Chat

Author Topic: Hyviä harjusperhoja Tenolle?  (Read 12957 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fly_fisher

• View Profile
    • Email
Hyviä harjusperhoja Tenolle?
« on: July 20, 2003, 17:30:25 »
Päivää. Sanokaas hyviä harjus perhoja tenojoelle. :)

edit: muutin otsikkoa, että porukka muistaisi vastata itse kysymykseen eikä alkaa inttää muusta... Onneksi muutama asiallinenkin vastaus on tullut.

klinkki

• View Profile
    • Email
Re:Tenojoki
« Reply #1 on: July 21, 2003, 12:30:50 »
Elä nyt ainakaan Tenojoelle harrin pyyntiin mene.
-De gustibus non est disputandum

Ebi

• View Profile
« Reply #2 on: July 21, 2003, 14:32:13 »
Hetkinen...

Elä ainakaan tenolle mene??

Mikäs vika tenossa on? Harria ainakin riittää. Tosin jos haluat yli kilosia pyytää niin sitten.
Jos harrin pyynti ei enää pussin täytyttyä kiinnosta niin voit vaihtaa punalihaiseen.

Itse ongin mieluiten korkealla kelluvilla vesiperhosilla tai emergent -tyyppisillä pintureilla. Tuntuu että välillä on ihan sama mitä siellä roikuttaa.
ei sen väliä saanko tai olen saamatta...  MITÄH!

klinkki

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: July 21, 2003, 14:50:01 »
Elä nyt ainakaan Tenojoelle HARRIN PYYNTIIN mene.  Tenolla tuppaa joutumaan naurunalaiseksi jos pelkää harria haluaa, sillä aivan vieressä löytyy parempia harrimestoja, ja luvat on halvempia.

otto

• Guest
« Reply #4 on: July 21, 2003, 16:01:02 »
Naurattavia kommetteja! >:(

"Älä nyt ainakaan tenojoelle harrin pyyntiin mene" :p

Tenohan on todella hyvä harrin pyyntiin. Luvathan ovat kalliita mutta harjusta löytyy kivasti. Naurunalaiseksi joutumista ei tarvitse pelätä.
Tottakai Tenolla kannattaa kokeilla myös lohta.
Harjuksille kannattaa tarjota todella realistisia pintureita ja pieniä uppoperhoja.

Joku lihava väline-urheilija perhokalastaja voi kyllä naureskella... Siitä ei kannata välittää.

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
« Reply #5 on: July 21, 2003, 19:18:05 »
Klinkiltä tulee kyllä levotonta juttua. Tenolta löytyy loistavia harripaikkoja, eikä yli kilon kalatkaan mitään harvinaisuuksia ole. Olen usein nähnyt Tenolla harrinkalastajia, eikä niille ole kukaan naureskellut. Itsekkin olen aina välillä kalastellut Tenolla harria. Klinkhämerillä, Goddard Caddisillä ja Muurahaisella ovat parhaat saaliit tulleet. Kookkain harjus on ollut 48 cm, mutta isompiakin on ollut kiinni...

Ebi

• View Profile
« Reply #6 on: July 22, 2003, 06:42:22 »
Mielipiteet on kai oikeita näihin keskusteluihin, mutta millä perustein..

Toki on halvempiakin paikkoja kalastaa kun Teno, mutta on niitä kalliimpiakin, etkä parhaassa tapauksessa saa kalastaa kun jotain istukkaita.

Paikalliset repii kaikki lohet..., vai miten se meni?
En tajua... se on kai ittestä kiinni.

Kommentteja.

klinkki

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: July 22, 2003, 12:06:28 »
Jos ihan välttämättä Tenolle harrinpyyntiin haluaa, niin perhoina toimivat samat mitkä muutenkin Lapissa. Pintureista heinä elokuussa E12, ja myöhemmin pienet klinkhamerit toimivat yleisperhoina. Tarkemmat jäljitelmät kannattaa tehdä vasta paikanpäällä, sillä kuoriutumisia on paha ennustaa.
Jokatapauksessa paikka kannattaa valita ylempää joelta ja mielummin vielä jokin sivujoki (jota ei ole rauhoitettu). Itse olen Tenolla ollessa käynyt harria onkimassa sieltä ylempänä ja Norjanpuolella kerran. Suurharjuksen (+55) löytää parhaiten norjanpuoleisista sivujoista. Se ei sitten kanskaan ole halpaa lystiä nykyisellään.
Lisäksi kannattaa varata mukaan muutama lohiperho, sillä harjusvälineillä titin pyytäminen onnistuu mainiosti, ja on vieläpä huomattavasti hauskempaa kuin jäykällä vavalla.

otto:"Tenohan on todella hyvä harrin pyyntiin. Luvathan ovat kalliita mutta harjusta löytyy kivasti. Naurunalaiseksi joutumista ei tarvitse pelätä."
M1kko:"Tenolta löytyy loistavia harripaikkoja, eikä yli kilon kalatkaan mitään harvinaisuuksia ole. Olen usein nähnyt Tenolla harrinkalastajia, eikä niille ole kukaan naureskellut."

Kyllä siellä vähintään hymyillään harrinpyytäjille tai ainakin säälitään. Sillä kuten sanoin: Aivan vieressä on parempia mestoja harjuksen pyyntiin, ja niissä saa kalastaa suht' rauhassa.

otto:"Joku lihava väline-urheilija perhokalastaja voi kyllä naureskella... Siitä ei kannata välittää."
Nämä nauraa kaikille, joilla ei ole vähintään 15 koipinen vapa joka on merkkiä Thomas&Thomas, G-Loomis, Scott, Sage... tai jokin vielä kalliimpi. Yleensä kyseinen porukka onkii pelkästään Alakönkäällä, joten tavallista kalastajaa net ei liiemmin häiritse.

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
« Reply #8 on: July 22, 2003, 13:28:21 »
Ebi, tarkoitin tuolla kun paikalliset repii niitä lohia, niin he saavat kalastaa siellä aivan vapaasti ilman minkäänlaisia maksuja. Ja siellä joudut odottamaan sen päivän, kaks, kun siinä on jonossa noin 200 ihmistä jotka oottaa vuoroonsa päästä istumaan p*erseensä kipeeks.
Joopa joo, yhtään ei liioitella. Itse en tuosta lohen soutamisesta perusta, mutta enpä ole ikinä mitään suurempia jonoja joella nähnyt.

Ihmeellistä juttua Klinkiltä. Muka suurin osa Tenolla kävijöistä on kusipäisiä välineurheilijoita. Itse olen Tenolla kaikenkaikkiaan kalastellut reilut kymmenen viikkoa, ja olen ehkä pari kertaa törmännyt tämän tyyppiseen mulkvistiin.

Klinkki: "Kyllä siellä vähintään hymyillään harrinpyytäjille tai ainakin säälitään." Jospa ne säälivät aivan jostain muusta syystä kuin harrinkalastuksesta?

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
« Reply #9 on: July 22, 2003, 13:40:50 »
Klinkki: Milloin tai missä olen noin sanonut?

Minun moka. Jäi tuo alla oleva lauseesi noteeraamatta.
Yleensä kyseinen porukka onkii pelkästään Alakönkäällä, joten tavallista kalastajaa net ei liiemmin häiritse.
Anteeksi.

ais

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: January 07, 2004, 18:06:40 »
itse kalastan tenolla harria kun lohta ei tule ja ainakaan en itse ole huomannut joutuvani naurunalaiseksi. perhona klinkhåmer ja nalle puh on toiminu.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #11 on: January 07, 2004, 21:02:22 »
Parhaita paikkoja harrin pyyntiin ovat pikkuisten jokien ja purojen suualueet. Mutta ne ovat 50metriä molemmin puolin kiellettyä kalastusaluetta lähes kaikki Suomen puolella.
Norjan puolella on jokia mitkä eivät ole ns. sinisiä, eli niiden suualueilla saa kalastella. Joet löytyvät esim. Laksfiske i Finnmark kirjasesta. Siitä löytyy myös siniset joet ja lupa-asiat.
Itse siellä kalassa olleena ja yli kilon harreja saaneena voin sanoa että on lähes sama mitä pintaperhoa uittaa.
Suurimmat harrit olen saanut lohen pintaperhokalastuksen "sivutuotteena" isolla Pinta-Bomberilla, Pomperolla sekä isolla Nallella. Silloin näytti että mitä isompi perho sitä isompi harri. En sano etteikö pienelläkin olisi tullut.

Kalat olivat suorastaan kasaantuneet pienien sivujokien suille ilmeisesti syömään itikoita jotka sulamisvesien mukana valuvat tuntureilta.

Ja sattui vielä niin, että sain lohenkin siinä samassa rytinässä ja se on ainut kerta kun kela heitti pohjasiimoille oikein kunnolla.

Luvat kattaa koko joenrannan poislukien Boratbockhan perhokalastus alueen johon eri luvat. Että heittotilaa löytyy ja myös kalaa. Luvat voivat olla kalliit, mutta rahaa tulee ja rahaa menee, jokainen voi miettiä mihin sen laittaa....

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #12 on: January 07, 2004, 21:06:33 »
Siis ei jumala**a. Missä vaiheessa fly_fisher on sanonut lähtevänsä sinne HARRIongelle?!?!? Hänhän vain kysyy hyviä harjusperhoja? Älkää nyt ruvetko vetämään omia johtopäätöksiä. Vähän tasoa tällekin foorumille. Kiitos.

-Flyster-

No kerro sitten niitä harriperhoja äläkä ihmettele muiden vastauksia. Kiitos !

Perhopoika

• View Profile
    • Email
« Reply #13 on: June 26, 2005, 19:48:33 »
Jaa jaa... miten muistankaan jostain kuulleeni, että tenolla minimi koukkukoko on 2/0.... saatan olla väärässäkin. Mutta jos olen oikeassa niin saattaa olla koukussa sitten AIKAS iso harjus....  :shock:
Hölömö.

Ebi

• View Profile
« Reply #14 on: June 27, 2005, 07:21:54 »
Tuo koukkurajoitus on aika vanhaa tietoa...

Anonymous

• Guest
« Reply #15 on: July 25, 2005, 00:25:30 »
Niin arvelinkin ;). Ei tullu tenolta mtn. Olin vuorokauden joskus heinäkuun tokal viikol...

Anonymous

• Guest
teno
« Reply #16 on: July 25, 2005, 11:40:10 »
on valtavan hyvä harri paikka vaiika lohta ongin pääasiassa.. hullu se on joka harjuksia tai lohia onkii jossain ringissä kyllä siellä tilaa on 200 km ja jos ostaa norjan luvan ni samanverran lisää.. ihan norm harri perhot toimii ja varsinki tämä alkava elokuu on hyvää harriaikaa...

Anonymous

• Guest
« Reply #17 on: July 26, 2005, 10:59:16 »
Olen käynyt pari kertaa Tenolla kokeilemassa onneani huonolla tuloksella,
mutta kun heittelin joutessani ultralight vehkeillä leechejä, niin komeita
yli puolen kilon harjuksia tuli todella paljon. Väreinä mm. kokonaan musta,
kokonaan punainen, kokonaan ruskea, vihreä pää ja musta runko.
Tulipa ainoa n. 1,5 kg lohikin saatua samoilla leluilla.
Sidoin kerran yhdelle kaverille nipun leechejä, kun hän lähti Tenon sivu-
jokia koluamaan ja hän kehui reissun jälkeen, että ei ole koskaan eläessään saanut niin paljon kalaa, kuin hän leecheillä sai.
Itse laitan tuollaisen n. 4-5 gramman haulin n. 20 cm leechin yläpuolelle
heittopainoksi ul-vehkeillä kalastaessani, siiman ollessa 0,18-0,20.

Ebi

• View Profile
« Reply #18 on: July 26, 2005, 11:19:04 »
Missäpäin tenolla olet liitseillä kalastellut? Jos ymmärsin oikein niin heität siis ul-koneongella??

Anonymous

• Guest
« Reply #19 on: July 27, 2005, 14:26:49 »
Paikka missä harjuksia Tenolla kalastelin oli Sparauskoski n. 30 km Utsjoelta ylävirtaan päin. Eli olin Arvi Pieskin vieraana joka toimii
nimellä; Lohensoutajat & eränkävijät Oy.
Heittelin ihan siinä mökin rannassa ja paikallinen kalapoliisikin tuli ihmettelemään, kuinka tällaisesta paikasta tulee noin hyvin harjuksia.
Hän jäikin siihen tulille meidän vieraaksemme ja valmisti meille todella herkullisen "pyttipannun" saamistani harjuksista.
Koneongella kalastelin.

Ebi

• View Profile
« Reply #20 on: July 27, 2005, 15:01:05 »
Eikös toi nyt ole perhokalastusta heittopainolla, mikä on kiellettyä.... :?

Vai ylettyykö konkään heittoalue noin ylös?

Anonymous

• Guest
« Reply #21 on: July 28, 2005, 14:02:51 »
Onko siinä eroa, että heitteleekö lippaa vai painopäistä leechiä, jossa on
lisäpaino.... kalapoliisi ei asiaan ainakaan puuttunut, vaikka seisoi
vieressä kun heittelin... Kyllä noille harjuksille kilohintaa kertyi, kun
maksoin viikon luvat Tenolle soutajineen...

Ebi

• View Profile
« Reply #22 on: July 29, 2005, 07:24:59 »
juu en mä sitä tarkoittanutkaan vaan että olitko uistimen heittoalueella vai et. Toi ei kuitenkaan täytä perhokalastuksen tunnusmerkkejä. Kalapoliisit on kylla ihan mukavia heppuja... Onneksi ei tullut enempää niitä harreja kun kilohinta oli niin kova!! :shock:

Anonymous

• Guest
« Reply #23 on: August 04, 2005, 10:34:31 »
Tenossahan ei ulkopaikkakuntalaiset saa heittää rannalta virvelillä muualla kuin ala- ja yläkönkäillä tietyillä paikoilla. Eli liitsin heitto UL-vehkeillä on ehdottomasti kiellettyä. Ehkä kalapoliisi luuli sinua paikkakuntalaiseksi, kun ei puuttunut asiaan?

center>