Tampereen ja sen lähikuntien pienvedet

Started by jake_aro, July 31, 2002, 17:49:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Himopilkkijä89

Vaikeata oli Höytämöllä. Ahvenia ainakin 70kpl mutta melkein kaikki kokoluokkaa alle 20g. Isoinkin jäi alle 100g. Yksi noin 600g hauki ylös ja toinen karkasi. Morri ja pysty toimi aika yhtä hyvin. Ihmeen syviä nuo kaikki rannat ja karikot oli mitä pilkin, niin rantaan menee ku uskaltaa kairata ja silti melkein kaikkialla 3m vettä.

Timpe

Millanen keli oli jäällä? Lunta ja vettä 50cm?
Rannat on tosiaan yllättävän syviä, itsekkin sen todennut. Missäpäin Höytämöä olit? Itse muutaman reissun tehnyt höytämön uimarannalta, vasemmalla takarannalla näkyvä karin ympäristö antanut parhaiten.

Himopilkkijä89

Jäätä n. 25-35cm, jonka päällä vajaa 10cm kohvajäätä ja sen päällä 5-30cm lunta. Suurin osa alueesta oli vain 5-10cm lunta joten todella hyvä siellä oli kulkea.

Pilkin Merunlahden suulla, sekä keskellä että rannoissa ja sitten sitä rantaa Kirskaanniemen toiselle puolelle Koipilahden suulle.
Seuraava paikka oli Leppälänsaaren länsipuolen kivikot. Sitten siirryin Vehkasaaresta koilliseen menevään kivikkoon ja lopuksi kävin vielä Vehkasaaresta 200-300m lounaaseen päin olevilla 2 kivikolla.

Missä kohtaa se uimaranta tuolla on kun ei ole karttaan merkattu? Auton jätin Koipitaipaleentien varressa olevalle auratulle parkkipaikalle ja siitä polkua pitkin järvelle muutama sata metriä.

Ahventa nousi kaikista syvyyksistä oikeastaan mistä pilkinkin, eli 1,5-4,5m. Oikeastaan vaan yhdessä paikassa oli se alle 2m rannan tuntumassa vettä.

Timpe

Ai siellä oli niinkin hyvä keli kulkea, pitääpä itekkin kävästä sitten joku päivä..
Se uimaranta löytyy tuolta Höytämöntien päästä, Paununlahdesta, tuossa missä kartassa näkyy nuo kaksi laituria. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?map.x=282&map.y=286&e=328665&n=6812704&scale=4000&tool=lahin_osoite&styles=normal&lang=fi&tool=lahin_osoite&lang=fi
Alkutalvesta vielä pääsi autolla parkkiin uimarantaan asti, mutta nyt tuskin enää pääsee, jollei siellä aura sitten viime kerran jälkeen ole käynyt, kun tarkistamassa kävin.
Mutta siihen kääntöpaikalle kyllä yhden auton saapi parkkiin.

KalaAnte

Heei! Onko kokemuksia järvistä nimeltään ISO-LÖYTÄNE, VILJUNJÄRVI, ORISELKÄ
Suomen kalat on ihan tylsiä ku vertaa esim. Punaiseenmereen missä kaloilta löytyy G-piste evästä.

Suurkalastaja1

Mitäs veikkaatte, milloin Tampereen pienvedet aukeaa? Pääseeköhän esim. Iidesjärvelle jo vappuna?
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

pilkkiäijä

Voipi olla ensimmäiset järvet näillä keleillä jo ensiviikon alussa sulana.. Iidesjärven tilanteesta en tiedä.
Olen kalastelijapoika!

Aatami

Iidesjärvelle pääsee jo vaikka heti siihen sillan kupeeseen TOAS:in konttorin lähelle mistä lähtee se puro kaiketi Pyhäjärveen. Aika hyvin oli auennut muualtakin Iidesjärvi, että sinne vaan  :-) Vapun jälkeen pääsee varmasti minne vaan Tampereen lähellä kalaan.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Catch_A_Fish

Toivottavasti on nyt oikea ketju. Eli onkos kukaan käynyt vielä tänä vuonna kokeilemassa tuolla Viikinsaaren edustalla? Mitä kaloja sieltä kannattaisi lähteä hakemaan(mitä kaloja sieltä nousee ), millaisilla uistimilla/jigeillä yms. Kiitokset vastauksista jo etukäteen.

Ps. Tarkoitus olisi huomenna siellä uistella ja jigeillä koittaa.

pilkkiäijä

Laita mielummin tänne:
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=13111.90  :-)

Pyhäjärveä ei varmaan kuitenkaan pienvedeksi luokitella..
Olen kalastelijapoika!

renekeitin

Hellou,

Pientä vinkkiä jigittäjälle kaipaisin. Elikkä mun lähijärvinä toimii Vaakkolammi, Tohloppijärvi ja Tesomajärvi. Niin tiedustelisin
semmoista , että minkäväriset ja moiset jigit maistuvat näiden lammikoiden asukeille?

Tuolta Vaakkolammista sain yhen 1,5kg hauen ruskeella jigillä mut se oli kiinni suun alapuolella , joten taitaa mennä moukan tuurin piikkiin  :-D

pilkkiäijä

Jigittely jäänyt vähän vähiin noilla järvillä, mutta Tesomajärvellä toimii ainakin ruskeahkot kala- ja toukkajigit ja joskus myös vaaleahkot värit.

Tohlopilla jigikalojen määrä on sen verran vähäinen etten niitä lähtisi sieltä edes yrittämään, varsinkaan ilman venettä. Todennäköisesti luonnolliset värit eli joskus tummat, joskus vaaleat.

Vaakkolampi on vaikea jigitellä, sinne en osaa oikein suositella mitään.. Ehkä värikkäät pienet jigit toimii.

Mikään kyseisistä järvistä ei ole mikään erikoinen kalastukseltaan, kaikkiin istutetaan keväisin kirjolohta, Vaakkolammesta saa mato-ongella hyvin lahnaa ja alkukesästä voi saada heittämällä haukea ja isoja ahvenia. Tohloppi on mato-onkijalle, kalastoon kuuluu isot lahnat, joita ei kyllä tavoita juurikaan perus teleskooppivavoilla. Tesomajärvi on särkionkijan paratiisi, takina ja leipä koukkuun ja isoja särkiä saa kohtalaisen helposti uimalaitureilta.
Olen kalastelijapoika!

Sepuli

Jokos on heittelykausi lähteny käyntiin immeisillä? Kävin tossa messukylän Hautalammilla eilen heittelemässä, ja tuloksena siitä kolme hauenrimpulaa.

pilkkiäijä

Pitäs varmaa vaikka Tesomajärvee käydä kokeilemassa jos hauet olis otillaan.. Kyllä sinne kirjolohtakin varmaa jossain kohtaa taas tulee.
Olen kalastelijapoika!

santtu-89

No onkos tullut kalaa Tampereen seudulta?

Ja onkos kenelläkään kokemuksia Hervannan ympäristön pienvesistä? Erityisesti kiinnostaisi Hervannan eteläpuoli, josta näkyy löytyvän pienempiä rakentamattomia järviä.
Onko noilta tullut kalaa, ja ovatko rannat suomaastoa taikka umpeenkasvaneita niin, ettei heittely onnistu?

Myös Pohjois-Nokian järvet kiinnostavat. Onko kenelläkään niistä kokemuksia? Kai tuolla on kalastus sallittu, vaikka useat järvet kuuluvatkin luonnonsuojelualueeseen (kaakkurijärvet)?

Himopilkkijä89

Hyvin vähän on kokemusta Pohjois-Nokian pikkujärvistä, mutta hyvän kokoista ahventa ainakin löytyy. Parhaiten itse olen saanut varmaan Heinijärvistä. Kokemusta on myös Alinenjärvestä, Ylinenjärvestä ja Kivikeskusta ainakin, sekä Hangaslammista. Toki rannalta kalastaminen hieman haasteellista jokaisella järvellä. Ja ei kai tuo luonnonsuojelualue kalastusta estä.  :roll:

Melkeinpä suosittelisin Ylinenjärveä ja Kivikeskua eniten noista, vaikka itsellä ei hirveästi kokemusta olekaan.

Alkeis

Itse olen käynyt kirskaanniemessä höytämönjärvellä heittelemässä ja on tullut komiaa affenaa :)

pilkkiäijä

Kannattaa kokeilla Peltolammia, Vaakkolampea, Tohloppia ja Tesomajärveä ainakin, kirjolohta istutettu viikko sitten, alkavat syömäänkin nyt jo jotain.. 2 muuhunkin järveen istutettiin, en satu nimiä muistamaan nyt.. Toinen niistä on ainakin Hervannassa.

Itse olen 4 kirjolohta ja ahvenen saanut nyt, mutta olen vasta 2 kertaa käynyt kokeilemassa.
Olen kalastelijapoika!

santtu-89

Hervannan Ahvenisjärveen on istutettu kirjolohta. Siellä tulikin käytyä aiemmin tällä viikolla mutta jäin saaliitta.
Juttelin yhden vanhemman miehen kanssa siinä rannalla, ja tämä kertoi että viime kesänä sieltä oli saatu 3 kg lahna, sekä yli 3 kg toutain! Ovat kuulemma siirtoistutuksina tuoneet niitä sinne.

Kävin myös Hervannan eteläpuolella olevalla Makkarajärvellä heittelemässä, sieltäkään ei tullut mitään. Heittopaikkoja lammella oli kyllä hyvin, koska suorantojen takia rannalla ei ollut puita, mutta ei kuitenkaan ollut liian upottavaa.
Vesi myös vaikutti syvenevän heti rannassa hyvin, ja jotain pikkukalaa oli rantojen lähellä kohtalaisesti, joten luulisi siellä myös ahventa ja haukea olevan. Onko kukaan muu käynyt täällä?

mianka

Onkos kukaan käynyt koskaan Lempäälän Ammejärvellä tai Kortejärvellä?
Onko niissä lutakoissa minkäänlaista kalakantaa?

Entäs Koipijärvi, Merunjärvi, Pieni-Keurujärvi tai Iso-Keurujärvi?

Lähinnä siis pilkkimisen kannalta.

Keihäsmies

Mikäs on Kaukajärven jäätilanne tällä hetkellä? Joko siellä kehtaa pilkkiä?

kalle

Quote from: mianka on December 15, 2012, 22:24:57
Onkos kukaan käynyt koskaan Lempäälän Ammejärvellä tai Kortejärvellä?
Onko niissä lutakoissa minkäänlaista kalakantaa?

Entäs Koipijärvi, Merunjärvi, Pieni-Keurujärvi tai Iso-Keurujärvi?

Lähinnä siis pilkkimisen kannalta.

Ammejärvessä ruutanaa, muista kaloista en tiedä..aikas hiljaista talvella. Kortejärvessä on ahventa ja haukeekin, mutta en ole käynyt kuin joskus loppukeväällä...silloin ei tullut kalaa. Noista pienistä järvistä tuo  kaitajärvi (siinä sääksin takana heti), siittä keväisin tullut paljonkin ahventa. Ja Keurujärvillä oon ollut syysjäillä ja ahventa tullut kivastikkin.

mianka

Käväsin tänään nopsaan Kortejärvellä. Yllätyin suuresti,
että järvi on niin matala. En löytänyt mistään vettä metriä
enempää jään alta.

Ei minkäänlaisia kalahavaintojakaan, mutta ajatellen
järven mataluutta, niin tuskin kalat kauhean aktiivisia
tähän aikaan vuodesta olisivatkaan.

Sinänsähän tuo mataluus ei mikään este ole esim.
vahvalle haukikannalle. Siellä kun selkeästi on virtauksia
tai lähteitä pohjassa, koska siellä oli keskellä järveä
täysin sula kohta, vaikka ympärillä 50 senttiä jäätä.

Nooh, yritetään huomenna kävästä Sääksillä...

Karzan

Moi!

Juhannusta olisi tarkoitus mennä viettämään kaverin mökille Hämeenkyrön Rokkakoskenjoelle. Onko täältä kukaan kalastanut kyseisellä joella? Mitä kalaa joesta löytyy? Mitä pyyntimuotoa suosittelette? Kaikki info ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan.  :-)