Kalat myyntiin!

Started by TIIMU, May 04, 2004, 17:07:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TIIMU

Eli onkos joku myynyt kalojaan ja jos on niin minne ja mitä kaloja ja millä hinnalla?

PaHo

Onko tämä ylläpidon mielestä asiallista ?

Ammattikalastajat ovat eriasia kuin vapaa-ajan/harrastus/kotitarvekalastajat.

Ammattikalastajilla on omasta takaa jo riittävästi vaikeuksia ammattinsa harjoittamisessa, saati sitten vielä joku harrastelija menee sotkemaan heidän ammatinharjoittamistaan.

Monni

Onko se nyt niin kamaalaa jos joku menee ja myy pari haukea naapurille... Ainakin itse olen myynyt sellasii 1,5 haukia 2 egee kipales...
Poltinkoski

Järväri

QuoteOnko tämä ylläpidon mielestä asiallista ?

Ammattikalastajat ovat eriasia kuin vapaa-ajan/harrastus/kotitarvekalastajat.

Ammattikalastajilla on omasta takaa jo riittävästi vaikeuksia ammattinsa harjoittamisessa, saati sitten vielä joku harrastelija menee sotkemaan heidän ammatinharjoittamistaan.
Joo samaa mieltä oon. Sitä paitsi kalojen myynti ei varmasti kannata, ellet harrasta passiivisia pyydyksiä. Kannattaa naapurin hakea kalansa kaupasta... Jos kalalle ei ole käyttöä niin takaisin kasvamaan!   :)

visa

Kyllä se vaan kannattaa myydä niitä kaloja jos vähän paremmin sattuu tulemaan :) Saa ainakin taskurahaa. Viime kesänä vein kerran kalakauppaan ja kaksi kertaa K-supermarketiin kuhaa ja sain niistä yhteensä 92,12€ :D Kyllä se kannattaa ;)

Mikko_-Procyon-

QuoteAmmattikalastajilla on omasta takaa jo riittävästi vaikeuksia ammattinsa harjoittamisessa, saati sitten vielä joku harrastelija menee sotkemaan heidän ammatinharjoittamistaan.

Aika kova kalamies saa TIIMU olla, että menee ammattikalastajat konkurssiin.

Eiköhän se leipä ole melkoisen kapea monella muullakin ihmisellä. Tuskin tuo nyt on erityisen paha juttu, jos joku juniori tekee taskurahat vaikkapa myymällä kalat naapurin ukolle..

QuoteOnko tämä ylläpidon mielestä asiallista ?

Tiettyyn rajaa asti on. Ja mistäs tiedät, ettei tämä TIIMU ole yksi tulevista ammattikalastajista? Kyllähän se pitää pienestä aloittaa.. ja kuoleehan nuo vanhuuteen nuo nykyiset ammattikalastajatkin aikanaan, että uutta polvea mukaan vaan.

Omalta osaltani onnea valitsemallanne tiellä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Järväri

QuoteKyllä se vaan kannattaa myydä niitä kaloja jos vähän paremmin sattuu tulemaan Saa ainakin taskurahaa. Viime kesänä vein kerran kalakauppaan ja kaksi kertaa K-supermarketiin kuhaa ja sain niistä yhteensä 92,12€  Kyllä se kannattaa
Nojoo, mutta kun lasket paljonko kaikki varusteet ja vieheet + vene on tullut maksamaan niin etköhän tappiolle kuitenkin jää  ;)

Vähän offitopikiksi pääsi menemään :P

rusakko

Olen täysin samaa mieltä kuin Mikko -Procyon-

QuoteKyllä se vaan kannattaa myydä niitä kaloja jos vähän paremmin sattuu tulemaan Saa ainakin taskurahaa. Viime kesänä vein kerran kalakauppaan ja kaksi kertaa K-supermarketiin kuhaa ja sain niistä yhteensä 92,12€  Kyllä se kannattaa
Nojoo, mutta kun lasket paljonko kaikki varusteet ja vieheet + vene on tullut maksamaan niin etköhän tappiolle kuitenkin jää  ;)

Vähän offitopikiksi pääsi menemään :P  

Mutta jos kuitenkin omistat nuo välineet niin ei sitä oikein voi laskea tappioksi. Ja sittenpähän voit tienata niitä rahoja takaisin.

Se on minusta naurettavaa että jotkin ammattikalastajat kärsisivät jotain tappioita, kun joku poika virvelöi kaloja naapurilleen, tai vaikka kauppaankin. Ja yleensähän ammattikalastajat kalastavatkin joissain pikkuisissa lammissa tai järvissä, tuskin.

PaHo

Hyvä Mikko-Propelion.
Ensin täällä lässytetään kauheasti C&R-kalastuksesta, sitten sillä ei olekkaan juuri merkitystä jos joku juniori myy kalansa kauppaan tai naapurille.

Mitähän mieltä nämä herrat täällä nyt oikein ovat??

Juuri tuo "ylimääräiset vaikka naapurille tai kylän K-kauppaan" tuhoaa sen mikä ajatuksena on ollut, kalasta juuri sen verran kuin tarvitset itse.
Se että kalastetaan sen verran paljon että se viedään kauppaan myytäväksi ei mielestäni enää ole kalastuksen harrastamista vaan jotain muuta. Samalla hämärtyy se että mikä kalastuksen perimmäinen tarkoitus on harrastuksena.

VAI MITÄ MIKKO ?

Mikko_-Procyon-

Jahas.. kun ei ammattikalastajien sympatialla saatu erävoittoa, niin otettiin c&r esille.

C&r:stä voitaisiin tietenkin lähteä heti omille teilleen puhumalla eettisyyksistä jne..

Mutta ei.. en lähde puhumaan mitään vaan sanon oman mielipiteeni.

Nämä juniorit saavat muutaman kerran kesässä paremman saaliin ja jos silloin myyvät ahvenet ja hauet jonnekin, niin siitä ei mikään järvi/elinkeino/ekosysteemi mitään köydy. Kyllä ne suurimmat syntipukit löytyy ukko-ikäportaasta, jossa verkot ovat vedessä vaikka kalaa ei tarvittaisikaan.. tai sitten uistellaan kaikki kalat ylös, kun kerran on vene ja hyvä syönti.. tai kun nostetaan 100kg assua pilkillä.. tai kun kuhaa tulee ku nauhaa ja kaikki otetaan.. perhana! KYllä se syyllisyys on siellä! Ei junioreissa.

Asennekasvatusta ei kuitenkaan aloiteta pakottamalla johonkin muottiin, vaan ajattelun pitää tapahtua ihan omassa päässä. Uskon ja luotan siihen, että nuorison seassa on paljon fiksuja ihmisiä, jotka kyllä oppivat kalastamaan suhteellisuudentajuisesti oikein.

Joskus tulee kuitenkin tilanteita, jolloin kalaa tulee enemmän kuin itsellä on rahkeita ottaa tai sitten ei jaksa perata niitä. Miksi siis niitä ei myytäisi naapurin ukolle?

Kyllä tuo on SATA KERTAA parempi tapa kerätä taskurahaa kuin näpistellä cd-levyjä tai varastaa autoradioita...

Vai MITÄ PAHO ?
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Mie1

Nämä juniorit saavat muutaman kerran kesässä paremman saaliin ja jos silloin myyvät ahvenet ja hauet jonnekin, niin siitä ei mikään järvi/elinkeino/ekosysteemi mitään köydy. Kyllä ne suurimmat syntipukit löytyy ukko-ikäportaasta, jossa verkot ovat vedessä vaikka kalaa ei tarvittaisikaan.. tai sitten uistellaan kaikki kalat ylös, kun kerran on vene ja hyvä syönti.. tai kun nostetaan 100kg assua pilkillä.. tai kun kuhaa tulee ku nauhaa ja kaikki otetaan.. perhana! KYllä se syyllisyys on siellä! Ei junioreissa.

Mikko:Olen kanssasi TÄYSIN samaa mieltä!

PaHo

Tottakai saa tehdä aivan mitä vain kunhan se tapahtuu vain kerran-kaksi vuodessa, näinhän se on ?

Tässä muutama mielipide mitä kaloille tehdään aikaisemmista keskusteluista:
http://localhost/forum/viewtopic . php?t=5540
ja
http://localhost/forum/viewtopic . php?t=3325;start=60

näistä voi myös lukea mitä kalolle kalastajat tekee. Oli siellä oikein joku myynytkin niitä naapurille.

Mutta kuten Mikko-Propelion sanoi, lähes mitä vain voi tehdä kun se tapahtuu vain kerran vuodessa, pidetään mielessä.

Anonymous

Kyllä niitä on myyty aikojen alusta asti ja luultavasti myydään maailman tappiin saakka.
Siinä on hyvä konsti tienata vähän taskuraa ku kiertelet naapurit läpi ja ne joilla on kissa/kissoja, niin eikun ovelle, kysyt ottavatko kissan kalaa pientä korvausta vastaan.
Hinnoista en osaa sanoa mitään, mutta ei kai niistä kuppasista pikkukaloista kannata paljoa pyytää ;)

hesep

Naurettavaksi on mennyt tämäkin keskustelu. On kyllä kalamiehen ajatusmaailma suhteellisen vääristynyt, jos alkaa väittämään että junioreiden harjoittama kalojen myynti on tuhoisaa kalakannalle -> ei pidä paikkaansa. En halua tästä mitään c&r keskustelua, mutta sen ainakin sanon että älkää c&r miehet niitä mullistavia oppejanne junioreille tyrkyttäkö. Itse olen sitä mieltä että junioreiden kalastuksen pitää olla ensisijaisesti hauskaa (junioreilla kalastuksen hauskuus on usein suoraan verrannollinen saaliin määrään) ja kannustavaa (mikä sen kannustavampaa kuin kalojen myynti vaikkapa tuttaville, josta saa itse tienattua rahaa).  

Kalamyynnillä voi tienata mukavat taskurahat ja kaiken lisäksi kalastuksen parissa. Itse otan miltei kaikki saamani kalat mukaan, mutta yleensä lopetan kalastuksen siinä vaiheessa kun kalaa on tarpeeksi perheen ja ehkä naapurien syötäväksi.
Nuorempana harjoitin itsekin pienimuotoista kalakauppaa ja täytyy sanoa että ei sillä rikastumaan pääse, mutta saapahan ainakin asiakkaat tyytyväisiksi ja jotain kannustinrahaa.

HTO85

Hahhah täällähän on oikein kunnon vääntöä :D

"PaHo": Mahtaakohan noita "ammattikalastajia" olla nykypäivänä enää kovinkaan monessa kunnassa, taitaa kyseinen lukumäärä mahtua muutamaan sataan, siis mikäli nyt puhutaan mannersuomesta. Tällöin jäljelle jää vielä monen monta kuntaa, joissa ei ammattikalastajia ole. Eli kyllä vielä ainakin toistaiseksi Suomen maassa on tilaa karkkirahan tienaaville pikkupojillekin :).

Tuli muuten mieleeni myös eräs asia, että miten ammattikalastaja määritellään? Oma eläkkeellä oleva naapurinikin nimittäin kalastaa ympäri vuoden verkoilla ja kauppaa kaloja sitten yksityisille ihmisille lähikuntiin päivittäin, hän kuitenkin sanoo olevansa harrastuskalastaja eikä ammattikalastaja.

Niin ja tosiaan n. 30 km säteellä täällä ei ole kuin muutama ammattikalastaja, mutta ravintoloita, yksityisiä ihmisiä ja erilaisia ruokakauppoja sentään yksi kaupungillinen + useita pienempiä kuntia, eli eiköhän niitä kauppapaikkoja kaikille riitä, myös meille pikkupojille  :)
-Hto85-

Monni

Siis mä vähän luulen ettei kukaan mene siit konkkaan jos joku myy vähän kalaa jollekin. Jos jonku 20 egen takia joku menee konkkaan. Niin silloin on kyllä aikas huonosti asiat...
Poltinkoski

TIIMU

Mitäs tässä nyt sanos? En odottanu ihan tällästä keskustelua. Asun kankaanpäässä ja entiedä onko 40km säteellä ainuttakaan ammattikalastajaa mutta en usko koska kalapaikat ovat aikahuonot ihan ammattikalastukseen! Jos jonkun elinkeino on muutamasta hauensta kiinni niin suosittelen alanvaihtoa. Kun monet heittävät kalansa rannoille mätänemään onko se parempivaihtoehto kuin saada rahaa niistä? Jos mä onnistun virvelillä jonkun järven kaloista tyhjentämään niin kyllä mä lupaan maksaa istutukset!

Järväri

Tulipas tästä paljon keskustelua.

On kyllä totta ettei satunnainen kalojen "pienmyynti" kyllä kalakantoja pahemmin hetkauta. Minulle on aivan sama mitä teette hauillenne siellä mökki/kotivesillä. Minusta kalastuksesta menee into jos se menee rahan tienaamiseksi. Kalastuksesta pitää nauttia!

QuoteItse olen sitä mieltä että junioreiden kalastuksen pitää olla ensisijaisesti hauskaa (junioreilla kalastuksen hauskuus on usein suoraan verrannollinen saaliin määrään) ja kannustavaa (mikä sen kannustavampaa kuin kalojen myynti vaikkapa tuttaville, josta saa itse tienattua rahaa).  

Minulla ei ainakaan koskaan kalastuksen hauskuus ole liittynyt mitenkään otetun saaliin määrään.

Pitäisiköhän minunkin ruveta myymään uhanalaisia järvilohia ja -taimenia? Ei, tätä en tule varmasti tekemään :) Jos kalaa tulee yli oman tarpeen niin muistakaa C&R.

|Fisherman|

PaHo! Et ole tosissasi! Melko lapsellista käytöstä... Ajattelitko kun kirjotit ton vastauksen tonne? Vai vastasitko vaan muina miehinä KÄYTTÄMÄTTÄ JÄRKEÄ!? Sinuna vetäisin vastaukses pois ja pyytäsit Mikolta anteeks! ;)
Oletko koskaan kuullut kaverista, joka ei ole ikinä kalastanut?

hesep

lainaus: Minulla ei ainakaan koskaan kalastuksen hauskuus ole liittynyt mitenkään otetun saaliin määrään.

On hyvä jos jos olet selvinnyt nuoruus vuosistasi ilman että saaliin merkitys on ollut tärkeä. Omien kokemuksieni pohjalta voisin kyllä sanoa että yleensä junioreiden (junioreilla voitaisiin käsittää vaikka ikäluokka 15:sta alaspäin) suupielet vääntyy sitä suurempaan hymyyn mitä suurempi saalis on kotiin vietävänä.

lainaus: Pitäisiköhän minunkin ruveta myymään uhanalaisia järvilohia ja -taimenia? Ei, tätä en tule varmasti tekemään :) Jos kalaa tulee yli oman tarpeen niin muistakaa C&R.

Ehkä siihen ei todella ole tarvetta, mutta haukien ja vaikkapa kuhien osalta tuollainen pienpyynti sopii mielestäni hyvin ainakin pienen kalastuspaineen alaisiin vesistöihin. Mielestäni siinä vaiheessa kun kalaa on riittävästi kannattaa lähteä kotiin ja unohtaa se c&r.

Pete

Tämä on hyvin sanottu:
"Ehkä siihen ei todella ole tarvetta, mutta haukien ja vaikkapa kuhien osalta tuollainen pienpyynti sopii mielestäni hyvin ainakin pienen kalastuspaineen alaisiin vesistöihin. Mielestäni siinä vaiheessa kun kalaa on riittävästi kannattaa lähteä kotiin ja unohtaa se c&r."

Itselläni ei ainakaan koskaan kalastuksen hauskuus ole liittynyt mitenkään otetun saaliin määrään, toisilla se saattaa liittyä ja vieläpä sen ylenpalttiseen kantamiseen myytäväksi naapureille ja tuttaville.Vasta siinä vaiheessa kun kalaa on myytäväksi saakka ollaan kovia kalamiehiä, niinkö ?

........ että se siitä sitten......

Mikko_-Procyon-

Kyllä täytyy sanoa, että omasta lapsuudesta löytyy muutamia kohokohtia ja ikuisia muistoja loistosaaliiden yhteydestä. Silloin sai kantaa rinta rottingilla saaliin kotiin ja siitä riitti ukeille ja mummoillekin asti. Kiittelivät kovasti tuoreesta kalasta ja maksoivat vähän taskurahaakin vielä... vaikka mitään en edes pyytänyt. Kyllä täytyy sanoa, että SILLOIN SE OLI POSITIIVINEN ELÄMYS. Jos vanhempana ei saa enää tuollaisia kicksejä kalan saamisesta, niin hyvä niin.. mutta suotakoon tuo ilon ja onnistumisen tunne junioreille.

Ja jos ei itse tarvitse sitä kalaa niin paljon, niin voi ihan hyvin toimia niinkuin parhaakseen näkee. Itsekin pistelen 95% saalistaa (hauet) takaisin järveen. Pilkkiassut päätyvät perattaviksi, samoin kuin ne harvat sattuma taimenet tai kirret istutusvesiltä. Kuhasta mitalliset menevät aina pannulle, niitä ei liikaa muutenkaan saa.. omasta mielestäni itse kalastan kohtuudella, vaikka lapsuudessa joskus tulikin pistettyä muutama ekstra-hauki kylmäksi.

Pyydän: "Vanhukset", ymmärtäkää nuoria!

ps.
QuoteItselläni ei ainakaan koskaan kalastuksen hauskuus ole liittynyt mitenkään otetun saaliin määrään

Tuota en usko.. jos ei koskaan lapsenakaan..  aika kova sälli on pitänyt olla, jos ei ole yhtään endorfiinien eritys kohonnut saaliin myötä. Aikuisiällä tuon näkemyksen uskoisin ja ymmärtäisin, mutta sana "koskaan" ei mene läpi.

Pete

Tuota en usko.. jos ei koskaan lapsenakaan..  aika kova sälli on pitänyt olla, jos ei ole yhtään endorfiinien eritys kohonnut saaliin myötä. Aikuisiällä tuon näkemyksen uskoisin ja ymmärtäisin, mutta sana "koskaan" ei mene läpi.
---------------------------------
Tämä ei taida ollakkaan mikään uskonasia. Endorfiinin eritys kohoaa jo yhdenkin kalan takaisin laittamisesta, jo nuorempanakin.

Monni

Väitätkö ettei ole kivempaa jos saat 5 kuhaa kun 1 kuhan? Pete?
Poltinkoski

Järväri

QuoteLähettäjänä: Monni       Lähetys ajankohta: Tänään klo 15:07:27
Väitätkö ettei ole kivempaa jos saat 5 kuhaa kun 1 kuhan? Pete?

Onko joku väittänyt muka tätä vastaan. Luehan viestit uudestaan huolellisemmin, niin huomaat että puhuttiin otetuista kaloista, ei saaduista.

hesep

Mitä luulette kumpi tapa antaa juniorille enemmän kannustusta ja tyydytystä:
a)se että juniori harjoittaa c&ärrää ja päästää kaikki kalat  takaisin järveen (ehkä myös vaurioituneina) ja tarjoaa kotiväelle vain tyhjän saalispussin.
b)vai se että juniori ottaa sellaisen määrän kaloja mitä kotiväki (ehkä myös satunnaisesti muut tuttavat) pystyy kuluttamaan ja tuo kotiin silloin tällöin muhkean saalispussin, jonka avulla ehkä jopa tienaakin hieman taskurahaa, jotta ei tarvitse aina vanhempien rahapussissa roikkua.

Uskoisin että tuo b vaihtoehto on yleisin, mutta näkyypä täällä olevan poikkeuksiakin kuten järväri ja Pete osoittavat. Yleensä sekä vanhemmat että juniorit ovat vain mielissään tällaisesta harmittomasta tienaamisesta. En mitenkään saata uskoa että tämä pieni bisnes voisi olla tuhoisaa kalakannalle (jos ei nyt puhuta arvokaloista), koska se on vain mitättömän pientä sen rinnalla mitä ammattikalastajat ja verkkomiehet saavat.

TIIMU

Ei se kalan määrä ole tärkeää mielestäni mutta kyllä siitäparempi mielitulee kun saa paljonkalaa mutta kyllä kalareissu voi olla hieno vaikkei saisikaan kalaa. Ja kyllä minäkin päästän suurimman osan hauista takaisin ja muutkalat katon tilanteen mukaan.