Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Miksi särjellä on punaiset silmät?

Started by Anonymous, March 18, 2005, 09:37:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Arza

en tiiä?? mutta ihan turha kysymys??.... :lol:

Mikko_-Procyon-

Ei se mikään turha kysymys ole. Täytyy sanoa, että alaa lukeneenakaan en osaa tuolle mitään järkevää syytä keksiä. Samalla tavalla voisi varmaan pohdiskella, että miksi jollain kalalla on punaiset evät ja toisella taas mustat.  Ehkei sille mitään suurempaa syytä ole. Toisaalta on erikoista, ettei muilla kaloilla (Suomen kalat) ole punaista silmää, mitä nyt sorvalla on punerva rengas pupillin ympärillä.

Kyseessä on näköelin, joten jos tuota haluaa pohtia evolutiiviselta kannalta, niin syy lienee jossain

a) parempi kyky havaita saalistaja
b) parempi kyky löytää ruokaa

tasolla.

Tai sitten parvikalat näkevät toisensa paremmin ja osaavat tehokkaammin hakeutua parven suojaan...

Mistäpä näitä aina tietää..
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

HalDi

Joo, ei todellakaan turha kysymys. Siinä missä mikään ei ole turhaa, kaikki on turhaa.

Mulle riittää selitykseksi, että "se vaan on niin", mutta saattaahan tuo parantaa näkökykyä. Mikolla on varmaan sitten selitys, miksi punaisilla silmillä näkee paremmin. Kyllähän punaisilla kiikarinlinsseilläkin näkee (kuuleman mukaan) paremmin hämärässä.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Anonymous

seon varmaa joku kauhees karapulas oleva kommunisti kala ;)

noei vaiteskaa ei tuota tiedä varmaan kukaan, samanlainen kun esim. miksi neekerit on musta ihoisia yms.

suspi

Ja eikö se ole sillain, että mitä etelämpään mennään sen punaisemmat silmät. pohjoisessa särjellä on minusta enemmän keltaiset kuin punaiset silmät (Ainaki mitä ite oon särkiä saanu). Korjatkaa jos olen väärässä.

HalDi

Quote from: Anonymoussamanlainen kun esim. miksi neekerit on musta ihoisia yms.
Niin no, itse asiassahan se tiedetään, miksi neekerit on mustia...
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!