Chat

Author Topic: Jigin perukkeesta?  (Read 2076 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

• Guest
Jigin perukkeesta?
« on: July 19, 2005, 11:30:52 »
Muutamana viime vuonna olen kalastanut pitkälti matojigeillä tuollaista suunnilleen 05-1,5kg kuhaa ja ahventa. Nyt on vain ilmennyt pienoinen "ongelma" kun kyseisissä vesistöissä on alkanut hauki iskeä aika hanakasti. Käyttämäni jigit ovat tuollaisia pieniä ja keskikokoisia matojigejä ja siimana olen käyttänyt 0,25. (Olen huomannut että tällä siimapaksuudella taitaa mato olla eläväisin ja parhaiten saa kalaa).

Nyt on vain alkanut tulla useinkin haukien iskuja, ja aina sama juttu eli likimain joka kerta siima poikki...Vaihdoin siimaa 0,30 ja syönti pysyi samana. Muutoin ei sitten taas ollut hyötyä eli siima katkesi hauen hyökkäyksessä etenkin pienellä jigillä kalastaessa lähes samantien. 0,35:takin kokeilin mutta siihen ei sitten oikein enää ahven ottanut, liekö ollut liian jäykkää ja vaikuttanut jigin uintiin.

Jos olen millaista tahansa peruketta kokeillut jigin taakse niin syönti loppuu ihan tyystin, kuten olen kuullutkin että ei saisi olla oikein mitään.

Jokin konsti olisi kyllä mukava kuulla joka voisi auttaa, jolla a) saisi vielä kalaa b) suojaisi siimaa. Ei mukava ole kalojenkaan kannalta että hauki vetää jigin kiduksiin asti ja katkoo siiman. Eläminen voi olla vähän heikkoa sen jälkeen...

SPutum

• MSN Messenger - ahonen_pauli@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Jigin perukkeesta?
« Reply #1 on: July 19, 2005, 12:48:02 »
Voiskohan sellanen juttu tomiä, että laitat siiman päähän leikarin ja sitten siihen leikariin sidot sellasta karhunlankaa vai mitä ne nyt onkaan. Ne ei ole niin jäykkiä kuin perukkeet ja kestävät paremmin kuin normaalit siimat. Peruukkeissa varmaan häiritsee se lukko aika paljon, mutta tässä virityksessähän sitä ei ole. Ei sitä leikariakaan ole pakko laittaa, jos osaa jonkun hyvän solmun millä siimat saa yhteen.

Aloittelija

• View Profile
    • Ohjelmistotalo Arkki
Jigin perukkeesta?
« Reply #2 on: July 19, 2005, 12:54:21 »
Terve

Vastaan nyt vaapun uiton kokemuksella, koska en itse ole ehtinyt paljon jigejä harrastaa. Mutta koska vaaput ovat myös varsin herkkiä unnin kannalta, varsinkin pienet vaaput joita itse käytän, uskoisin että sama konsti tepsii, ainakain vähän, myös jigeissä.

Eli itse käytän siimana 0.12 Fireline kuitusiimaa, mikä on riittävän vahvaa  monessa tilanteessa, mutta kuitenkin riittävän notkeaa että vaaput uivat sen puoleen hyvin.

Perukkeen olen tehnyt Predator merkkisestä metallilanka/lankakuitu punoksesta, ohuimmasta saatavilla olevista, kesto 5kg.  Kyseinen materiaali kestää haeun hampaissa hyvin. Perukkeeseen kiinnitettävän lukon täytyy olla ns. pyöreäpohjainen, että vaappu(tai mahdollisesti jigi) pääsee liikkumaan mahdollisimman vapaasti.

Täytyy ensi kerralla testata kuinka tuo Predator-peruke toimii jigeissä.  

Tein juuri junamatkalla uuden perukkeen, jossa kiinnitin lukon perukkeeseen lenkkisolmulla, eli lukko pääsee myös vapaammin liikkumaan "siimassa", jolloin uskoisin uinnin vielä paranevan entisestään.

kaivo

• Guest
Jigin perukkeesta?
« Reply #3 on: July 19, 2005, 20:01:54 »
Perukkeen käyttö on välttämätön paha, mikäli kalapaikassa on haukea enemmän kuin sattumakala silloin-tällöin. Suosittelen hommaamaan jigihommiin(kin) rullan ohutta kuitu- + metallimateriaalia, esim. Fortress Predator, Graphite Metal Tresse, ProLeader jne. Nämä materiaalit ovat suhteellisen keveitä, mutta niissä on kuienkin riittävä määrä metallipunosta kestämään hauen hampaat.
« Last Edit: November 07, 2006, 18:42:31 by Kaivo »

center>