Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Järvikalaa saa syödä vain 200g viikossa?

Started by taos, April 15, 2005, 07:51:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

taos

Ilkassa oli tänään s.21 tuollainen uutinen. Syynä on metyylielohopea erityisesti allaskaloissa.

Raja-arvo on lehden mukaan kalassa 0,5mg/kg ja 30v vanhan alltaan kalassa sitä on 55mg/kg.

kaivo

Viime aikona on ollut melko usein juttua milloin minkäkin ja -mistäkin pyydetyn kalan syöntirajoituksista. Kyseessähän on aina joistain ihmiselle haitallisina pidetyistä aineista, joiden pitoisuuksille kalassa täytyy määritellä jokin raja-arvo.

Kaiken tohinan ja suositusten keskellä saattaa unohtua kuitenkin se tosiasia, että kalan syönnissä on terveyttä ylläpitäviä ja edistäviä puolia sen verran runsaasti, että kokonaisuutta ajatellen jopa järvikalankin syönti kannattaa ehdottomasti. Jos jättää huomioimatta selvästi saastuneet vesistöt, valtaosa Suomen vesistöistä on kuitenkin sen verran peruspuhtaita, että kalaa voi ja kannattaa syödä ihan turvallisin mielin.

Walde

Blää Blää Blää Blää BLää... :evil:

Ihan niin kuin joku ei oikein tykkäis kaloista.
Miuta ei paljon kiinnosta tuollaiset "tutkimukset" koska kalan syömisestä on tehty "oikeitakin tutkimuksia" ja niiden mukkaan kaloissa on myrkkyjä mutta kala on kumminkin kalaa eli terveellistä. (niin paljon terveellisiä aineita että kalaa kannattaa syödä vaikka niissä on "myrkkyjä) :P

Kala_Jökke

Sitäpaitsi kun syö kalaa, se parantaa näköä(tai niin olen ainakin kuullut sanottavan)!

Tuli mieleeni, että eikös siitä tullut jotain hässäkkää, kun thaimaassa iski se tsunami ja sanottiin ettei kalaa saa sielä syödä, koska mereen oli mennyt niitä ruumiita...Taisi mennä hieman ohi aiheen...Mutta koko homma ei ollutkaaan totta...Luin sen urheilukalastuslehestä..
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

daiwa2

Ensimmäiseksi kun luin ton otsikon oletin heti että se on ruotsalainen tutkimus,muttei taida olla.Ruotsalaiset ei osaa tutkia muutakun  että mistä saa syövän ja mistä kuolee

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Mikko_-Procyon-

Ei mittään väliä.. kohti ääntä vain. Kuolee sitä kuitenkin ja kala on muuten hyvää ja terveellistä, niin tuollaiset "mausteet" ei vaikuta mihinkään. Enemmän haittaa kuitenkin on vaikka hengittää wanhan diesel-mersun pakokaasuja kaupungilla.  :D
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

täky

Mä olen jopa saanut lääkäriltä "määräyksen" syödä ennemmän kalaa että pysyis kaiken maailman arvot kohdillaan. Ja kuulemma varsinkin rasvanen kala ois hyvä. Siinä vaan muijalle sitten selittämään, että kun kalareissulle mennään niin terveyttä se vaan edistää! :D
-pakolliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellunkanat-

Lohenuistelija

Kyllä kalaa pitää syödä, johan se on vanhan kansan viisauksissakin.
Tosin vanhan kansan näin sanoessaan ei tälläisiä myrkkyjä löytynyt vesistöistäkään sitä määrää mitä nykyään, vaikkakin tuolloin mm. jäteveden puhdistaminen oli mitä oli.

Itsekin meinaan syödä (ja olen jo parin viikon aikana syönytkin kolme kertaa) Simriksestä pyytämääni lohta, vaikkakin Tanskan immeiset sitä minkin rehuksi kuskaavatkin, ei kuulemma ole ihmisravinnoksi kelpaavaa dioksiinipitoisuuksien vuoksi.
Lauantaina laitetaan taas samaa filettä naamaan, hehkutaan sitten vaikka loppuvuosi mutta maku on ainakin virheetöntä.

HalDi

Joo, kaikkia tutkimuksiahan tehdään. Eiköhän tämäkin pian lueta mitättömäksi niin kuin se ruotsalainen sipsit ym. ja syöpää aiheuttava aine. Nykytekniikka on ihmeellistä, entistä enemmän huteja!

Ja kyllä kalaa tosiaan edelleen kehtaa syödä. Minä ainakin söisin vaikka muutaman kilon viikossa oikein rasvaista savulohta medaljonkeja, jos joskus tilaisuus tulisi.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

taos

Tuollainen tieto oli esillä jo 70-luvulla. Silloin oli Hirvijärvellä mateenpilkintäruuhka pyyntiaikana. Seuraavana talvena ei ollut minkäänlaista tungosta.

Vanha vitsi siltä ajalta: Kun riiputtaa kalaa pää alaspäin pakkasessa, laskee elohopea alas kuten pakkasmittarissa. Sitten leikataan pää pois.

Vakava asia. Ei tosin minun saalismäärilläni.

Anonymous

ja vaikka kalaa edelleen kannattaa syödä, ei mun mielestäni asiaa saisi noin painaa villaisella. Missävaiheessa lopetatte kalansyönnin? siis kuinka paljon myrkkyjä saa olla että vielä syötte? Mun mielestä kalassa ei SAISI olla mitään myrkkyjä.  Ongelma ei oo myrkkyjen määrä vaan se että niitä ylipäänsä on.

kaivo

Niin, kaloissa ei SAISI olla myrkkyjä, mutta niitä on. Jos kaloilla olisi äänioikeus ja älyä sen käyttämiseen, nekin äänestäisivät myrkkyjä vastaan. Miksi ja kenen toiminnan tuloksena kaloissa on ympäristömyrkkyjä? Meidän ihmisten...

sale uistin

En kyl oikeen tohon usko.Attele jos saat 10kg hauen niin sul kestää ikuisuus syödä se.Tai 500grammaisen ahvenen niin syöt sitä 2,5 viikkoo.
ENT.jättihaukimanniskan.piti vaihtaa nimeä

Jussi_

Kyllä kalaa syödä pitää.. :evil: Eikö vain?
Ne myrkky varoitukset eivän minun kalan syönti intojani paljon haittaa.
Minä syön kalaa vaikka niissä olisikin myrkkyjä  :-D