Hyrräkelan Siimat

Started by Hemphöö, June 12, 2005, 17:50:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hemphöö

Ostin tänään elämäni ensimmäisen hyrräkelan ja vavan uisteluun. Ja nyt olis pieni kysymys että mitä siimaa laitan tuohon kun kuhaa ja haukea ollaan uistelemassa.

Kun jotkut puhuu että alle pitäisi laittaa monofiili-siimaa ja sitten "heittosiimaksi" punottua. Mutta eikö pelkkä monofiilikin pelaa?

Ja sitten jotain hyviä Monofiili siima merkkejä ja vinkkejä kiitos!
-Ei niin pitkää yötä ettei aamu tulisi-

Anonymous

En tiedä tuosta hyrrällä heittelystä paljoakaan mutta uistelupuolesta osaan sanoa sen verran että varmasti kelpaa pelkkä monofiini siima uisteluun ja miksei myös heittelyyn. Itse olen käyttänyt hyrrälläni Fireleneä joka on tosin punottua joka takaa paremman kestävyyden joten voin käyttää ohuempaa siimaa paksumman siasta jolloin vaapun uinti ei kärsi niin paljon ku paksulla siimalla.

Toki ennen punottuihin siimoihin siirtymistä olen käyttänyt monofiinejä. Hyviksi olen todennut Erä-lehdessäkin mukana olleet stren (muistaakseni venyy vähä liikaa mutta muute hyvä siima), Rapala Finesse (muistaakseni jonku Erä-lehden testi voittaja heitto siimaksi mutta pelaa uistelussa iha hyvi) ja paljon kehuttu Berkley Big Game jos en väärin muista. Useat uistelua vuosia harrastaneet luottavat edelleen Big Game:n ominaisuuksiin mutta itse olen jättänyt kaupan hyllylle lähinnä sen vuoksi että se on minun vaatimuksiini liian paksua tarvitsemiini vetolujuksiin (eli se pari Kg mutta siima saa olla kestävämpää esim pohjatärppien takia).

Toivottavasti tämä vuodatukseni antoi edes pienen vastauksen tapasen :)

puolisukeltaja6

Itselläni käytössä eilen ostetussa hyrräkelassa Rapala Finesse 0,325mm. Vielä en voi kokemuksia sanoa, mutta laadukkaalta se tuntuu. Se on muuten viimevuoden Rapala-esitteen mukaan lähes näkymätöntä veden alla.

Salmo

Itse ostin parisen vuotta sitten 1000 metrin puolan Strof Fluoria (0,35 mm) lähinnä kuhan ja lohikalojen vetoon. Hyvin on siima palvellut tähän asti Döörieni puolalla. Ei veny mielestäni kovin paljoa ja fluorivärin ansiosta on hyvin havaittavissa.

Punottua en ole käyttänyt uistelussa, koska käytän pikkuplaanareita, joille punottu on venymättömyytensä vuoki mielestäni "raskas" siima. Kovemmassa kelissä se repii plaanareita joka allossa. Kuitusiima on sen verran kalliimpaakin, ettei sitä raaski useampaan Dööriin ostaa. Tartutusominaisuudet kuhan ja hauen kalastuksessa tosin ovat kuitusiimalla varmasti hyvät.

QuoteKun jotkut puhuu että alle pitäisi laittaa monofiili-siimaa ja sitten "heittosiimaksi" punottua. Mutta eikö pelkkä monofiilikin pelaa?
Monofiili pelaa hyvin, mutta jos kuitenkin haluat käyttää punottua, on se hyvä lukita monofiililla - punotulla kun on tapana alkaa pyöriä lukitsemattomana kelan puolalla.

Peksim

Joo mullakin vetokeloissa monofiili puolalla, muistaakseni 0,45 synergyä. Ja kuten Salmo sanoikin niin punottua ei viitsi ostaa hyrrää täyteen ja eikä se oikein sovellu pikkuplaanarien kanssa käytettäväksi. Ja kyllä tuollaisella max 0,40 monolla ihan hyvin heitellä voi, tai ainakin minä olen heitellyt.
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff