Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

kalojen hypyt..

Started by MerMaid-92, February 27, 2005, 17:32:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MerMaid-92

hyppiikö hauet tai lohet? me nähtiin kerran jonkun ISON kalan hyppäävän veden yläpuolelle... Mutta ei tunnistettu mikä se oli... paikassa on kyllä taimenia,lohia,haukia jne... mikä se voisi olla? 8)

Jooseppi

Saattaahan kalat joskus hyppiäkin... Lohet varsinkin silloin kun ne nousee jokeen kudulle. Hyppääviä haukiakin olen nähnyt matalassa vedessä tai muuten vaan pinnasta pikkukalaa hakemassa. Taimenkin voi käydä pinnassa hakemassa hyönteisen tai pikkukalan, joten kyseessä täytyy olla taimen tai hauki tai lohi tai joku muu :lol:  Tarkemmalla kuvauksella saattaa voida päätellä/arvata mikä kala se oli(miten hyppäsi ym.)

:)

Peksim

Kyllähän nuo kalat hyppivät syystä tai toisesta silloin tällöin... Ei ole tullut pahemmin perehdyttä noihin lohisukuisiin kaloihin, mutta haukeen sitäkin enemmän.  Omista kokemuksista päätellen eivät nuo hauet itsekseen kovin usein hyppele. Siiman päässä sensijaan pienemmät  hauet <2kg hyppivät aina välillä ja loppukesästä eteenkin oikein urakalla. Isompien haukien hyppyjä ei ole tullut kovin usein  nähtyä.
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

K.D

Lohilammilla oon nähny hyppyjä aika useinkin. Muutamia kertoja myös iltahämärässä oon nähnyt ku kirjolohet hyppivät korkealle ilmaan sätkien ja pyörien. Luulisin, että ihan vain huvikseen :)

Salmo

Luulen lohikalojen hyppyjen johtuvan siitä, että ne huomaavat pinnalla hyönteisen ja syöksyvät syömään sen. Hauetkin kesäiltoina auringonlaskiessa saalistavat matalissa kaislikoissa, mistä kuuluu välillä aika lätinää. Joskus pienemmät hauet käyvät ilmassa.

Kala on kuitenkin (vielä) niin tyhmä eläin, että tuskin se ihan huvikseen hyppelee.

Kalaboi

Kirjolohet hyppivät yleensä lohilammikoilla istutusten jälkeen siksi, että kuljetustankissa on kaloille annettu liikaa happea jolloin kalat ovat normaalia virkeämpiä ja hyppivät. Hauet taasen käyvät pinnalla hakemassa ilmaa ilmarakkoonsa, ei kylläkään niin, että kala itse lentää ilmaan. Talvella olen muutaman kerran nähnyt, että sulasta kohasta (missä puro laskee järveen) hyppii kalat jäälle ja sätkivät siinä aikansa ja lentävät takaisin veteen.

Kun isäpapan kanssa saatiin 12kg hauki niin se tuntui kyllä viihtyvän enemmän ilmassa kuin vedessä. Korkeita komeita hyppyjä teki toisensa perään, sitä hienonpaa näkyä en tiedä.

jaba88

Joo,itse olen myös sitä "mieltä"  että haukien "hypyt" johtuvat tuosta ilmarakko asiasta tai sitten saalistuksesta jossa pikkukala parvi ui pinnan tuntumassa ja hauki tulee syvempää vauhdilla ja iskee sinttiin hampaansa ja samalla hieman hyppää...

Onhan nuita isompiakin kaloja jotka hyppivät esimerkkinä hai joka pyydystää merileijonia ravinnokseen,sillä lailla että hai usein iskee "leijonaan" hampaansa vasta ilmassa hypyn yhteydessä,ja tuo haihan painaa hiukan enemmän kuin hauki,jos ja kun painolla on väliä. 8)

Ja lohi ja taimenkaloillahan nuo hypyt ovat varsin yleistä nähtävää...
Ja niillä se johtuu yleensä hyönteisten syömisestä,mutta syöväthän ne niitä myös "mulahtamalla" eli kun hyönteinen on veden pintakalvossa niin kuuluu se edellä mainittu mulahdus ja hyönteinen on poissa...

kama

Kyllä puikkelihauetkin hyppivät, etenkin syksypuolella. Taitavat harjoitella salakoiden kiinniottoa. Joillain tuntemilla jokialueilla käy suorastaan hermoillekäyvä loiskahtelu. Vieheistä ne aika harvoin kiinnostuvat. Sama ilmiö tapahtuu joskun vieheen viime senteillä vedenpinnassa kun nuori hauki käy pinnassa tai jopa ilmassa, yleensä vieheen vieressä,  peloittelua??.

Jooseppi

QuoteKala on kuitenkin (vielä) niin tyhmä eläin, että tuskin se ihan huvikseen hyppelee.
Ehkäpä ne hyppii juuri sen takia huvikseen kun ne on (vielä) niin tyhmiä :D

Lohi ei muuten juurikaan syö joessa(kirjolohta ei lasketa) kudulle noustessaan, vaan silloin kun ne hyppii, ne mosauttelee muuten vaan tai ajaa toisen kalan pois reviiriltä. Tai sitten vaan yrittää päästä koskessa ylöspäin...