Chat

Author Topic: miten kelalle siimaa  (Read 3875 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bounty

• View Profile
miten kelalle siimaa
« on: June 20, 2005, 21:31:50 »
olen aloitteleva kalastaja ja kysyisinkin miten haspelikelalle olisi parasta puolata siima vai tarviiko mennä johonkin kalastusliikkeeseen  jotta laittaisivat siiman kelaani

puolisukeltaja6

• MSN Messenger - nokkaposti@hotmail.com
    • View Profile
    • HeQ:n kalastussivu
    • Email
miten kelalle siimaa
« Reply #1 on: June 21, 2005, 11:49:32 »
Ensin pujotat sen siiman tarvittavista paikoista siinä kelassa ja teet vaan siihen puolasolmun ja alat kelaamaan.

Erho

• View Profile
miten kelalle siimaa
« Reply #2 on: June 21, 2005, 12:00:46 »
Jos haluat kelata siiman "oikein", pidä sitä siimakelaa puolan edessä niin (poikittain vapaan nähden), että se purkaantuu samansuuntaisesti kuin se kelalle kelautuu. Näin et saa turhia kierteitä siimaan ja heitot pitenevät.
Täytä se kelan puola vain noin 80-85 %, korkeintaan 90%.
Miks aina tulee pelkkiä taimenia, ei koskaan mitään muuta.

Zeiki

• MSN Messenger - king-17-@hotmail.com
    • View Profile
miten kelalle siimaa
« Reply #3 on: June 27, 2005, 12:54:26 »
Ja jos laitat kuitusiimaa niin muista vaihtaa se ainakin vuoden välein....Muuten on kuvat pohjassa :roll: kokemusta on...
Yli kilon säynävä ei nouse umpikelalla.

Zeiki

• MSN Messenger - king-17-@hotmail.com
    • View Profile
miten kelalle siimaa
« Reply #4 on: June 27, 2005, 12:54:34 »
Ja jos laitat kuitusiimaa niin muista vaihtaa se ainakin vuoden välein....Muuten on kuvat pohjassa :roll: kokemusta on...
Yli kilon säynävä ei nouse umpikelalla.

kaivo

• Guest
miten kelalle siimaa
« Reply #5 on: June 27, 2005, 14:06:40 »
Perinteisesti avokelaan on siima puolattu siten, että se juoksee siimarullan reunan yli "kieppuen", edestä katsottuna saman suuntaisesti kuin kelan sanka pyörii. Tämä tapa ei kuitenkaan estä täysin siiman kiertymistä puolauksen aikana, koska avokelan puolan läpimitta on aina eri kuin siimarullan läpimitta.

Nykytietämyksen valossa siiman voi puolata myös avokelaan siimarullalta suoraan, laittamalla esim. kynän rullan reiästä läpi ja antamalla rullan pyöriä. Näin menetellen siima kyllä kiertyy kelalle mennessään, mutta kierre vastaavasti purkautuu kalalla, kun siima purkautuu heitossa kieppeinä avokelan puolan reunan ylitse.

Peura

• View Profile
miten kelalle siimaa
« Reply #6 on: June 30, 2005, 21:30:44 »
Pitääkö se siima muka pujottaa jostain? Mä oon vaan sitonu sen siihen puolaan kiinni.[/img]

kaivo

• Guest
miten kelalle siimaa
« Reply #7 on: July 01, 2005, 11:54:13 »
Quote from: Peura
Pitääkö se siima muka pujottaa jostain? Mä oon vaan sitonu sen siihen puolaan kiinni.[/img]
Olet tehnyt varmasti ihan oikein, eli siima sidotaan puolan pohjaan esim. puolanakselisolmulla. Tuolla "pujottamisella" meinattiin tuossa aiemmin varmaan lähinnä sitä, että puolatessa kela kannattaa pitää kiinni vavassa, ja että siimarullalta tuleva siima pujotetaan aluksi vavan alimman renkaan läpi ennen kelalle solmimista.

Vapaa kannattaa käyttää puolauksessa siksi, että homma on muutenkin helpompaa kuin pelkkää "irtokelaa" käsittelemällä, ja siksi, kelalle tulevaa siimaa voidaan tiukata sopivasti antamalle siiman juosta kelatessa vapakäden sormien välistä - näin se puolautuu tasaisen tiukasti. Vavasta pidetään tällöin kiinni kelan etupuolelta läheltä vaparengasta, ei siis kelan kohdalta kuten kalastettaessa.

center>