Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Minkälainen hyrrä/vapa

Started by Anonymous, March 22, 2005, 18:50:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Pitäis ostaa hyrrä/vapa niin mikä olis hyvä ajattelin jotain abun laitteita ja hinnaltaan yhdessä noin 200e.Niin ja hauen heitto kalastukseen.

Anonymous

Itsellä on hieman parjattukin Abun D5-setti toiminut todella hyvin. Vapa toimii mielestäni loistavasti käyttämilläni 10-25g viehepainoilla ja kela on todella helppoheittoinen. (En siis yritä jallittaa mitään suurhaukia, vaan pääsääntöisesti 1-2kg ruokakalaa.)

Itse ostin ekaa hyrrää ja päädyin tuohon D5 kelaan magneettijarrun takia, joskus tulevaisuudessa voisi harkita Pro Rocketin hankkimista kun tuo heittotaito alkaa kuitenkin jo olla hyppysissä silleen että magneettijarrusta on lähinnä haittaa, mutta saapa sen poiskin. Eikä vielä ole niitä peloiteltuja kestävyysongelmia ollut - Kampi tosin vääntyi kompuroituani liukkailla rantakivillä.

Jos heittämisestä on kokemusta tai pinna riittää harjoitteluun paremmin niin harkitsisin kyllä suoraan perinteistä dööriä, C3 tms. sopivassa kokoluokassa joka itselleni olisi 4500 tai ehkä 5500. Ja painavammille vieheille tuo D5-paketin vapa on auttamattoman lötkö, valmistajan yläraja on 40g mutta mielestäni 30g alkaa olla suositeltavuuden ylärajoilla.

jättihaukimanniskan

no kysyisin et kannattaako mun ostaa avokela vaiko hyrräkela :D
Hauki o kala,keso o raejuusto

Petri

Itse uskallan suositella daiwan procaster 100hsd kelaa. Olen nyt harjoitellut hyrrällä heittoa kolmella reissulla ja kyllä toimii. Kelalla on helppo heittää, tosin vapa jonka hankin sille ei ole niitä helpoimpia (lyhyt ja jäykkä) joten heitot ovat hiukan lyhyempiä ainakin vielä kuin mitä ne olivat haspelilla. Kelan magneetti jarru estää tehokkaasti ylipyörimiset ja siimasotkut, kela on sopivan pieni joten se sopii hyvin käteen, siimatilavuus on 130 metriä 0.30 siima joten kela on  oikein sopiva esimerkiksi hauen kalastukseen. Suosittelen aluksi satsaamaan myös vapaan sillä vavalla tuntuu olevan tärkeämpi rooli kuin haspelilla kalastaessa, esim. n 2.4-2.7 metriä pitkällä pehmeä toimisella vavalla on varmasti helpompi heittää kuin omalla lyhyellä ja jäykällä vavallani. Niin ja kelan sain 99 eurolla syksyn alennus myynneistä, hinta ennen alennusta oli n. 200 euron pinnassa.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.