Pyhäselän siikojen tauti?

Started by Eci, February 25, 2005, 09:47:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Eci

Olen saanut useana talvena joitakin siikoja mm. sortavalansaarien  ympäristöstä ja Reijolan lahdelta, mutta fileoidessa kalaa on kaikkien kalojen lihasta löytynyt valkeita n. 1 cm pitkiä matoja joten kalat on täytynyt jättää syömättä.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Olisko esim. verkkomiehillä tietoo vaivaako tämä myös isompia kaloja kun saamani kalat ovat olleet n. 100-300 gramman painoisia.
Asia on jäänyt vaivaamaan koska kyse ei ole yhdestä tapauksesta vaan "matoja" on löytynyt kaikista siioista. Muista järvistä pilkkimäni siiat on kyllä olleet ihan terveitä ja ne on uskaltanut laittaa ruuaksi, mutta Pyhäselällä ei enää edes kiinnosta jos saa siian kun tietää että niitä ei voi syödä.
Ehkä otin, ehkä en!

Veljmies

Itse kalastelen Savon puolella, mutta tauti ja oireet ovat aivan samat. Kyseessä on ns. haukimato. Nimi johtuu siitä, että kyseinen elikko asuu täysi-ikäisenä hauen mahassa. Elinkierto on monimutkainen: Hauen mahasta tulevat madon munat joutuvat aluksi jonkinlaiseen planktonäyriäiseen, jota siiat käyttävät ravinnokseen. Siiassa toukat sitten koteloituvat lihaksiin odottamaan hauen mahaan joutumista. Hauki, joka syö saastuneen siian saa madon mahaansa, ja kierto lakaa uudelleen alusta.

Haukimato ei  ole ihmiselle vaarallinen, mutta kuten itsekin totesit todella inhottavan oloinen. Vaatii todellista sinniä perata sen saastuttamat kalat ja sitten vielä syödä ne madot nähtyään. Ei onnistu ainakaan minulta. Sen sijaan muikkuja kyllä syön, vaikka samoja matoja taitaa olla niissäkin. Eivät vain näy, kun muikkuja ei fileroida.

Haukimato lienee mahdotonta hävittää vesistöstä. Se edellyttäisi sen elinkierron katkaisemista esim kaikki hauet tappamalla. Oma osakaskuntani on "ratkaissut" ongelman istuttamalla siikoja pikkujärviin, joissa niitä ja haukimatoa ei luonnollisesti esiinny.

Lisää tietoa mm. seuraavista linkeistä:

http://koti.mbnet.fi/joet/kalataudit.htm
http://info.adm.jyu.fi/main/portti/tiedotteet/1999/07/121/show_announcement

JuP3

Samoja lieroja on ollut myös minun saamissani siioissa, joita olen saanut Pielisjoesta ja Pyhäselästä. Maku siioissa on kyllä sama kuin madottomissakin. Onkos kellään tietoa mikä tauti vaivaa siikaa, jonka suolisto on täynnä isoja valkoisia paiseita?
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Wille

Paiholalainen:
Katoppa esim. seuraavasta keskustelusta näyttääkö kuva tutulta. Tuolla ne on kanssa määrittäneet "vaivan" nimen.

http://www.kalastus.com/keskustelu/messages/15/45760.html?1109167114 ->Siiassa valkoisia rakkuloita?

Pielisjoen siiat on tosiaankin ton haukimadon vaivaamia melko pahasti, varmaankin 80-90 %:lla kaloista on matoisia lihassa. Saamastani n. 50 siiasta muutama n. 20-25 cm pitkä on ollut ihan puhtaita. Osalla lopuista on ollut sitten <5 "matorakkulaa"/file ja osalla n.5-10ja osan liha on ollut ihan täpösentäynnä "matorakkuloita". Vaiva ei vaikuta lihan makuun varsinkin kun olen terävällä fileointiveitsellä leikellyt/puhkaissut rakkulat. OK, on ehkä hieman vaivalloista mutta musta siika maistuu kyllä niin hyvälle että kannattaa. tosin lihan hävikki voi olla iso ja "file" on kun haulikolla ammuttu sen jälkeen.