Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kuvia itse tehdyistä pilkki välineistä

Started by Timky, February 26, 2005, 12:45:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Patte123™

Noniin nyt on omatekoinen pilkki istuin(vielä kesken) ja hieno nostokoukku tuli tehtyä. Ja on vielä kahvaki tullut sorvattua koulussa. Huomenna ehkä kuvia.
Syö särkeä se kasvattaa järkeä.
Oma blogi: http://www.kalassa.net/patte/

Peleconex

<Teho Pilkkijä >

mitkä koristelut tos morrin "pohjassa" on?  :-o
pilkki kauden avausta odotellen

-TP

kalamies]

Peleconex

Eivät ole nappeja  :-)
Nuo ovat jotain koruhelmen päälle tulevia "kuppeja"

Zinkki

Tulipa sitä välillä tehtyä jotain hyödyllistäkin. Tasurivapa nimittäin:

Kuvat on huonoja mutta niin oli kamerakin eli koittakaa pärjätä.

jarmoankka

Perzalta juu oottelen kanssa syvän veden isompaa ja painavampaa mallia :) Papukaijaväritystä voi sitten laittaa tänne ison kasan heti :)
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Koskenkylänjoki

Quote from: Zinkki on October 23, 2009, 14:35:19
Tulipa sitä välillä tehtyä jotain hyödyllistäkin. Tasurivapa nimittäin.

Toi on upea. Meitsi koitti tehä samantyyppistä, mutta se lensi heti roskiksen pohjalle.
I'm back.

perza

Quote from: jarmoankka on October 25, 2009, 02:51:35
Perzalta juu oottelen kanssa syvän veden isompaa ja painavampaa mallia :) Papukaijaväritystä voi sitten laittaa tänne ison kasan heti :)

En osaa tehä isompia ja aina kun yrittää jotain mallia puusta vuolla että sais muotin tehtyä niin muistuttaa aina jotakin toista tasuri mallia. Muotin teko on vaikeaa. Eka pitäs tehä muotti jolla saa tehtyä lyijyisen malli kappaleen että voi sit teettää paremman muotin.
Mutta katotaan, ehkä teen täksi talveksi jonkun vähän isomman, en kuitenkaan mitään isoa tasaria, kun en niillä itse mitään tee. Ja kun en myy yhtään mitään millä en itse kalaa saa. Joku 5-7cm tasuri vois olla mahdollinen, jos vaan sais vielä sopivia perälevyjä jostain.

Tossa noita neulakoukkuja ahventen pään menoksi.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Patte123™

Tuhe

Hyvännäköisiä tasureita perza taas väsänny. Kyllä nuilla ahventa ja kirjolohta saa, kun olen kyseisiä pelejä kokeillut. 7cm tasuri kuulostas jo ihan hyvältä, kun itse kalastelen merellä, joten ilmottele kun alkaa tasuria syntymään, niin ostellaan kokeeksi erä.

Aatami

Tuollanen vihertävä tasuri on mun luottovieheenä ykkösenä. Erittäin hyvin antaa kalaa varsinkin isoa ahventa :-)
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

kalapoika96

Juu tää on varmaa ollu jo, mut mist ostatte noit värei? :? Ku mul ei oo ku muutama normi väri (iskän vanhoja värejä) :roll:. Nopeesti vastauksia!
Äiti- ja poikahauki uiskentelivat kaislikossa kun uistin viiletti ohi. Poikahauki kysyi: "Äiti, mikä toi oli?" Äitihauki: "Se oli se Rapalan huora jonka mukaan isäsi lähti viime kesänä."

Murmeli

Itellä samanlaisia. Tuli testattua sitä mikrolasia. Enään en yritä laittaa kuivuneeseen epoksiin mikrolasia. Yhteen morriin sain melko hyvät värit, kun laitoin mikrolasiin melkein heti ko olin liiman levittäny. Laitampa kuvaa kohta.

perza

Jätkillä ollu samansuuntsts hommaa kun minulla. Itekkin eilen maalasin muutaman morrin, tosin ihan kyänruiskulla vetelin pintan maalia ja lakkasin älvee ykkösellä.
Tein jopa kahta eri väriä. Fluoripunasta mustilla raidoilla ja puna/musta.
Tommosia mikrolasi juttujakin vois kokeilla.

Deeku

Tuli mieleen että miten työ teitte nuita morreja mitä noihin siis tulee tai mitä tarvikkeita tarttee esim noihin SLN:n morreihin tuli.
Muutkin kyllä saa neuvoa.
"Toi meni särki."
        ~3-vuotias poika rikottuaan maljakon.

kalapoika96

Quote from: perza on March 29, 2007, 23:22:59
tässäpä toinen omatekemä pilkki ei onnistunut ulkonäöllisesti niin hyvin kun eka pilkki, muta parin reissun saaliin keski paino 7,7kg  :-o
no varmasti muillakin pilkeillä tohon saaliiseen olisi päässyt kun tuntuu siltä että noilla paikoilla missä ite oon nyt pari kertaa käyny niin ihan sama mikä paino siellä siiman päässä on... :-D
Tuossa pilkissä on jännä uinti, kun sen pudottaa vapaasti veteen se menee poikittain ja hijlalleen vajoaa alas ja tosiinaan menee myös helkatin paljon sivulle! Tätä sivulle meno ominaisuutta pidän tosi hyvänä pilkissä. Sitten kun pilkki hiljalleen leijaa takasiin avannon keskipisteeseen tulee tapsi jossa morri myös hyvin hitaasti leijaillen ja tässä vaiheessa monesti kala myös iskee!
Pilkkihän on ruma kun petolinnun p****se, mutta ei se minua haittaa jos kalaa tulee.(kuvat huonoja!)

juu nii. mites teet noi pystypilkit? Ku oon ite tälläne utelias väsääjä, ja haluisin teh faijal joululahjaks tollase pystypilki.
Äiti- ja poikahauki uiskentelivat kaislikossa kun uistin viiletti ohi. Poikahauki kysyi: "Äiti, mikä toi oli?" Äitihauki: "Se oli se Rapalan huora jonka mukaan isäsi lähti viime kesänä."

perza

Vanhassa kalassa.netissä oli hyvä ohje miten tehdä pilkkejä. Nuo ohjeet löytyy kyllä jotenkin netistä. en vain itse osaa etsiä.
Mutta lyhyesti,

Pellistä leikataan semmonen pilkinmuotoinen aihio. Aihioon liimataan tai juotetaan metallilangasta tehdyt lenkit. Sitten vaan lyijyä sulattaa tuon aihion täyteen ja vähän viilalla viilailee muotoon sitä lyijy puolta. Kiillotus ja pilkki on valmis.

Murmeli

Eihän Perza tarkoita tätä ohjetta: http://www.luonnossa.net/Kalastus/Pilkin_valmistus/pilkin_valmistus.html

Lainaus perzan tekstistä:
... ja tosiinaan menee myös helkatin paljon sivulle! Tätä sivulle meno ominaisuutta pidän tosi hyvänä pilkissä. Sitten kun pilkki hiljalleen leijaa takasiin avannon keskipisteeseen tulee tapsi jossa morri myös hyvin hitaasti leijaillen ja tässä vaiheessa monesti kala myös iskee!...

Yks Oulunsalolainen vanha konkari kertoi, että kalat on metrin päässä avannosta. Kun pilkki leijailee niiden nenän eteen, ne lähtee perään ja ottaa kiinni. Ihan hyvä teoria ainaki mun mielestä.

Don Miguel

Hyvin yksinkertaisen(ja kalastavaksi todetun) pystypilkin saa tehtyä, kun katkaisee pikkulusikasta sen varren pois. Siihen reiät vaan molempiin päihin ja ready to go. Sen lusikanvarren ei kannata olla siitä äidin perintökultalusikasta, vaan joku yksinkertainen, pystypilkkiä muistuttava 5-7cm normilusikka. Lusikan väri kannattaa valita sen mukaan, mikä nyt on omilla pilkkipaikoilla toiminut. Sitä vielä kevyesti vääntelemällä saattaa saada vaikka minkälaisen sivuliun ja kaatumisen -ja taatusti ei löydy muilta.

Tosin tässä on juurikin se ongelma, että jollei itse ole hallintaoikeutta niihin lusikoihin, niin voi olla vaikeaa saada lupa niihin kajota. Aina saa yrittää =)
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

perza

Quote from: Murmeli on November 04, 2009, 21:57:38
Eihän Perza tarkoita tätä ohjetta: http://www.luonnossa.net/Kalastus/Pilkin_valmistus/pilkin_valmistus.html

Lainaus perzan tekstistä:
... ja tosiinaan menee myös helkatin paljon sivulle! Tätä sivulle meno ominaisuutta pidän tosi hyvänä pilkissä. Sitten kun pilkki hiljalleen leijaa takasiin avannon keskipisteeseen tulee tapsi jossa morri myös hyvin hitaasti leijaillen ja tässä vaiheessa monesti kala myös iskee!...

Yks Oulunsalolainen vanha konkari kertoi, että kalat on metrin päässä avannosta. Kun pilkki leijailee niiden nenän eteen, ne lähtee perään ja ottaa kiinni. Ihan hyvä teoria ainaki mun mielestä.
En tarkottanut tuota, mutta hyvä ohje on tuokin, vaan vähän vaikeampi tapa tehdä. Se ohje oli vanhassa kalassa.netssa artikkeli osiossa. Siellä oli monta muutakin hyvää artikkelia ja juttua. Jostain nettiarkistosta vai mistä sen löytäs. 

Kyllä varmasti jossain määrin pitää paikkansa että kalat on siinä metrin päässä. Tai sanottasko että se valopatsas mikä menee reiästä järveen karkottaa kalat pois siitä ihan reiän alta. Kalat sitten ykistellen tai parvissa uskaltaa siihen tulla kun pilkin siihen pudottaa.

Zinkki

Tylsyys kostautuu. Tänään syntyi pikavauhtia ultimaalisen perverssi muovailuvahatasuri Mikon ohjetta soveltaen :-D

Laiskuus aiheutti esimerkiksi sellaista että lakan sijasta käytin nopeammin kuivuvaa epoksiliimaa ja maalin levitin tulitikulla kun en halunnut pestä pensseliä. Pintakin on sen mukaisesti varsin muhkurainen vaikka tuo kuva onneksi vähän peittelee.

Antero-88

Ensimmäisiä oma tekemiä morreja

kommentoikaa risut ja ruusut.

Patte123™

Ruutti

Tulipahan taas ajankuluksi kokeiltua tuota pilkkivavan tekoa. Pikkuveljelle ensimmäinen haarukkavapa tuo kelallinen ja itselle "taas" uusi morrivapa testiin. Tulis vaan kunnon jäät.

Olli

Koulussa tuli tehtyä nostokoukku ja pystypilkki. Kuvat nyt on mitä on mutta toivottavasti jotain selvää saa.

Pilkin koukku ei ole omatekoinen.

Zintti

Keksin tuon pystypilkki-idean eilen illalla. Tuommosen sain tehtyä :-) Sitten kun jaksaa testata miten tuo ui niin taivuttelee sitä vähän, että tulee pientä lisäpotkua pilkkiin.

Tuhe

Pienimuotoista näpertelyä tänään harrastin ja värikoukkuja tuli väsättyä. Koukkukoko 6-8 ja merellä aattelin kalastaa. Fosforitipan laitoin muutamaan, mut saapipa nähä onko vaikutusta.

Muutamia tapsimorreja syntyi myös koukkukoossa 8-10. Näitä morreja laitetaan valiopilkin alle. Kuivasmeri vielä velloo jäättömänä, mut jospa tuossa joulukuussa pääsis sinne pilkille. Alue on tämän vuoden sm-pilkkipaikka, mistä yleensä alkukaudesta saa hyvin ahventa.

Ezmo

Upeita pilkkivälineitä ootte kyllä kaikki tehnyt. Itse päätin tehdä iskälle joululahjaksi pystypilkin haarukan varresta ja siihen muutamia värikoukkuja. Jos niistä tulee siedättävän näköisen niin laitan tänne sitten kuvia.