Perkaatko kalan heti vai kotona?

Started by Miksu, June 27, 2011, 21:10:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miksu

Olen kuullut että jotkut vievät kalat kotiin ja perkaavat vasta siellä?  :? Itse ainakin heti verestän ja perkaan niin kala säilyy pitkään ja hyvänä... :-)

Pike

Mahdollisuuksien mukaan perkaus heti rannassa, vähintään veret pois.

Jjj

Yleensä veret pois rannassa ja perkaus vasta kotona. Hyvin on kala säilynyt noinkin.

Hauenteurastaja

Veret pois heti ja perkaus kotona.

Kala Erkki

Zintti

Jos syötävä kala tulee niin veret heti pois, ja perkaus rannassa jos se onnistuu helposti.

Himopilkkijä89

Ite yleensä fileeraan kalat ja veneessä tuo ei kovin hyvin onnistu, tosin en ole kyllä kokeillutkaan.  :-D
Jos savustuskuntoon kaloja perkaan niin silloin tällöin, (yleensä hellekelillä) perkaan kalat jo vesillä ja laitan kylmälaukkuun.

Jos kalastaa yksittäisiä isompia kaloja niin ne voi heti perata, mutta jos nostelee koko ajan vaikka pinta-ajolla olevia 100-200g ahvenia niin ei siinä ahvenia kesken syönnin verestää kerkeä saati perata.  :-)

tumppi98

Yleensä verestän rannassa ja perkaan kotona mutta joskus perkaan rannassakin :wink:
Mennöön eikä meinata!

Kona19

Verestän ja perkaan kalan/kalat aina rannassa. Tälle ei ole mitään erityistä syytä, siihen on tullut ajan myötä totuttua.
Miten sen nyt ottaa...

Salone

Kalastan yleensä pappani luona Merimaskussa, joten verestän rannassa/jäällä ja perkaan vähän sen jälkeen talon takana olevalla perkuupaikalla. Sen jälkeen yleensä vielä valmistetaan kala savupöntössä.

Pietarin kalansaalis

Veneellä kalastettaessa veret pois ja kylmälaukkuun jonka jälkeen loppusiivous rannassa tai kotona fileerauksen ja ym... yhteydessä. Rannalta kalastettaessa siivoan koko kalan heti jonka jälkeen kylmälaukkuun.

Mikke96

Mää ainakin verestä kalat aina veneessä/rannassa jos kalastan rannalta ja sitten kotona perkaan koska kans fileoin kalat niin ei sitä veneessä viitti tehä kun ei oo kun puukko aina mukana.

diverr

Pääsääntöisesti verestys välittömästi ja perkaus myöhemmin. Riippuu toki paikasta, reissun pituudesta, olosuhteista yms.

Satunnaikalastaja

Quote from: Miksu on June 27, 2011, 21:10:45
Olen kuullut että jotkut vievät kalat kotiin ja perkaavat vasta siellä?  :? Itse ainakin heti verestän ja perkaan niin kala säilyy pitkään ja hyvänä... :-)

Vaikuttaa vähän siltä ettet käy pilkillä tuulella ja pakkasella.

KÖSTER

Verestän ja tainnutan.>tai siis vastoinpäin,

Perkaan sitten kylmälaukusta suoraan kotona, sillä puhtaalla vedellä esim. lämmin kesä, niin rantavedessä niitä pöpöjä aika sopiva määrä kunnon mahatautiinkin jos tsäkä käy.
>vantaanjoessa kun marinoi saa tosi pikantin makuelämyksen jne..

Etelässä aina nykyisin huuhtasen kotona vesijohtovedellä jos tarvitsee/joutuu vettä käyttämään  ja pohjoisessa missä puhtosempaa voi perata fileerata ja syödä siellä rannassa ainakin kesäisin ja varsinkin hyttysten lisääntymisaikoihin. :wink:.

SarQK

Eka tainutus ja verestys sitte kotona perkaus.