Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kuvia itse tehdyistä pilkki välineistä

Started by Timky, February 26, 2005, 12:45:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

kala-ale

Kiitos!

Viime keväänä tein saman laisen vavan, mutta vain hiukan isomman, se toimi ainakin vallan mainiosti. Ensiksi minäkin luulin että tuo lakka pinta on varmasti liukas, mutta eipä tuo sitten ollutkaan.. : :-o.. Solumuovin palasen voisi tottatosiaan tuohon lisätä, jotta pito olisi vielä parempi. Siima pysyi haarukoilla hyvin, ei tippunut kertaakaan, ja tähän väänsin juuri saman muotoiset haarukat. Itse asiassa en ole vasen kätinen, mutta haluan jostakin ihmeen syystä että kela on alas päin. En tiedä miksi tähän olen mieltynyt, mutta ihan kait se sama on.. :)

-Kala-Ale
Mä verkot vetehen vain lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan...

<><                         <º(((((< 

jänis

Ootko tuohon Akku kairaan tehnyt mitään varmistusta jos istukka aukeaa? Vai putoaaku koko kaira avantoon?

Ruutti

Jotenkin nuo piikit näyttää että jos syvältä joutuu isompaa kalaa vetämään niin saataisi taipua sisäänpäin vähän liikaa. Joka sitten aiheuttaa siimasotkun. Mutta eipä näin kuvasta sitä osaa tarkemmin sanoa. Ulkonäöllisesti kyllä komia vapa ja varmastikin toimiva. Käytätkö noita haarukoita niin että ne osoittaa sua napaanpäin vai itsestä poispäin?.. Kun itse pidän niitä poispäin itsestäni joten sillä perusteella toi olisi vasenkätiselle tarkoitettu vapa. Sitten nuo piikit on omaan makuun kyllä vähän turhan pitkän näköiset. Tosin kuvassahan ei oo kunnon mittasuhdetta joten siitäkään ei osaa paremmin sanoa.

Kuvassa oma pilkkimisote & omatekoinen vapa.

perza

Itellä on noissa kehimisongissa piikit itseäni päin. Olen vasenkätinen.

Tossapa muutama 5 senttinen. Pyrstöt on valkokärkistä oravaa eli aika tehokkaasti katoaa se valkonen osa tota valkosta taustaa vasten. Pyrstöt siis melkein tuplasti pidemmät mitä kuvassa näyttää.
Luulis ahven nappaavan, jos ei ahven niin hauki ainakin.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

pehmis

Jalokaloille suunnittelemani värikoukku. TOIMII!!
Kuvassa protot vuodelta papu. idea sai alkunsa keskisen miljoonapilkistä... ku sai koukut taimenelle ja lohille niin sekin lopetettiin.  :-(

Hyvä aapolle tasurin mahan alla..

pehmis

Tässä viimisimpiä värikoukkujani... Vähän muodossa sanomista ku pitää 20 tehdä kerralla :) ja epoxy alkaa jähmettymään.. :-D

Kemiallinen NK-62

VMC Pyöreällä koukkukidalla.

Tuhe

Tälläisilla itse pilkin, kun ei raski ostaa kaupasta, joten pitää tyytyä omiin luomuksiin.

perza

Tuhella komia onki.

Tuossa yks kirppuproto, pituutta reilu pari senttiä.

Tomppa#1

Siinäpä muutama oma tekemä kevennetty. Kokonaispituus 95mm. Tulis nyt sitä jäätä, niin pääsis testaamaan.

Murmeli

Nätti setti. Ite oon suunnitellu samannäköisä kevennettyjä. Kaikki piirrokset ja suunnitelmat on valmiina (paitsi ne kynäruiskut ja maalit). Pitisi vaan rueta tekemään.

Nisu

Tässäpä ois ensimmääsiä omatekemiä morreja. Osaa päässy jo testailemaanki ja tuntu kelpaavan kaloille :)

Zintti

Quote from: Nisu on November 29, 2009, 16:34:41
Tässäpä ois ensimmääsiä omatekemiä morreja. Osaa päässy jo testailemaanki ja tuntu kelpaavan kaloille :)

Oot tehny kyl tosi hienoja morreja  :-) ja vielä parempi kun kalatkin tykkäävät :-D

Nisu

Kiitoksia Zintti! Nuo mikrolasimorrit on vielä kokeilematta ku näille pilkkikeleille nyt kävi vähän kehnosti, mut jospa niitäki ens viikonloppuna pääsis kokeilee. Jos ei täällä Oulussa niin sit reissua Kuusamoon :)

perza

Quote from: Nisu on November 29, 2009, 16:34:41

Hienoja!

Miten oot nuo tehny? onko ihan pelkkää epoxia vai onko jotain lyijhaulia tjs.?

Maakari

Näyttäs nois vasemmissa kultamorreis olevan perhonsidonnas käytettyjä kuulapäitä, vai oonko ihan väärässä?
Tunnetaan myös nimellä Herkko pelipiireissä.

Zintti

Minäpä tiedän miten ne on tehty :-D Enpäs kerro, mestari saa itse kertoa miten on nuo tehnyt.

Nisu

Quote from: Maakari on November 29, 2009, 17:28:12
Näyttäs nois vasemmissa kultamorreis olevan perhonsidonnas käytettyjä kuulapäitä, vai oonko ihan väärässä?

Joop, volframi- ja messinkikuulia oon käyttäny ja pidetään nyt salaisena vielä tuo taika-aines jota niitten kans käyttäny, chatin porukka sen vaan taitaakin jo tietää :D. Jos tässä sais paremman tilan tuohon morrien tekemiseen niin vois kolvaamalla alkaa tekemään, taitaa kuitenki tulla silleen edullisemmaksi ku innostais enempiki tehä. Mut toistaseks näillä mennään.

Tuhe

Komeita morreja kyllä ovat. Väritkin ihan kohillaan, et kyllä kaloja nuilla nousee.

Tuhe

Tässä pojat kalpenee, kun tyttö pääsee vauhtiin. :wink:

kala-ale

Terve!

Nyt tässä hieman paranneltu versio tuosta edellisestä haarukkavavasta. Lisäyksiä tullut!  :-)

Elikkäs pitävyys saattoi olla huono, jotakin pintaa vasten eli esim. jäätyneitä hansikkaita vasten. Nyt laitoin pidon lisäämiseksi tuommoista askartelu liikkeistä saavaa liu'un esto mattoa, joista olen leikannut sopivat palaset vapaan. Pitävyys on nyt mielestäni aivan mahtava. Se lisäksi haarukat olivat ohuet ja antoivat ehkä periksi isompaa kalaa nostaessa, jolloin olisi saattanut siima lähteä juoksemaan ja olisi tullut sotku. Nyt kuitenkin laitoin haarukat tällein, jotta ne eivät antaisi periksi. Ja vielä tuokin, että edellisessä mallissa silikooni kärki joutui aika mutkalle, mutta nyt on sekin asia selvä. Kalastaja voi säätää kärjen kohtaa haluamaansa etäisyydelle..  :-D

-Kala-Ale
Mä verkot vetehen vain lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan...

<><                         <º(((((< 

Qkkeli

Tuommoisia pilkkiperhoja on nyt muutama väännetty, idea saatu kmc:n käyttäjältä nimeltä Anár.
Koukut on nyt yhdistetty yksinkertaisesti pujottamalla toinen koukku toisen koukun siimalenkin läpi ja sitomalla yhteen + paljon liimaa. Juottaminen oli totaalista epic fail meininkiä, mutta takakopassa muhii jo toinen idea paremmasta koukkujen kiinnitystsydeemistä.
Lisäksi puuttuu aika paljon sidontatarvitteita, joten seuraavat perhot valmistunevat vasta tammi-helmikuussa..

Aatami

Viime vuonna rakentelin perässä vedettävän pilkkipallin, mutta se oli vähän kömpelö. Siitä kuvia on tässä aiheessa muutamia sivuja aikasemmin. Nyt sain päähäni muokata tuota viritelmää. Siispä sahasin sen kahtia. Otin myös pulkan pois alta ja lisäsin siihen kantoremmin. Tällainen siitä sitten tuli :-)

Painoa täydessä latingissa on 6.4kg. Siis kun sisällä on 10 vapaa, kolme pilkkikukkaroa ja litran termari. Onhan siinä vielä noin kilo liikaa, mutta tuon ämpärin kantaa sitten vaikka kädessä sitten kun se on täynnä kalaa ja siinä samalla kevenee vähän tuo jakkarakin.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

kalapoika96

Juu on Aatamil hienon näkönen viritelmä. Itsekkin ajattelin alotella suunnittelemaan tommost mut siihen tulee sukset alle.  :roll:
Äiti- ja poikahauki uiskentelivat kaislikossa kun uistin viiletti ohi. Poikahauki kysyi: "Äiti, mikä toi oli?" Äitihauki: "Se oli se Rapalan huora jonka mukaan isäsi lähti viime kesänä."

DoupleV

Tummonen samanlainen oli kun aatamilla, mutta siinä oli sukset alla. Se sitten onnistui kadota jonnekkin kesän aikana. :-( Ja sitten duunailtiin iskän kanssa viime kesänä moottorikelkkaan reki. En tiiä onko se pilkkiväline, mutta kyllä sitä siihen käytetään. :-D
"Ja takaisin yläkertaan"

"Liian monta rautaa tulessa"

Aatami

Olen pitkään etsinyt sopivanlaista vapaa hyrräkelalle talviongintaa varten ja kun ei sellaista ei löytynyt mistään sopivaan hintaan, niin tekaisimpa itse.

Siinä on vanhasta UL-vavasta tehty runko, josta aluksi sahasin rautasahalla tyvestä etukappaleen poikki. Sitten sahasin kärkiosasta sopivan pätkän. Yhdistin jäljelle jääneet osat pujottamalla liimamassalla varustetun kärkiosan kahvaosan sisään. Lopuksi viimeistelin liitosreiän ympäriltä karheumat pois ja laitoin kakskomponenttiliimaa ympärille. Eiköhän tuo jotain kestä. Ens viikolla testiin.

Tuhe

Jaahas, et amerikanmallia  8-). Tuo varmaan pelaa kirrehommissa, kun voi laittaa ohkaset siimat, eikä tartte siimakatkoja pelätä, kun jarru pelaa hienosti. Ahvenhommiin taitaa olla liian raskas, mut toimivan näköinen isommalle kalalle.

Aatami

Oikeastaan vain hauelle suunnittelin tuon. Tuohon särki koukkuineen ja veteen. Sitten vaan haukea odottamaan. Itse olen niin huono ottamaan hauen ylös tavallisella pilkkivavalla, että joutuu käyttämään vähän rankempia konsteja :-)

veltsu

no tuossa ois koko setti mitä olen itse tehny.Karvat on vaan vähä mite sattuu kun märkinä laitoin ne rasiaan

Zintti

Siinä muutamia täysin valmiita uistimia ja muutamia keskeneräisiä. Kommenttia saa laittaa mutta lyttyyn ei saa haukkua :-)

Kipster

Zintti tekee lusikoista oikein modernia taidetta, todella nättiä!