Totuuden hetki/C&R Gallup

Started by Hooded, April 23, 2002, 02:59:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

heikki.k

Itse ainakin tiedän aivan liian paljon sellaisia kalamiehiä, jotka vain kalastavat, mutta eivät aiokaan ottaa saaliitaan. Eivät kai viitsi perata.
Tuli jotenki sellainen olo että tuo olisi omistettu muinulle  ;)

TimoM

Itsellä on nykyään mennyt kalastus siihen suuntaan ettei ole tarvinnut miettiä laskeeko takaisin... Sen verran harvoin nykäsee... Mutta laatu korvaa määrän

Anonymous

C&R kalastus on ihan hyvä juttu. itse otan kirret mutta päästän taimenet ja muut "arvokkaammat" kalat takaisin.

Anonymous

Kärsiikö pyydetty ja vapautettu kala?

Kala ei ihmisen tavoin tiedosta kipua, koska sillä ei ole aivokuorta. Jos kala tuntisi voimakkaasti kipua, se lamaantuisi täysin joutuessaan koukkuun. Kipuun reagoiminen onkin kaloille refleksi.

Kivun vähäisestä merkityksestä viestii se, että uistimeen tarttunut hauki iskee usein uudestaan. Enemmän kuin kärsimyksestä, kysymys onkin siitä, säilyykö pyydetty kala elinkelpoisena.

Suomessa on viime vuosina yleistynyt varsinkin perhokalastajien suosima pyyntitapa, catch and release (pyydä ja päästä), jossa saalis palautetaan takaisin vesistöön. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen tekemissä kokeissa on havaittu, että vapautetut taimenet ja harjukset selviävät hyvin kalastuksen aiheuttamasta rasituksesta ja pystyvät lisääntymään normaalisti. Irti päästettyjen kuolleisuus on alle prosentti.

Kalaa ei pidä vapautettaessa vahingoittaa roikottamalla sitä siimasta tai puristelemalla. Koukku kanattaa irrottaa pihdeillä tai tarkoitusta varten tehdyllä koukunirroittimella. Koukun syvälle vatsaansa niellyt tai kiduksistaan repeytynyt kala on syytä lopettaa. Perhokalastajien käyttämät pienet, väkäsettömät koukut jäävät yleensä suupieleen eivätkä vahingoita kalaa.

Suomen vesissä riittää toki kaloja syötäväksi, mutta pyydä ja päästä-menetelmä on tietyin paikoin ainoa vaihtoehto, jos halutaan harrastaa kalastusta ja samalla suojella uhanalaisia lohikalakantoja.

(Julkaistu Tiede 2000-lehdessä 4/1998)

ako

Kalastus on harrastus, jota harjoitetaan oman saalistusvietin täyttämiseksi, ruoan hankkimisen yhtenä keinona sekä nykypäivänä yhä enenmmän virkistäytymistarkoituksessa, siis "huvikseen".

Jokainen kala kärsii koukkuun tarttumisesta, koukusta, väsytyksestä ja irroittamisvaiheesta. Kalastajan täytyy ymmärtää se, hyväksyä tämä tosiasia, ja myös kohdella kalaa sen mukaisesti. Jos kalojen kärsimistä ei pysty sisäisesti itse hyväksymään, kalastusharrastus täytyy lopettaa.

On tämän asian kannalta täysin epäoleellista, millä tavoin kala kivun kokee (tätähän ei kukaan voi oikeasti tietää), ja myös se vapautetaanko kala vai kolkataanko se ruoaksi. Myös ammattikalastajien saamat kalat kärsivät.

--ako

(Perhopoika)

Itse pistän lähes aina harrit, lohet  ja taimenet uimaan, muista ei aina ole niin kauheesti väliä, vaikka nekin kyllä lähes aina menee uimaan.

(En vaan jaksanu kirjautua sisään)

ToniK

Joo, kyllähän se on niin, että oikein harrastettuna C&R on suotavaa, varsinkin niissä paikoissa joissa se on ehdoton edellytys paikan säilymiselle mielekkäänä kalastuskohteena myös vuosien päästä.

Täällä tuntuu vallalla olevan tapa, että tapa vaihtelee   :)
Sama se on itselläkin, joskus on kiva kalaa ottaa ja sitä syödä... hiillostettu harri... naminami. Toisinaan sitten vaan päästää kalat pois... fiiliksen mukaan. Kalastushan on muutenkin fiilistelyä  :wink:

Istarikirret ja -taimenet on luku sinänsä. Joskus otan ja joskus en, laatukalaahan ne eivät ole. Joku toinen ottaa saman rasvamössön jokatapauksessa...

Oleellista lienee käyttää järkeään, eikä pahasti koukun niellyt ja verta valuva kala ole niitä jotka pois päästetään. Pinturikoukut (yleensä vieläpä väkäsettömät) eivät onneksi pahaa jälkeä tee.

Sama asia alamittaistenkin kanssa... ymmärrän ja tiedostan täysin alamittojen olemassaolon, ja olen sitä mieltä että taimenelle se mitta voisi olla suurempikin. Kuitenkin, jos kala ei näytä elpyvän ja verta valuu pahasti (tai silmä puhki tms.), onko järkeä päästää pois?

Tunnustan tässä lopuksi, että viikko sitten lähti tane 37 cm mukaani, kun ei syvälle mennyt klinkki irronnut hellästi, eikä sitten rannalla revittynä meinannu lähteä millään... rikoin toki kalastusasetusta, mutta käytin omaa vähäistä maalaisjärkeäni.

jetdirect

en mä ainakaan päästä mitta kaloja pois vaikka kuinka paljo tulis. C&R on mun mielestä tyhmä juttu.

tarjooja

Quote from: jetdirecten mä ainakaan päästä mitta kaloja pois vaikka kuinka paljo tulis. C&R on mun mielestä tyhmä juttu.

Kyllähän tyhmä juttu täällä olet sinä!!!Eikä oo hirveesti tainnut mittakaloja tulla.
Mielestäni luonnontaimen tulisi rauhoittaa kokonaan, ja jättää ne repale-evät teille nälkäisille.Totuushan on se että suomessa ei ole monessa paikassa luonnonkantaa, ja jos sellaista edes kuvittelee elvyttää jokiin, niin kyllä luonnonkalat pitäisi ehdottomasti vapauttaa.
Niin ja ne joet/kosket joissa luonnonkantaa vielä esiintyy pitäisi säästää onkikokoisten istutuksilta(heikentää luonnonkantaa päästessään vahingossa kutemaan alkup.kannan kanssa) ja yksinkertaisesti rauhoittaa se luonnonkala kokonaan!
Niin ja siihen C&R juttun sen verran, että kyllähän kala selviää kun sen oikeaoppisesti vapauttaa.Käytä yksihaaraista väkäsetöntä koukkua, väsytä kala mahd.ripeästi, älä koske kuivilla käsillä kalaan, alamittaisiin ei tarvitse koskea ollenkaan, ja muista elvyttää kalaa mielellään vastavirtaan niin kauan, kun kala lähtee ominavuin takaisin KOTIIN!

jan

Mittakalat syön ja myyn naapureille, pikkuset tietty päästän pois..

Laki ei sitä kiellä.. HAH!!!

tarjooja

Taidat olla lähes kuihtunut, ja vielä persaukinenkin, ellet valehtele!?

Anonymous

Itse otan joskus kirjoja. En ole ottanut tänä vuonna kuin yhden taimenen, kolme harria ja neljä kirree. Nyt kun on vähän kehitynyt kalastajana niin on saalis varmuus lisääntynyt ja on tullut semmoinen tunne ettei se kalan tulo ole niin erikoista.

Aluksi oli kauhean suuri tarve saada kalaa ja ottaa mukaan. Nyt olen kuitenkin päättänyt etten ota luonnon taimenia lainkaan. Toivottavasti moni muukin tajuaisi ettei kalakanta ole säilyvä tällä kalastuksella. Niin moni pistää kaikki kalat pussiin ja pataan.

Anonymous

tarjooj hei voisitko lopettaa ton sauhuamisen. ja jos luonnon taimen ois rauhotettu ja sä oisit kalastamas vaikka kirrejä nii entäs jos tulis luonnon taimen jonka kidukset ois revenny sun uistimen takia NII VAARMAAN PÄÄSTÄSIT SEN TAKASI !!! ja sitte vilä 1 asia: Taidat olla lähes kuihtunut, ja vielä persaukinenkin, ellet valehtele!? hehehehhehehhahhahah kyllä sullaki välähtää!!

tarjooja

Quote from: Anonymoustarjooj hei voisitko lopettaa ton sauhuamisen. ja jos luonnon taimen ois rauhotettu ja sä oisit kalastamas vaikka kirrejä nii entäs jos tulis luonnon taimen jonka kidukset ois revenny sun uistimen takia NII VAARMAAN PÄÄSTÄSIT SEN TAKASI !!! ja sitte vilä 1 asia: Taidat olla lähes kuihtunut, ja vielä persaukinenkin, ellet valehtele!? hehehehhehehhahhahah kyllä sullaki välähtää!!

Pahoittelut sauhuamisestani!
Enhän minä tarkoittanut, ettei luonnontaimenta saisi kalastaa, vaan C&R!
Kirret jätän suosiolla kalastamatta, koska yksinkertaisesti en käy paikoissa, missä ois kirrejä...
10 vuotta olen C&R:ää harjoittanut luonnon ehdoilla, ja classisilla perhokalastusmenetelmillä, enkä ole joutunut ottamaan kalaa kuin n.10 kertaa sinä aikana!
Puolet niistä ottamistani kaloista on kantanut uistinta suupielessään, ja toiset puolet ovat nielleet perhon niin syvälle, että olen katsonut parhaaksi ottaa kalat.
Se joka väittää, että c&R on tyhmä juttu, niin ei ole varmaan kalastanut 20 vuotta etelä- ja keskisuomen koskilla, koska kyllähän tuona aikana on huomannut kuinka kalakannat on heikentyneet, ja menneet lähes täysin istutuksien varaan lukuunottamatta muutamia paikkoja esim. vihavuosi, jossa asiat hoidetaan niin kalojen, kuin kalastajien kannalta todella fiksusti.Siitä vain mallia muuallekin!!!
Kirjolohi kuuluu ehdottomasti papana-altaisiin, eikä suomen vesistöihin!!!
Ottakaa vapaasti vain kantaa, koska minähän en hernettä vedä nenään mokomista läpistä!!!

matiaz

100% taimenista tulee takaisin nykyään laitettua. Sillä varauksella, että niitä joitain joutuu kyllä tappamaan, kun välillä joku ui itsensä niin kanveesiin ettei pystyssä enää pysy. Harritkin saavat aina välittömästi vapautensa takaisin.
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info