Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Apuja aloittelijalle

Started by _ana_, May 07, 2005, 20:15:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

_ana_

Morjesta vaan kaikille. Tää on mun eka viesti, mut eiku asiaan.

Eli mulle on päässyt kasvamaan hirvee perhokalastuskuume ja ajattelin hankkia ensimmäisen perhokalastus setin.

Kysymykseni siis koskee minkälaista settiä suosittelisitte aloittelijalle?

Minkalaiset varustee ovat välttämättömät ja mihin kannattaa kiinniittää huomiota?

Lopuksi vielä voisitte suositella kirjallisuutta / videoita mitä aloittelijan kannattaa lukea / katsoa?

Kiitokset asiallisista kommenteista :wink:

Jooseppi

QuoteKysymykseni siis koskee minkälaista settiä suosittelisitte aloittelijalle?
Paljonko olet valmis maksamaan perhokalastusvälineistä? Rialinnasta pääsee sadalla eurolla loopin adventure-setin omistajaksi ( http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=122 ), setti sisältää vavan, kelan, perho- ja pohjasiiman, perukkeen ja taitaa tulla joku opasvihkokin mukana... Itselläni on tuo setti ja olen ollut tyytyväinen kaikkeen muuhun paitsi  perhosiimaan. Ostamalla uuden siiman hoituu sekin, perhosiimojen hinnat pyörivät viidenkympin molemmin puolin. Aloittelijalle kelluva siima paras vaihtoehto. Laitetaan nyt tämmönen linkki :arrow: http://www.perhokalastus.info/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=Perhokalastus;action=display;num=1115342678
sieltä pitäisi selvitä siimojen lyhenteet yms.

Jos raha ei ole esteenä, niin kannattaa ostaa vapa, kela ja siima erikseen.

QuoteMinkalaiset varustee ovat välttämättömät...
Kahluuhousut ovat enemmän tai vähemmän välttämättömät, riippuen siitä minkälaisessa paikassa kalastelee. Kahluusaappaat saa viidellä kympillä mutta "hengittävistä" kahluuhousuista saa maksaa sitten paljon enemmän... Perholiivit ovat todella käytännölliset, ehkä jopa välttämättömät. Ja tottakai perukkeita täytyy mukana olla. Pihdit, mittanauha, pintaperhon kelluntarasvaa yms. tarpeen mukaan.

Quote...ja mihin kannattaa kiinniittää huomiota?
Älä osta mitään ihan paskaa. Etenkin nuo kahluuhousut saavat olla laadukkaat ja kestävät.

QuoteLopuksi vielä voisitte suositella kirjallisuutta / videoita mitä aloittelijan kannattaa lukea / katsoa?
Kannattaa katsella kaupoista kalastuskirjoja, joissa kerrottaan kalastustekniikat ja muut perusasiat.

Täyty vähän tiivistää kun tuosta riitäis kerrottavaa vaikka kuinka ja saatan myös olla väärässä joissakin asiossa.

Ja ei muuta kun kalaan/heittoja harjoittelemaan! :D

KalaKaapo

Tuo LOOP Adventure setti on loistava aloittelialle, ei maksa paljon ja kokonaisuutena oikein hyvä, itse käytän edelleen tuota vapaa, vaikka olenkin jo jonkun aikaa kalastanut, koska se on kuin tehty minulle :D . Siimat ja kelan olen kyllä vaihtanut hitusen parenpaan.

Eivät nuo kahluuvarusteet ole kovin välttämättömät, ainakaan aloittelialle. Itse olen pärjännyt tähän asti ilman niitä, mutta kesäksi olisi tarkoitus hommata nekin.

Perholiivit ovat tosiaan lähes välttämättömät, toki alkuun pääsee ilmankin, mutta varmasti alkaa pikkuhiljaa nyppimään, kun aina joutuu hakemaan tavaroita repusta.

Ja toki pehoistakin on hyötyä :roll: .

Kirjallisuutta löyty kirjastosta rivikaupalla :) . Esim perhokalastajan käsikirja on oikein hyvä teos, niitä vain saattaa olla liikkeellä samalla nimellä useanpia :) .

Parhaiten pääset alkuun, jos pyydät jonkun henkilön, joka osaa neuvoa näissä asioissa, mukaan opettamaan :)
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

jami tässä

Kannattaa ostaa loopin tai visionin perhokalastussetti, sitten muutaman leechin perhoksi ja tinselejä ja pari kuulapääpupaa, niillä pääset alkuun ja ne pelittää paikassa kuin paikassa!!

Sitten kun huomaat et tarvitset parempia välineitä ni hankit niitä, koska aluksi kannattaa opetella perhon uittoa ja heittoa!! Sit pikku hiljaa ku kehityt ni tekee investointeja, rahojen mukaan!! kalakaapolt tuli ihan hyvä setitys tossa äsken kyl.... :wink:

marabou

Quote from: _ana_Kysymykseni siis koskee minkälaista settiä suosittelisitte aloittelijalle?

Minulla on loopparin adventure hauki keppinä, ja ihan tyytyväinen oon ollu (siimaa ja kelaa lukuunottamatta).  
Kannattaa myös tehdä vapaputki tosta viemäriputkesta.

Minkalaiset varustee ovat välttämättömät ja mihin kannattaa kiinniittää huomiota?

Liivit ja kahluuhousut on hyvä omistaa. Liivien taskuissa saisi olla perhorasiota (alkuun pärjää yhdellä). Mulla on ollut 3vuotta (oon harrastanut 3vuotta) tommoset tavan housut (ei hengittävät) mut nyt oon ostamassa hengittäviä.  Jos olet vielä kasvavassa iässä ei kannata ostaa mitään 4tonnin välineitä, vaan 3999e :wink:

Lopuksi vielä voisitte suositella kirjallisuutta / videoita mitä aloittelijan kannattaa lukea / katsoa?

Eri kalojen ja kalastustavoista on omia videota paljon, mutta on videoita  aloitteliolle kuten "perhokalastuksen ABC".

Kiitokset asiallisista kommenteista :wink:

En ny tiiä onko tää mun viesti ny niin asiallinen :wink:

marabou

Kysymykseni siis koskee minkälaista settiä suosittelisitte aloittelijalle?

Minulla on loopparin adventure hauki keppinä, ja ihan tyytyväinen oon ollu (siimaa ja kelaa lukuunottamatta).  
Kannattaa myös tehdä vapaputki tosta viemäriputkesta.

Liivit ja kahluuhousut on hyvä omistaa. Liivien taskuissa saisi olla perhorasiota (alkuun pärjää yhdellä). Mulla on ollut 3vuotta (oon harrastanut 3vuotta) tommoset tavan housut (ei hengittävät) mut nyt oon ostamassa hengittäviä.  Jos olet vielä kasvavassa iässä ei kannata ostaa mitään 4tonnin välineitä, vaan 3999e :wink:

Eri kalojen ja kalastustavoista on omia videota paljon, mutta on videoita  aloitteliolle kuten "perhokalastuksen ABC".

Kiitokset asiallisista kommenteista :wink:[/quote]

En ny tiiä onko tää mun viesti ny niin asiallinen :wink:

_ana_

Kiitokset hyvistä vinkeistä. Saa kirjoitelle lisää, jos jotain tulee vielä mielenpäälle.

Koskikara

Noissa kahluuhousujen saappaissa ON sitten oltava huopapohja.

PatilZ

Quote from: KoskikaraNoissa kahluuhousujen saappaissa ON sitten oltava huopapohja.

Voi olla, että taas innostun pilkkua hyväilemään aivan suotta.

Mutta.

Ehkäpä käyttäisin kahluuhousujen kanssa kuitenkin kenkää. Tai jos käytän kahluusaappaita, niin en käyttäisi sitten sen kanssa kahluuhousuja.

Sitten toi huopapohja. Se on ehdottomasti paras pohja kahlattaessa. Ainoa oikea valinta esimerkiksi tällöin kahluukengässä. Mulla on myös käytössä kahluusaappaat, joita tulee käytettyä oikeastaan silloin, kun en kahlaa vaan vain erityistapauksessa tulee mentyä veteen. Näissä mulla ei ole käytössä huopapohjaa ja pitäisinkin huopapohjaa huonoimpana mahdollisena materiaalina tällaisessa käytössä. Useamman kerran sitä on tullut liukasteltua savikossa kahluukenkien kanssa. Viime syksynä tuli laitettua tutulle purolle aivan suotta housut ja kengät. Kohde on sellainen, ettei siinä purossa kahlata. Välillä vain ohitetaan joku pusikko virran puolelta. No eikö perskules tullut liukasteltua, jollon vavan kärki sanoi naps. Ei olisi käynyt näin karkealla kuviolla varustetun kumipohjakahluusaappaan kanssa.

Useamman kuukauden sitä sai uutta osaa odotella.

Varsinkin silloni, kun neuvotaan aivan noviisia, pitäisi malttaa olla antamatta sellaisia neuvoja kuin: "kahluuliivit on aina paremmat kuin kahluutakki". Jokaisella välineellä on optimialueensa ja ääritapauksissa joku toinen väline voikin viedä käyttökelpoisuudessa selvän pistevoiton.

Koskikara

Quote from: PatilZ
Quote from: KoskikaraNoissa kahluuhousujen saappaissa ON sitten oltava huopapohja.

Voi olla, että taas innostun pilkkua hyväilemään aivan suotta.

Mutta.

Ehkäpä käyttäisin kahluuhousujen kanssa kuitenkin kenkää. Tai jos käytän kahluusaappaita, niin en käyttäisi sitten sen kanssa kahluuhousuja.

Sitten toi huopapohja. Se on ehdottomasti paras pohja kahlattaessa. Ainoa oikea valinta esimerkiksi tällöin kahluukengässä. Mulla on myös käytössä kahluusaappaat, joita tulee käytettyä oikeastaan silloin, kun en kahlaa vaan vain erityistapauksessa tulee mentyä veteen. Näissä mulla ei ole käytössä huopapohjaa ja pitäisinkin huopapohjaa huonoimpana mahdollisena materiaalina tällaisessa käytössä. Useamman kerran sitä on tullut liukasteltua savikossa kahluukenkien kanssa. Viime syksynä tuli laitettua tutulle purolle aivan suotta housut ja kengät. Kohde on sellainen, ettei siinä purossa kahlata. Välillä vain ohitetaan joku pusikko virran puolelta. No eikö perskules tullut liukasteltua, jollon vavan kärki sanoi naps. Ei olisi käynyt näin karkealla kuviolla varustetun kumipohjakahluusaappaan kanssa.

Useamman kuukauden sitä sai uutta osaa odotella.

Varsinkin silloni, kun neuvotaan aivan noviisia, pitäisi malttaa olla antamatta sellaisia neuvoja kuin: "kahluuliivit on aina paremmat kuin kahluutakki". Jokaisella välineellä on optimialueensa ja ääritapauksissa joku toinen väline voikin viedä käyttökelpoisuudessa selvän pistevoiton.

Joo,olihan se ihan hyvä kun et turhan paljon ruvennut sitä pilkkua hyväilemään.Itselläni kyllä myös on kahluukengät.Saman aikaisesti myös tiedän että joissakin kahluuhousuissa on jo valmiiksi kiinni hitsatut saappaat.Vai voisiko niitäkin kutsua vain kahluuhousuiksi.Tuo Suomenkieli kun on pikkusen epävarmaa kun semmoseen kolmeenkymmeneen vuoteen ei tullut periaatteessa sanakaan sillä kielellä kirjoitettua.Nyt on muutama vuosi taas tullut harjoiteltua.

Päätarkoitushan oli painottaa tuota huopapohjaa.Se on nimittäin välttämätön ainakin kivipohjaisissa virtapaikoissa.Osaksi nyt oli tarkoitettu vähän leikiksikin.

jode

ostin tollasen alottelijoille tarkoitetun setin, siinä tuli mukana 3 laista siimaa, yksi on sellaista narumaista, yksi sellaista muovisen tuntuista ja paksua ja yksi sellaista läpinäkyvää ja aika ohkasta.
sitten siinä on ohjeen että ensin sinne kelan päähän pitäisi laittaa sitä narumaista siima, sitten siihen solmia sitä paksua siima jatkoksi ja sitten sen paksun siiman päähän sitä aika ohutta ja läpinäkyvää ja sitten siihen perho. mutta kuinka paljon kutakin laitetaan? eli laitetaanka ensin sitä narumaista vain vähän, sitten paksua joku 20 metrii ja sitten sitä ohutta ja läpinäkyvää vähän? vai miten?

jode

jos joku viittis vastaa ni pääsis huomen jo kokeilee  :roll:

Anonymous

Pohjasiimaa (narumaista) kaikki (oletan, että sitä on noin 30m), siihen solmitaan naulasolmulla heittosiima (muovinen) jälleen kaikki. lopuksi peruke (läpinäkyvä, noin vavan mittainen).
Heittosiiman kanssa sitten tarkkana, jos se on WF siima, ettei mene väärin päin.
Niin ja vinkkinä vielä, että kun menee ekaa kertaa heittämään, perhoa ei perukkeeseen kannata  sitoa. Laittaa esim pienen pätkän värikästä villalankaa. Ei tule perhoa korvaan / perhotappioita harjoitellessa.

jode

Quote from: AnonymousPohjasiimaa (narumaista) kaikki (oletan, että sitä on noin 30m), siihen solmitaan naulasolmulla heittosiima (muovinen) jälleen kaikki. lopuksi peruke (läpinäkyvä, noin vavan mittainen).
Heittosiiman kanssa sitten tarkkana, jos se on WF siima, ettei mene väärin päin.
Niin ja vinkkinä vielä, että kun menee ekaa kertaa heittämään, perhoa ei perukkeeseen kannata  sitoa. Laittaa esim pienen pätkän värikästä villalankaa. Ei tule perhoa korvaan / perhotappioita harjoitellessa.
kiitti neuvosta, sitten uusi kysymys:
eli sidotteko aina perhon tohon perukkeeseen vai käytättekö jotain lukkoja?

KalaKaapo

Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

hieman kokenut

-Mielestäni liiviä ei tartte, harvoin itse käytän enää. Joku olkalaukku vaan, tai jos kamaa ei ole kauheasti, niin takin taskuun vaan.

-Kahluusaappailla pärjää aluksi, riippuu tietysti vähän paikasta. Niillä kalastin pentuna monta vuotta.

-Kannataa ostaa vähän parempi vapa! Katso käytettyjä netistä, ja kysele kokeneilta. Itse suosin mahdollisimman pehmeitä, jos ei ole tarkoitus mennnä merelle haukiperhoa paiskomaan.

-Osta kunnon siima! Unohda pakettejen pashat ja sijoita kunnon siimaan. Klassikot on ainakin todettu hyviksi.

-Katso joku käytetty kela, melkein mikä vaan käy, oikean kokoinen toki. Tutki mikä miellyttää silmää ja sopii käteen. Vanhoja ja hyviä peruskeloja saa melko halvalla. Itse en siedä muovisia, mutta kullakin mielipiteensä.

-Osta hyvät polarisoivat lasit!

-Kalasta nyt hemsetti muillakin kun tinseleillä ja liitseillä! Eihän noilla pääse koko homman makuun! pintaperhot ja nymfit ynnä muut vaan heti kehiin! Toki tinsulia ja liitsiä välillä, ja onnettomille istareille ainakin...

Hulluuden kasvaessa voi sitten sijoitella liiveihin, kahlureihin, lisävapoihin ja keloihin, ym. ym. ym.

Anonymous

joo itse suosittelisin aloittelijalle varmaan jotain visionin settiä (hinta laatusuhde paikallaan) mutta itse varmaan ostaisin välineet irralisena tulee kalliimmaksi mutta saat käyttö tapaasi vastaavat välineet

Kalamies88

Hei,

Itselläkin Sheaksperen (miten kirjotetaankaan) vapa sitten perhokela jonka merkkiä en muista, uusia kuitenkin.

Nyt olisi vähän intoa sillä päästä jossain vaiheessa kalastamaan oikein kunnolla, jos ei enää tänä "kesänä" niin ensi keväällä sitten.

Nyt tarvitsisi sitten itsekkinvähän apua, eli minkälaisia perukkeita pitäisi ostaa?
Saako jostain valmiita hyviä perhoja?
Heittely sujuu jo jotenkin.

Sitten tarvitsisi vähän tietoa mitä jos sattuu kala iskemään.

Muutkin tiedot ovat tervetulleita, ihan saappaista kalastushattuun!  :D
HEi! KALASTAKAA SUURELLA SYDÄMMELLÄ!

marabou

Perukkeet voi tehdä itse parista eri paksuisesta siimasta sitomalla toisiinsa.
Tuolla kirpputorilla on ihan hyviä ja halpoja

okuma

Itte käytän tasapaksua siimaa perukkeena. Ihan hyvin on pelittänyt...
:)

ojanonkija

Quote from: hieman kokenut-Toki tinsulia ja liitsiä välillä, ja onnettomille istareille ainakin...

.

Siis Tinselihän toimii loistavasti istareille ja ainakin yhtä loistavasti luontareille. Sehän ei mikään fancy-perho ole vaan erinomainen salakka jäljitelmä johon nappaa myös Lohi.