Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Toimivat lipat kirjolohelle ja taimenelle

Started by Juggis, April 27, 2005, 16:22:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Juggis

No niin nyt se aika alkaa lähestymään kun ainakin meikäläinen, sekä varmasti monet muut, alkavat kaivamaan kevyitä heittovälineitä esiin jalokalojen, kuten kirren ja taimenen toivossa. Normaalisti olen järvillä ja joilla pyytänyt kirreä pienillä vaapuilla, kuten Salmo Horneteilla sun muilla. Jostain syystä en ole lipoilla kirreä kalastanut. Pienistä koskista ja joista sain muutama vuosi sitten todella helposti tammukoita eräällä kuperaksi muotoilulla norjalaisella oudon näköisellä lipalla. Ikävä kyllä se jäi pohjaan ja ei ole hajuakaan minkä merkkinen tai mistä olin sen saanut :( Millään muulla lipalla en saanut niin paljon taimenta kuin sillä. Piti ottaa väkäsetkin luonnollisesti pois koukusta.

Eli toisinsanoen haluaisin tähän ketjuun vinkkejä erittäin hyvin toimivista kirjolohi ja taimen lipoista. Kyllä, ne voivat ottaa kaikkiin lippoihin, mutta nyt olen siinä toivossa, että saataisiin esiin sellaiset lipat, joilla em. kaloja tulee normaalia enemmän. Eli luetteloa hyviksi havaituista lipoista ja millä värillä taimenelle ja kirjolohelle, niin järviin kuin jokiinkin. Eniten ehkä kiinnostaisi järviin, koska kyllä mä tykkään vaapuista jokikalastuksessa ja pyhitetään tämä keskustelu nyt lipoille jos sellaista saadaan aikaiseksi.
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

pumpkinca

itellä ainakin toiminut Lotot neonpunanen mustilla täplillä ja papukaija,meppsin 3 koon kupari punasilla täplillä.

Kolima

Mepps Aglia Fluo koko 2,väri sateenkaari (Vihreä-Keltainen-Punainen)

Aivan totaalinen tappopeli,tällä lipalla sain ennätysrautuni viime kesänä,paino 1300g....

kaivo

Istutuskalan mieltymykset ovat arvaamattomat, joten mitään "ylitse muiden" parempaa uistinta on lippojenkaan suhteen mahdotonta sanoa. Vähän kyynisesti voisi sanoa, että sillä saa, mihin uskoo ja mitä jaksaa uittaa. Toisaalta, suosituilla kalapaikoilla kalat oppivat karttamaan niitä uistinmalleja, joita eniten käytetään.

Bete Lotto on kuitenkin mielestäni sellainen jokapaikan höylä, joka on kokeilemisen arvoinen jo pitkäheittoisuutensa ja vähäisen siimankiertämistaipumuksensakin takia. Kirjolohelle parhaiten sopivat Lotot ovat mielestäni 6- ja 9 -grammaiset mallit. Loton kopio Fladen Loket kelpaa kirrelle siinä missä esikuvansakin, mutta on halvempi.

Kolima

Oli hyvä viime kesänä,kun ennen Ruåttin reissua ostin apaut. 30 Meppsiä Keskiseltä ~2€ kpl...

Sain erään kosken niskalta parissa tunnissa oikeasta "rautuparvesta" 18 rautua,(suurin 1300g) kun Ruåttalaiset heitti vieres tyhjää...  :lol:

Sen jälkeen myin 25 Meppsiä ~10€ kpl....

Pete

Tässä muutamia kevyilläkin vermeillä heitettäväksi, ja varmasti toimii.

http://www.kalassa.net/forum/viewtopic.php?t=9685

Danhua

Minä oon saanu näillä hyvin taimenta Bete lotto pun. ja mustat pilkut, sininen toby ja abun joku karva uistin.

Anonymous

Jännä ettei kukaan maininnu vibraxia. Itse ostin eilen just prismasta 10+ vibraxia, kun sattuivat olemaan tarjouksessa. Väriltään hopea-pinkki, tämä on ollut todella toimiva vähän kaiken sortin kaloille. Kirrelle on kelvannut myös meppsit aika hyvin, meppsit meinaavat vain kiertää hieman enemmän tuota siimaa kuin vibrax. Kupari mepps on ollut paras. Lotolla en ole saanut yhtään mitään ikinä :) huonoa tuuria.

Danhua

nii ja uhohin että kulta-hopea professorin isoin malli on kans taimenelle hyvä

pumpkinca

myöskin paravan salamander on toimiva peli.

Wizzi

Muutamia toimivia vieheitä kirjolohelle ja taimenelle:
-Bete lotto, melkein kaikki värit toimivat riippuen vedestä ja ilmasta..
-Taimen-lippa on ihan toimiva
-nimeä en muista, mutta sellainen, jossa on lippa edessä, ja kala perässä, ei mikään kumikala kumminkaan. Ihan tunnettu mekki on kyseessä. Puaninen väri on ihan hyvä.
-Räsäsen 5 ja 7 cm, paras väri lienee kupari/musta-punainen
-kuusamon Lätkä, kylmällä vedellä erityisesti se kirkas/sini-punainen..
-Kaikenlaiset jigit ovat kanssa erittäin tehokkaita, jos vain osaa pomputella pohjen tuntumassa

kalamies)

"vieras jo vähän vihjasi" itse käyttelen  pieniä  super vibraxseja ainakin ruunaalla toimivat hyvin viimekesänä tuli todistetuksi niiden toimivuus 1.5 päivää 15 taimenta :o   pelkilla super vibraxseilla
meppsit on hyviä mut niist on jo tarpeekksi juttua :?  ps: suosittelen ohuita siimoja  niin lentävät hyvin itselläni siima kestää noin kaksi kiloa :lol:  
kalamies) ei puhu palturia :arrow: ...ainakaan kalavaleita... :P

masamottinen

jotta pilkillä saa kalaa niin pitää mennä järvelle

FisherManne

Bete Lotto ja sen kopio Fladen Loket koossa 6g tai 9g toimivat lähes aina ja ovat saaneet vakiopaikan
ainakin omassa kirjo/taimenpakkini ekassa kerroksessa. :-)Muut maininnan arvoiset ovat KUF 3g ja pienet MEPPSit.
Toimivia on varmaan kymmeniä,ellei satoja,mutta en niitä tässä jaksa luetella. :roll:Melkein kaikki tuon kokoiset lipat toimivat,mutta huomiota kannattaa kiinnittää erityisesti koukun terävyyteen,laatuun sekä lipan pyörimisherkkyyteen.
Erityisesti KUFissa on hennot koukut,mutta sehän tarkoitta sitä,että saat vedettyä koukun suoraksi vaikka 0,18mm
monofililla kevyesti.Väsytys on tosin hoidettava varoen,minkä kyllä UL-välineillä joutuu muutenkin tekemään. :-D