kun se on kotona. Erikoinenhan se on.

Noita kelaerikoisuuksia on muitakin ollut. Semmonen välityskelakin oli aikoinaan, muistaakseni jopa Hardyn tekemänä. Nyttemmin en ole enää nähnyt.. Onko niitä???

HalDi

Jos kuvittelee, niin eipä taida semmonen välityskela olla loppujen lopuks kauhean käytännöllinen. Taimen vetää hyvässä paikkaa siimaa, niin kampi pyörii, ku ropelli tai sitten toisin päin, että kela on huono antamaan siimaa. Varmaanki syy niitten katoon. Ikään ku olisin jossaki nähny kuvan semmottesta, tunnistin ainaki että tuo jos mikä on välityskela. En tietty muista lainkaa, missä yhteydessä sitten.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!