Chat

Author Topic: Tenon suurin lohi  (Read 12522 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Danhua

• Guest
Tenon suurin lohi
« on: June 18, 2005, 14:07:07 »
Mikä on tenon suurin lohi? En löytäny vaikka etin googlella.

Ebi

• View Profile
Tenon suurin lohi
« Reply #1 on: June 20, 2005, 12:19:10 »
Ei taida löytyä ihan varmaa tietoa, mutta muistan nähneeni RKTL:n Utsjoen konttorin seinällä kuvan vuosien takaa jossa oli teksti jotenkin että ehkä tenon suurimpia, eikä tainnut siinäkään olla kiloja..(>30kg)

Jos jollakin on varma tieto yli 30kg lohesta niin herätkää! ja tietty kuvan kanssa.. :shock:
ei sen väliä saanko tai olen saamatta...  MITÄH!

Danhua

• Guest
Tenon suurin lohi
« Reply #2 on: June 20, 2005, 15:14:54 »
Minusta tuntuu että se on lähemmäs 40kg mutta en muista tarkasti. Ois mukava nähhä nuita päälle 30kg lohia. Laittakaa kuvia jos löytyy.

Ville12

• View Profile
joo
« Reply #3 on: June 20, 2005, 19:04:32 »
Omassa suvussa joka on lähtöisin tenolta on suurin saatu lohi uistimella 32kg kalastajana yksi tenon legendaarisimmista kalastajista josef guttorm. Vanha valokuva löytyy 28kg lohesta voin kokeilla jos sais jotenkin sen tänne.

Anonymous

• Guest
Lohi
« Reply #4 on: June 20, 2005, 19:16:04 »
Tiedän päälle 30kg lohen (kojamo) valokuvineen.

Anonymous

• Guest
Tenon suurin lohi
« Reply #5 on: June 21, 2005, 08:53:19 »
Mielenkiintoinen yhteensattuma. Oletko Ville12 sukua siis "joosepille"? Tunsin miehen vaikka olenkin vasta 26v. Olen ollut perheeni kanssa joka vuosi tenolla ja aikanaan majailtiin kesäpaikan niemessä vaunulla. Jooseppi oli isälle varsin tuttu mies ja syntymäpäivillä oltiin aina.
Tuosta joosepin kalasta kulkee juttuja jokivarressa ja ilkeimmät niistä sanoo kuvassa olevan kalan kuuluvan jollekkin turistille. Katkaise huhuilta siivet jos tiedät asiasta enemmän. Meidän perheellä ei ole mitään faktaa asiasta.

T: Kesäpaikan kasvatti

Ebi

• View Profile
Tenon suurin lohi
« Reply #6 on: June 21, 2005, 08:55:49 »
Sori. Ei ollut tarkoitus kirjoittaa vieraana. Putsasin rekisterin ja automaattinen kirjautuminen oli pudonnut pois.

T: Kesäpaikan kasvatti

Ville12

• View Profile
joo
« Reply #7 on: June 23, 2005, 15:04:29 »
Saman huhun olen itsekkin kuullut mutta olen 100% varma että se on "papan" lohi. Pappa sen itse keskellä päivää mokinsä edustalta uisteli joka siis sijaitsee tuolla kuopphilaskosken vieressä (6-7km utsijoelta karigasniemeen päin) uistinkin on vielä tallella  :D joo pappahan oli varsinainen naisten naurattaja kuulema minusta soutumiestä kaavaili mutta kerkes prkl tyhjää potkasta. Paltto-jussin kanssa olivat varmasti alueen legendaarisimmat kalastajat.

Ebi

• View Profile
Tenon suurin lohi
« Reply #8 on: June 27, 2005, 07:24:58 »
Se on nyt sitten faktaa eikä asiasta sen enempää. Kuvan kun vielä näkis.
Pieni asiaan puuttuminen..; Utsjoelta on kyllä n.16 km kuoppilakselle.

Kala-Harri

• Guest
Tenon suurin lohi
« Reply #9 on: July 03, 2005, 22:00:00 »
Utsjoen luontotuvan seinällä on kuva 33 kg:n lohesta, saatu muistaakseni 1951. Olen nähnyt myös toisen valokuvan yli 33 kg:n lohesta, vanha mustavalkoinen kuva jossa hirmu suuri lohi tai sitten mies on pieni.
NOiden vanhojen lohien painoja ei ole aina pantu ylös kun puntaritkin ovat olleet vähän sitä sun tätä. Ei ollut digivaakoja ja monet puntarit pysähtyivät viiteentoista kiloon. Oli ennen kalaa, yhden vuorokauden aikana eräs mies oli onkinut 43 tai jotain sinnepäin (pitää huomenna käydä tarkistamassa) lohta. Nyt samaiseen määrään menee useampi vuosi monilla kalastajilla.

jukkapk

• Guest
Tenon suurin lohi
« Reply #10 on: July 06, 2005, 17:15:53 »
Norjan puolella Levajoen tunturimajan seinällä on lehtileike hirmulohesta, joka oli saatu Tenosta. Paino oli ollut muistaaksene reilusti yli 30 kg...

-----

• Guest
jooseppi
« Reply #11 on: July 15, 2005, 22:36:30 »
onko tuo jooseppi jotain sukua Ilmarille joka asuu jalvessa?

center>