Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Onko siianongintakausi jo avattu?

Started by Cordon -Mikko T-, March 21, 2005, 16:56:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cordon -Mikko T-

Onkos kukaan käynyt virtapaikoissa ulompana kokeilemassa siikaa? Omat paikat ovat vielä visusti jäässä ja aikaisintaan parin viikon päästä pääsee aloittamaan kauden. Todennäköistä on että menee vielä kuukausikin :P Siianonginta jatkunee tänä keväänä toukokuulle.
Kalastakaa järjellä, älkää ylimielisyydellä, ahneudella on kuuluisa loppu!

Pete

Siianonginta aloitetaan 19.4 parin päivän turneella Korppoossa. Oli jäät lähteneet tai ei, sillä ei ole niin väliä......

Cordon -Mikko T-

Ei oo väliä juu. Homma pelittää kun laittaa madon syötiksi tavalliseen ootto-onkeen. En vaan itse ole vaivautunut sitä kokeilemaan kun paras kuhasesonki on päällä samaan aikaan. Toissa keväänä ongittiin ekaa kertaa jäälauttojen päältä ja railojen välistä meni siimat. Siikaa tuli.

Cordon -Mikko T-

Korppoossa ei saa pitää kuin läänikohtasella yhtä vapaa. Malttakaahan pojat mielenne. Espoossa ja Helsingissä saa kaupunkien uisteluluvilla (10€) pitää kolmea vapaa / mies. Oli mitkä luvat hyvänsä niin 2-3 vapaa / kalastaja riittää mainiosti jos kalaa on tullakseen. Ahneudella on se kuuluisa loppu.

Pete

Quote from: CordonKorppoossa ei saa pitää kuin läänikohtasella yhtä vapaa. Malttakaahan pojat mielenne. Espoossa ja Helsingissä saa kaupunkien uisteluluvilla (10€) pitää kolmea vapaa / mies. Oli mitkä luvat hyvänsä niin 2-3 vapaa / kalastaja riittää mainiosti jos kalaa on tullakseen. Ahneudella on se kuuluisa loppu.
-------------------------------------------------------------------------
En tainnut tuossa puhua mitään kuinka monella vavalla/ongella kalastellaan per ukko.
Veikkaampa, että tämä porukka joka lähtee, tietää harvinaisen hyvin nuo mainitsemasi lupa-asiat.
Ja toisaalta siellä ei ole matkassa yhtään poikaa...miehiä kaikki ;)

Ahneella on pas-kainen loppu, mitäs tuo Espoon/Tsadin lupa politiikka sitten on ?

Cordon -Mikko T-

Helsingin ja Espoon kaupunkien lupapolitiikka astui voimaan kauden 2004 alusta. Veikkaampa että joku vastaava tulee Turun saaristoonkin ajan kanssa.

esku

Olen kuullut että Helsinki olisi rajoittanut vapamäärän kolmeen kun taas Espoossa ei olisi mitään rajoitusta.Oikaiskaa jos olen väärässä. :roll:

Cordon -Mikko T-

Helsingissä saa kalastuksenhoitomaksulla pitää kolmea vapaa vielä tämän kevään. Ensi kevääksi 2006 homma muuttuu siten, että tarvitset kaupungin uisteluluvan+kalakortin joilla saat pitää kolmea vapaa (yht. 30e).

Espoon tilanteesta en ole 100% varma, mutta oletan että Espoossa sama käytäntö kuin Helsingissäkin. Vieläpä on keskusteltu että vuodenpäästä riittää jomman kumman kaupungin uistelulupa ja kalakortti joilla saat onkia kolmella vavalla sekä Espoon että Helsingin vesillä. Jos olen väärässä niin saa oikaista.

Cordon -Mikko T-

Eikä niitä vapoja muutenkaan tarvitse kuin 2-3 per henkilö. Jos siika liikkuu ruokakalat tulee muutamalla kepillä. Ahneudella on se kuuluisa loppu. Jos tuuri sattuu voi päästä virkistäytymään viileään veteenkin jos varaa itselleen "liikaa" rantakaistaletta usealle vavalle.

Peksim

Joo eihän niitä vapoja tarvitse hyvällä syönillä kuin pari kappaletta, jolloin tapahtumia on jo aivan riittävästi.
Onkohan kellään tietoa mitenkäs jäätilanne tuolla Inkoo-Särkisalo akselilla??? Ovatko jo pian lähdössä??
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Cordon -Mikko T-

En tiedä niistä, mutta virtapaikat ovat auki. Huomenna kokeilemaan Helsinki-Espoo-akselille mitenkä siika puree matoa vai pureeko ollenkaan.

Anonymous

Ainakin Keilaniemen ja Hanasaaren välinen salmi on sulalta osaltaan ollut viikonlopun aikana aika tiheään miehitetty. Muutamia siikoja on noussut, mutta kunnolla syönti alkanee vasta viikon päästä.

Juggis

Kertokaas aloittelijalle hieman niksejä. Pohjaongella siikaa siis ongitaan, eli toisinsanoen liukupaino pohjaan, jotta kala saa vedettyä siimaa vapaasti. Siika siis tonkii syöttiä pohjasta, eikä hieman pohjan yläpuolelta, kuten esim. kirjolohi ? Entä miten siian käyttäytyminen kun ottaa. Pitääkö antaa viedä siimaa hetken aikaa että saa syötin niellyksi ? Syöttinä siis ilmeisesti ihan normaali kastemato ? Käykö kärpäsentoukka kun noita sattuu vielä pilkkikauden jälkeen olevan purkissa elossa.
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

Cordon -Mikko T-

Siikaa ongitaan pohjasta noin 2-3 metrisestä vedestä. 30-40g:n liukupaino on oikea valinta tapsin eteen. Tapsisiimaksi kannattaa valita suht ohutta monofiiliä 0,20mm tai punotusta 0,10mm. Selkäsiima on 0,25-0,35mm monoa. Tapsin pituuksissa ei ole yhtä oikeaa määritystä mutta metrinen tapsi on yleispätevä. Koukkuna käytetään esim. numero kympin perhokoukkuja. Mielestäni on parempi virittää 2-3 pientä lehtimatoa koukkuun kuin yksi iso kasikas. Liian isolla madolla ei saa kuin ahvenia ja lahnoja mm. Siian tärpin huomaa vavan kärjen nykimisenä. Kokenut onkija osaa heti sanoa onko kyseessä siika vai jokin muu kala (ei aina).

Listaan vielä tärkeimmät asiat siianongintaan ryhtyvälle:

1. Herkkätoiminen ja pitkä vapa (8-9 foot) jolla voi heittää 30-40g liukupainoa + avokela joka toimii.

2. Oikean kokoinen koukku ja tapsin näkymättömyys on kaiken a ja o eli: numero kympin koukku ja ohut tapsi. Koukku paljaaksi matoja laittaessa.

3. Liukupainon ja leikarin välinen solmu pitää tehdä hyvin lyhyellä viiksellä, että paino "lukkiudu" solmuun heitettäessä. Siika tuntee vastusta jos paino lukkiutuu solmuu eikä saalista tule.

4. Uuteen siikapaikkaan mentäessä heiton stoppauksen jälkeen ei pidä kelata siimaa kireälle, koska ei tiedetä pohjan paskaisuutta. Itse en kelaa muutenkaan siimaa kireälle.

5. Siian onkijoilla on tapana viskata syötti mahdollisimman kauas selälle, mutta täytyy muistaa että parvet uivat myös rannoissa hyvinkin matalassa vedessä. Kokeile eri pituisia heittoja jos mahdollisuus onkia usealla vavalla!

Kysy lisää jos jokin askarruttaa niin puretaan piremmälle!

esku

Condon joko olet saanut siikoja.

Cordon -Mikko T-

Olen saanut viisi siikaa parilla reissulla. Viime lauantaina sain 1400-1500g:n kalan. Sunnuntaina naapuri sai 1700g:sen. Veikkaan että kappalemäärät putoaa vuosi vuodelta..

Majuri

Olen hiljattain muuttanut Espooseen joten kalapaikat on haussa! Mistäpäin sait siikaa? Itse olin ekaa kertaa kokeilemassa siian ongintaa sunnuntaiaamuna hanasaaressa, tosin tuloksetta. No ei sillon saanu kyl ketään muukaan, sanoivat kyllä että siitä oli lauantaina pari noussut. Mulla on 6 koon koukut, eikös sekin koko oo aika käytetty? Onkohan tällä viikolla noussut paremmin?

Cordon -Mikko T-

Hanasaaren rannat ovat niin miehitettyjä, että olen itse luopunut paikasta jossa aloitin onginnan kuutisen vuotta sitten. Kalan tulokin on huonontunut siellä vuosi vuodelta. Numero kutosen koukku on turhan suuri mielestäni. Varmaan käytetyin koukkukoko on kymppi, jota itsekin käytän. Suosittelen omien paikkojen etsimistä, jotta saa onkia rauhassa eikä tarvitse herätä aamu kuudelta varaamaan paikkoja vavoille. Jos mielit matkaan niin tervetuloa!

Majuri

Mites matinkylän uimaranta ja ympäristö? Voitko vinkata jotain paikkoja, tai missä itse käyt. Meinaan mennä lauantaiaamusta johonkin? mutta mihin?

Cordon -Mikko T-

Onko sulla sähköposti osoite? Jos privaatisti puhuttais noista paikoista :) Itsekin olen lauantaina menossa ongelle jos vain kerkiän muilta töiltä.

Majuri

Joo elikkäs sähköpostiosoite olis [email protected] :D

Juggis

Eli toisinsanoen syötti makaa aivan pohjassa ? Eli ei kannata laittaa mitään powerbaittia esim. lisukkeeksi ?
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

Peksim

Syötti makaa aivan pohjassa, tai ainakin kuuluisi maata, koska siika muistaakseni syö pää alaspäin?Eikö? No kuitenkin....
Ei mulla ainakaan oo mitään powerbaittia ollut, mutta voihan niitäkin toki kokeilla ja muistaakseni kireitä siimoja ohjelmassa ongittiin tekosyöteillä.

Anonymous

onko kukaan kokeillut järviltä samalla meiningillä kuin mereltä olis mukava tietää miten toimii ......[/u]

jussi n

onko kukaan kokeillut järviltä samalla meiningillä kuin mereltä olis mukava tietää miten toimii ......[/u]

Cordon -Mikko T-

Madon tulee olla aivan pohjassa koska siika syö perse pystyssä pohjaa tonkien mielessään monisukasmato. Tavallinen liero harhauttaa siian ja saalis on taattu kun muistaa virittää tapsin eteen liukupainon!

Cordon -Mikko T-

Noniin tänään tuli tehtyä vika siikareissu. Päivän hakkaamisen tulos oli 8 siikaa joista rohein 700g. Ens viikonloppuna jo tanelia heittämään.

Peksim

Tänään kauden ensimmäinen reissu ja saaliina yksi hieman alle kilonen siika. Kovin oli heikko syönti, mutta minkäs teet... Huomenna mahdollisesti uudelleen.

Majuri

Terve kalamikko! Missäpäin olit lauantaina, aallonmurtajallako? Mä olin siinä haukilahdessa sen parkkiksen edessä aamupäivän ja sain 7 siikaa. Ei mitään tykkejä, max 38cm! Mihin sä tanelia lähet viskoon? Löytyiskö mistään muuten vapa/kelatestien tuloksia :?:  Pitäs hankkia yks uus tikku ja haspeli taimenen kalastukseen :D

Cordon -Mikko T-

Sain aallonmurtajalta kahdeksan siikaa joista suurin vain 700g. Mun kausi jäi kahteen reissuun. Siikakamat kaappiin ja taimenvermeet esille! Tosin voipi olla että meen ens lauantaina Hormajärvelle heittää keväthaukea.