Tampereen ja sen lähikuntien pienvedet

Started by jake_aro, July 31, 2002, 17:49:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ahvenmies82

Eilen illalla kävin heittelee lippaa pelisalmen silloilla ja nousi 8 haukea- paino vaihteli 1-2.5 kioa. Kangasalallahan se on mutta lähellä kuitenkin :wink:

Yuz

Quote from: Ahvenmies82 on May 05, 2007, 17:37:07
Eilen illalla kävin heittelee lippaa pelisalmen silloilla ja nousi 8 haukea- paino vaihteli 1-2.5 kioa. Kangasallahan se on mutta lähellä kuitenkin :wink:
Näkyikö ahvenia? Jigipaikkana tuo on ihan paras.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Ahvenmies82

Quote from: Yuz on May 05, 2007, 17:39:00
Quote from: Ahvenmies82 on May 05, 2007, 17:37:07
Eilen illalla kävin heittelee lippaa pelisalmen silloilla ja nousi 8 haukea- paino vaihteli 1-2.5 kioa. Kangasallahan se on mutta lähellä kuitenkin :wink:
Näkyikö ahvenia? Jigipaikkana tuo on ihan paras.

Ei näkyny ahvenia.

Yuz

Kaukajärvelle taidetaan kirjo istuttaa vasta verkkokauden jälkeen. Näin se ainakin ennen meni, isäni mukaan.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

torres

kalle: missä toi vähäjärvi on?

Kuhastelija

Quote from: kalle on November 13, 2006, 18:35:00
- niin, minulla kun on tämä äidinkieli vähän huono, niin MINKÄ 8kg kalan? ettei vain ollut Esox lucius? ikäni viäressä asunut ja kalalla käynyt ko.rutakossa...
Lue Erä 2-2007, siinä on siitä kalasta juttu. Se oli saatu Dart Master jerkillä (???) kun kalastaja oli yrittänyt saada haukea. Särkijärveenhän on 90-luvun puolivälistä lähtien istutettu aina välillä pieniä määriä järvilohta, ja näköjään kaikki eivät ole jääneet heti istutuksen jälkeen verkkoihin, kun tuollainen isomus saatiin. Särkijärvessähän on myös taimenta ja lähes kaikkea muutakin kalaa mitä järvessä voi olla... :-)

Ahvenmies82

Kertokaapa joku se tarkka paikka pelisalmen silloilta, missä voi kalastaa rannalta, missä tulee pikkukalaa. Oon kalastellu siellä ympäriinsä, mutta en ihan lähellä autotietä. mulla on siellä yks haukipaikka. Eli siinä oon se levähdys alue ja joku viisas ties kertoo ett sinne kalapaikalle pääsee sillan alta, minkä sillan ja mistä kohin.

Yuz

Quote from: Ahvenmies82 on May 18, 2007, 17:12:11

Kertokaapa joku se tarkka paikka pelisalmen silloilta, missä voi kalastaa rannalta, missä tulee pikkukalaa. Oon kalastellu siellä ympäriinsä, mutta en ihan lähellä autotietä. mulla on siellä yks haukipaikka. Eli siinä oon se levähdys alue ja joku viisas ties kertoo ett sinne kalapaikalle pääsee sillan alta, minkä sillan ja mistä kohin.
Jigillä tulee ahventa *köh* sieltä autotien sillan alta.. *köh*
Siellä on kyllä nykyään melkoisella tekstillä että KALASTUS KIELLETTY...

Ahvenmies82

Sekö se paikka on. Kävin siinäkin viikko sitten. Kauanko siinä on ollu kalsatus kielletty?  Kai siinä voi silti kalastaa vaikka lukis mitä.

Yuz

Quote from: Ahvenmies82 on May 18, 2007, 17:29:30
Sekö se paikka on. Kävin siinäkin viikko sitten. Kauanko siinä on ollu kalsatus kielletty?  Kai siinä voi silti kalastaa vaikka lukis mitä.
Jep jep. Aina on varmaan ollut..  :-D Vene siinä olisi hyvä olla, tuppaa jigi jäämään pohjaan rannalta.

Ahvenmies82

Onko Yuz käynny vielä kokeilemassa siinä "kielletyllä" alueella joko nousis ahventa. Itse kokeilin Jigillä ja nous jopa yksi iso paistiahven, vaaka näytti 780g  :-o

Yuz

Quote from: Ahvenmies82 on June 05, 2007, 21:55:52
Onko Yuz käynny vielä kokeilemassa siinä "kielletyllä" alueella joko nousis ahventa. Itse kokeilin Jigillä ja nous jopa yksi iso paistiahven, vaaka näytti 780g  :-o
En ole käynyt, mutta kun muutama päivä sitten ajoin veneellä ohi, nosti joku siinä juuri kuhan veneeseen.

Kohler

Suolijärvi on varma valinta..sinne aamulla 5 aikoihin ennen uimareita niin hyvin tulee.. nappasin itse sieltä pikkulipalla 900g hauen..kyllä siellä ahventakin on.

Ahvenmies82

Suolijärvi on kyllä kaikkien aikojen paskin kalastuspaikka. Ikinä tuu mistään ahvenia tai haukia, kaikki paikat oon kokeillu. Nyt loppu mun kalastuskäynnit siellä ja siirryn Lempäälän ideaparkin koskille kirjolohta hakemaan.

kalle

Olen samaa mielipuolta! En oli suolesta kalaa saanut, kun taas vieressä peltsulta on tullut kirreä hyvin... Sain muuten juuri Kuokkalasta kirren :-D

Yuz

Nyt palasi usko Kaukajärveen. Karkuutin eilen siellä kirjolohen  :-o

Ahvenmies82

Quote from: Yuz on July 04, 2007, 09:49:19

Rannalta heittelemällä vai?

Yuz

Quote from: Ahvenmies82 on July 04, 2007, 10:02:29
Quote from: Yuz on July 04, 2007, 09:49:19

Rannalta heittelemällä vai?

Joo, heitto-ongella. Ja lähimmästä rannasta. Kellonaika sellaiset 11 illalla.

KalaAnte

kertokaa jotain pieniä mettälampia . Itse tiedän Kaitajärven, ammejärven ja jotain lätäköitä joista nimi ei ole tullut vielää selville - .
Suomen kalat on ihan tylsiä ku vertaa esim. Punaiseenmereen missä kaloilta löytyy G-piste evästä.

kalle

Niin, siinä Sääksin takana on (kartalata vas. lähtien) kortejärvi, amme, rajajärvet, matojärvi, ja Sekä kaitajärvet, joista pitkä ja kapea on muistaakseni Pirkkalan, ja ylempi Lempäälän ( tai toisinpäin :-D)  anyway, alemmasta saat pikku ahventa hyvin, ja ylemmästä mahdollisuus haukeenkin ja isompaan ahveneen, tosin kalan tulo on rauhallisempaa. Sitten vielä ylemmän kaitajärven oik.(länsi) puolella on Pulkajärvi, josta olen joskus saanut siikakin pilkillä. Ennen sieltä sai isoja ahveniakin enemmän, mutta kun verkoitus sallittiin...loppu onkin arvattavissa. Kyseessä kirkas, ja happirikas sekä syvä järvi, muut ovatkin tummavetisiä! Niin, sen ylemmän kaitajärven vieressä myöskin kota, ja tulipuita..

KalaAnte

kiitos! täytyy käydä koluamassa lammet/järvet läpi joku vkoloppu .
Suomen kalat on ihan tylsiä ku vertaa esim. Punaiseenmereen missä kaloilta löytyy G-piste evästä.

Himopilkkijä89

Eli keskustelua/reissuraportteja maksimissaan neliökilometrin kokoisilta (mieluiten jopa alle 10 hehtaarin) vesistöiltä n. 50km säteeltä Tampereelta.

Itse olen tänä kesänä kiertänyt Nokian Ylinenjärven, Alinenjärven, Ylisenjärvenlammin, Heinijärvet, Hangaslammit, Kaakkurilammen, Kahtalammin, Kivikeskun, Pikku-Kivikeskun sekä Saapaslammin. Tampereelta olen tähän mennessä koittanut Mustalammelta, Likolammelta ja Vaakkolammelta. Kalastanut olen pääasiassa mato-ongella, lisäksi on tullut jonkun verran heiteltyä lipoilla ja vähän jigeillä ja lusikoillakin.

Täysin kalatta olen jäänyt Alinenjärvellä, toisella Hangaslammista, Kaakkurilammella, Kivikeskulla, Pikku-Kivikeskulla, Saapaslammilla, Mustalammella ja Likolammella. Suurimmasta osasta näistä tiedän kuitenkin kalaa olevan, ainoastaan Kaakkurilampea ja Saapaslampea epäilen kalattomaksi.

Yksikään kokeilluistani paikoista ei ole osoittautunut hyväksi kalapaikaksi, mutta Heinijärveltä tuli viimeksi kaksi ison ahvenen karkuutusta.
Suurimmalta osalta järvistä on ollut valtaosa kaloista pieniä ahvenia.

Nokian ja Vesilahden rajalta Lanajoelta olen sitten saanut hyvin 50-200g ahvenia, saa toki keskustella joki ja ojapaikoistakin.

pilkkiäijä

Vaakkolampi, Mustalampi, Pikku Kivikesku, Saapaslammi ja Kivikesku on mainitsemistasi järvistä kokeiltu ja saaliita on tullut seuraavasti:

Vaakkolampi:
Ehkä kymmenen haukea joista suurin vajaa 2kg, ja paljon ahvenia, keskimääräisesti pieniä, mutta seassa myös isompia. 2 lahnaa + yhden karkuutus. Keskikoko päälle 1kg, ja karkuutetun (katkaisi siimat) paino luultavasti lähelle 2kg. Olen kalastanut virvelillä heittäen ja mato-ongella onkien.

Mustalampi:
Testissä ollut virveli ja mato-onki kahteen kertaan, mutta yhtään kalaa en ole onnistunut saamaan koukkuuni. Kuitenkin pintakäyntejä on näkynyt reilusti.

Kivikesku:
Paljon ahvenia, isojakin. Reissuni isoin painoi 200g, saman kokoisia tuli muutama. Haukia näin myös 3 kpl joista yksikään ei tullut ylös asti. Ei ollut yli kahta kiloa yksikään. Mato-onkea ja virveliä kokeiltiin sielläkin.

Pikku Kivikesku:
Vain muutama heitto, ja jo ensimmäisellä heitolla 100g ahven. Kalaa siis ainakin on, mutta enempää ei tullut.

Saapaslammi:
Koko järven rannan kiersin ilman yhtäkään tärppiä. Kaloista ei muutakaan havaintoa.

Muita järviä joissa on tämän vuoden aikana käyty:

Kiimalammi (Lähellä Kivikeskua, Pikku Kivikeskua ja Saapaslammia)
Järvi kierrettiin heittelemällä, mutta yhtään tärppiä ei tullut. Pieniä haukia tai ahvenia lähti muutama rannasta, ja pikkukalaparvi uiskenteli lähellä rantaa. Järvellä oli myös 2 laulujoutsenta ja 2 kuikkaa. Joskus kuulemma pilkkikisoissa sieltä saatu kilonen ahven, mutta siitä on jo 30 vuotta aikaa, ja pelkkä huhu.

Tesomajärvi (taitaa vielä mennä alle neliökilometrin..)
Keväällä 6 kirjolohta ja parikymmentä haukea. Koko oli kilosta kahteen kiloon. Ahvenia ja särkiä tullut myös paljon. Särjet eivät juurikaan ole alle 200g ja niitä saa useita päivässä. Ahvenet ovat suurimmaksi osaksi pieniä mutta kasvaa kyllä ainakin 300 grammaisiksi. Järvessä myös ainakin ollut ruutanoita, mateita, ankeriaita ja suutareita. Lähijärvi, joten siinä tulee kalastettua kaikilla tavoilla: pilkkimällä, onkimalla ja virvelöimällä. Sieltä myös 10kg hauki saatu täkyongella.

Tähän tulisi vielä useita metsälampia Kurusta, mutta en jaksa niitä alkaa luettelemaan. Ei mitenkään erityisiä kalapaikkoja.
Olen kalastelijapoika!

Suurkalastaja1

Vaakkolampi: Kerran käytiin. Kaveri sai lipalla kaksi noin kiloista haukea. Itelle tuli hyvä tärppi. Nähtiin paljon pieniä ahvenia sekä n. 1kg lahna.

Hautalammi: Ollaan käyty kaverin kanssa useita kertoja. Haukia tullut jonkin verran varsinkin keväällä, suurimmat parikiloisia. Lisäksi ongella ahvenia sekä särkiä, suurimmat n. 150g. Näköhavaintoja noin kilon painoisista säyneistä. Yksi oli hetken kaverin Minnow Spoonissakin kiinni. Matalalta vaikuttava, tutustumisen arvoinen lampi. Vain muutamia heittopaikkoja. Suuriinkin kaloihin varmasti mahiksia :wink:

Halimasjärvi: Kohtuullisesti pientä ahventa, vähän haukea sekä vähän mutta pirun isoja särkiä! Suurimmat särjet 300-400g. Alle 100g särkiä ei ole tullut lainkaan! Ahvenet sitä 20-40 grammasta. Joskus tullut yksi 450g. Suurin hauki 1,7kg. Yksi juna, +4kg oli muutama kesä sitten kiinni. Haukea on todella vähän ja sen saaminen vaatii tuuria. Joskus ollaan nähty tuolla järkyttäviä pintakäyntejä, mutta ei enää vuosiin. Mitä lie....Tummavetinen ja syvä järvi.
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

Suurkalastaja1

Eilen käytiin kaverin kanssa Hautalammilla. Ite sain neloskoon Mepps Aglialla 100g ahvenen ja 1,36kg hauen. Kaveri sai vitoskoon Mepps Aglialla peräti 460g ahvenen! Oli muuten tuo ahven syönyt hauenpoikasen :-D Molemmat lipat millä kaikki kalat tulivat olivat saman värisiä: kelta-vihreä-oranssi. Lisäksi tuli useita haukitärppejä ja -karkuutuksia. Ongella pari särkeä.
Team Hazardi

Suurkalastaja1

Tänään käytiin taas kaverin kanssa Hautalammilla. Oltiin kalassa klo 16.30-19.00. Molemmat saatiin lipoilla 240g ahvenet. Ite sain lisäksi 940g ja 1,04kg hauet. Lisäksi pari haukea pääsi karkuun. Ihan mukavaa oli, paitsi että satoi lähes koko ajan :roll:

Ahven 240g
Team Hazardi

Miskala

Eilen kaverin kanssa käytiin tesomajärvellä heittelemässä. Kalahavaintoja oli neljä, mutta saalista ei tullut.

-Vartti paikalle tulosta kun kaveri käveli rantaan hauki pinkaisi karkuun. Vähän vaikea arvioida painoa, mutta ehkä kilon tai vähän yli.
-Viitisen minuuttia tuosta n 50g hauki tuli rannan tuntumaan pieni ahven suussaan. Sitä sai katsella niin kauan, kuin halusi, mutta kun ihan lähelle meni niin se pinkaisi pakoon.
-Siinä paikalla heiteltiin parikymmentä minuuttia, kun popperin yritti joku napata. Pikku molskahdus vain pinnassa, ei jäänyt kiinni. Olihan se ainakin 200 grammainen, jos sitten ahven olisi ollut. Mikä tahansa ja minkä kokoinen se tietenkin olisi voinut olla, kun yritti vain nopeasti imaista popperin suuhunsa, niin ei näkynyt.
-Viimeisen havainto kaloista oli kun pieni ahven kävi täräyttämässä beteä. Ei siis sekään jäänyt kiinni.

Ihmettelin, miksi pinnassa ei näkynyt ollenkaan pikkukaloja. Järvellä ei ollut aaltoja, mutta tuuli oli kovaa. Muuten sää oli hyvä. Johtuisiko sitten tuosta tuulesta, vai syksyn tulosta?

Uudestaan pitää käydä kokeilemassa.

pilkkiäijä

Syksyn tulosta. Jos kesällä sinne menee kesäkuun lopulta elokuun loppuun niin pintakäyntejä näkyy aivan varmasti koko ajan. Suurimmaksi osaksi kalat ovat isoja särkiä ja vesi roiskahtaa kunnolla. Sitä aikasemmin käyvät kirjolohet paljon loiskimassa.

Itse asun järven rannassa, ja usein tulen siitä ohi. Tosiaan enään ei ole kaloja pinnassa näkynyt. Ilmoittelen vaikka viikonlopusta jos siellä käyn koittamassa pitkästä aikaa.
Olen kalastelijapoika!

Suurkalastaja1

Eilen oltiin taas kaverin kanssa Hautalammilla klo 16.50-19.30. Sain heti neljännellä heitolla 780g hauen. Kala otti Jaxonin Holo-Reflex-lippaan. Viiden jälkeen Mepps Aglia neloseen iski nätti ahven. Painoa 440g :-) Vartti tästä ja päästelin saman lipan koukuista parisataagrammaisen hauen. Kaverikin sai puolen kilon hauen. Illemmalla ei enää tapahtunut oikein mitään. Säyneitä kyllä kävi pinnassa.
Team Hazardi

Himopilkkijä89

Tänään kävin Ylöjärven suunnalla muutamalla pienellä järvellä. Lähinnä tuli kalastettua Ylöjärven Veittijärvellä. Heittelemällä ei tullut nyppyäkään, mato-ongella yksi n. 100g ahven ja 10-15kpl 10-50g, lisäksi muutama särki.