Chat

Author Topic: Perukkeen vaikutus kalantuloon...  (Read 25719 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Höntsy

• Kalastus elämän eliksiiri
    • View Profile
Vs: Perukkeen vaikutus kalantuloon...
« Reply #30 on: August 06, 2008, 18:57:28 »
Minulla on peruke aina ei se mitään kalan syöntiin vaan vaikuta mutta jos ei oo peruketta niin isot kalat vie kyllä uistimet.
l

HuntaKilla

• MSN Messenger - Verijuoppo--@hotmail.com
    • View Profile
    • www.noaa.gov
    • Email
« Reply #31 on: August 06, 2008, 20:10:22 »
Peruke on aina siiman jatkeena. Jos käytän pieniä lippoja tai jigejä, niin laitan pienen lukon perukkeen tilalle.

Lähestulkoon pidän aina pitkää, n. 15 cm:n mittaista peruketta ihan "varmuuden vuoksi". Ei peruke mitään ole vaikuttanut kalan tuloon.
« Last Edit: August 06, 2008, 20:14:26 by Muzer »
www.NOAA.gov <-- National Oceanic and Atmospheric Administration
www.team17.com <-- Team 17

Kokkokokoaisitkokokonkokokokonkokokokokon.

Kaivo

• Guest
« Reply #32 on: August 06, 2008, 20:34:37 »
Omat perukkeeni ovat mielellään ainakin 25 cm, vaikka vieheetkin ovat enimmäkseen yli 10 cm mittaisia. Hauki innostuu toisinaan kieputtamaan perukkeen ja osan siimaakin päänsä ympärille, ja huonolla tuurilla siima kulkeutuu jossain vaiheessa kalan hampaisiin. Näissä tilanteissa siima voi myös katketa vieheen koukkuihin hangatessaan. Vähintään "viivoittimen mitainen" peruke ei siis ole liioittelua, kunhan perukemateriaali valitaan käytettävien vieheiden koolle sopivaksi.

-- Kaivo 
« Last Edit: September 06, 2008, 19:04:28 by Kaivo »

Mr.Pilkkijä

• MSN Messenger - jonik95@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #33 on: August 14, 2008, 15:35:20 »
emmä ainaskaan peruketta käytä.siitä on pelkkää haittaa mun mielestä vaaput ui huonosti , lipat ei melkein pyöri ja kalaa ei tuu yhtään. 8)

Ei se peruke sitä lipan pyörimistä haittaa  :wink: .
Always Think Like A Fish.
No Matter How Wierd It Gets. -Storm

samwagen

• View Profile
    • Email
« Reply #34 on: August 14, 2008, 16:20:14 »
Lipoilla ja lusikoilla kalastettaessa välttämätön apuväline, muuten käytän jos on aikeissa vaihtaa viehettä tiuhaan tahtiin, tai jos kalastan haukia.

JP_Fisher

• View Profile
« Reply #35 on: August 15, 2008, 22:54:37 »
eipä oo vielä menoa haitannut tosin lukkoleikareita on tullu käytettyä joskus ,useimmiten pilkeissä tosi kätsy juttu kannataa kokeilla

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #36 on: September 06, 2008, 14:41:51 »
Peruke ei mielestäni vaikuta yhtään kalantuloon, parantaa vain (siis esimerkiksi hauki ei vie niin helposti uistimia).
Sama juttu lukolla, mutta hauki voi viedä uistimen "paremmalla" todennäköisyydellä.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

[TMP]Jaska

• View Profile
« Reply #37 on: September 06, 2008, 15:49:55 »
Minä ainakin käytän aina lukkoa,ja sen perään vielä pitkä perusin ja jos pistän jonku pikkuvaapun niin otan pitkän pois.Niin juuri me teemme!

Migelis

• Guest
« Reply #38 on: September 06, 2008, 15:51:41 »
Ei ole peruke itselläni vaikuttanut kalan tuloon  :-)

simosalakka

• Guest
« Reply #39 on: September 06, 2008, 16:49:05 »
Ite käytän aina peruketta, eikä se vaikuta kalan tuloon.. Siitä että peruketta ei ole saattaa vaikuttaa kalan tuloon.. Luulisin ainakin.. Koska mitäpä haittaakaan perukeesta olisi..

siilinki

• View Profile
    • Email
« Reply #40 on: September 06, 2008, 16:59:26 »
Peruketta käytän kaikilla paikoilla missä on haukia mutta, jalokala mestoissa ei koskaan.
Olen huomannut että, peruke vaikutaa uintiin siinä määrin että jalokalat eivät syö yhtä hyvin kuin ilman.

THR

• MSN Messenger - teemu.rintala@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #41 on: September 06, 2008, 18:31:56 »
itse olen käyttänyt aina 20-30cm perukkeita, mutta osaisikohan joku sanoa jonkun hyvän perukkeenmerkin tai jtn kun en ole kunnollista peruketta löytänyt. Olen käyttänyt kuusamon vaijeriperukkeita muttta ne menevät aivan mutkalle jo ensimmäisestä kerrasta kun viehe sotkeentuu perukkeeseen ja ei saa suoristettua ja hintaakin niillä oli jonkin verran. Sitten on niitä mustan värisiä perukkeita jotka eivätt tunnu kestävän liitoksistaan kerrankin kun vaihdoin sellaisen 30cm mittaisen UUDEN perukkeen kiinni niin kun noin 1,5kilo nen hauki oli päässy ja se tuli rantaan ja nappasin perukkeesta kiinni nostaeesani sen ylös niin peruke katkesi liitoksestaan. eli mikäs olisi paras kokemanne peruke?

THR

• MSN Messenger - teemu.rintala@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #42 on: September 06, 2008, 18:35:49 »
ja niin sitten vielä kun mulla on ollu myös niitä jäykkiä teräsperukkeita jotka on kans ihan %¤#%ja katkeaa helposti leikareistaan ja taipuu koko perukkeen mitan kummalliselle mutkalle ja sekin jo vaikuttaa vieheen uintiin huomattavasti

-PerhoKalastaja-95

• Guest
« Reply #43 on: July 05, 2010, 10:34:05 »
Itse en ole huomannut haittaa muuta kun taimenelle joka tuntuu karttavan ainakin pitkää peruketta!
« Last Edit: July 05, 2010, 15:01:55 by _Matikka_ »

Eris

• Guest
« Reply #44 on: July 05, 2010, 11:30:07 »
Ei ole mitään vaikutusta, kalastaa sitten ahventa, kuhaa, kirjolohta tai mitä vain... Uistimen uintiin kyllä vaikuttaa mutta ei mielestäni oleellisesti.

darpeee

• Guest
« Reply #45 on: July 05, 2010, 14:18:46 »
Itse käytän peruketta vain kun kalastan vesistöissä, jossa on haukea. Muille kalalajeille sitä ei tarvitse.

pjk

• Guest
« Reply #46 on: July 05, 2010, 15:04:01 »
Itse käytän peruketta vain kun kalastan vesistöissä, jossa on haukea. Muille kalalajeille sitä ei tarvitse.

Kiinnostaisi kuulla, montako haukivapaata vesistöä kalapaikoissasi on?

--pikeye

kuha kalle

• View Profile
« Reply #47 on: July 05, 2010, 15:16:52 »
.
Ei peruke mitään ole vaikuttanut kalan tuloon.

mulla kalantuloo ei oo peruke haitanna

Mistä tiedätte, jos ilman ei kokeiltu?

Ahvenen ja kuhan jigauksessa ja ul-kalastuksessa teräsperukehan ei tule kysymykseen, vaikuttaa kalantuloon todella paljon. Tässä tapauksessa kuitusiiman kärkeen on pistetty paksua (0.40-0.50) monofiilia. Tämä kestää todennäköisesti jo muutaman kilon hauen hampaat, eikä monofiili ole kallista, joten sen vaihtaminen on halvempaa, kuin runkosiimana olevan kalliin punotun.

Jerkkikalastuksessa perukkeen käyttö on todella suositeltavaa, kuten kaikessa hauen kalastuksessa. Ul- vaapussa tai lipassa en peruketta käyttäisi myöskään.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Grandy

• Guest
« Reply #48 on: July 05, 2010, 16:02:05 »
Noh. Enpä oo huomannut että peruke jotain haittaisi, toki kiertynyt tai muuten vioittunut/liian pitkä peruke saattaa haitata pikkuvaappujen uintia tai muuttaa sitä. Itse käytän peruketta kaikissa ongissani, suojaahan se loistavasti haukien, kuhien ja muiden kalattimien hampuilta. Millaisia ja minkä merkkisiä perukkeita porukka täällä käyttää? Itse käytän perukesiimaa johon sidon sitten lukkoleikarit, perukesiima ei mene kiemuraksi eikä vaikuta vieheiden uintiin läheskään siinä määrin, missä tavalliset vaijeriperukkeet. Lisätään vielä, että BlueFoxin halpisperukkeet ainakin löysivät tiensä roskikseen tässä taloudessa ensimmäisen käyttökerran jälkeen..

« Last Edit: July 05, 2010, 16:13:56 by Grandy »

pjk

• Guest
« Reply #49 on: July 05, 2010, 17:06:53 »
Millaisia ja minkä merkkisiä perukkeita porukka täällä käyttää? Itse käytän perukesiimaa johon sidon sitten lukkoleikarit, perukesiima ei mene kiemuraksi eikä vaikuta vieheiden uintiin läheskään siinä määrin, missä tavalliset vaijeriperukkeet.

Noita kuituperukkeita on minullakin yleisperukkeina lusikka-vaappu-jigikalastuksessa. Tämän kesän olen käyttänyt 20kg Optima Kevlar Steelia, kun sitä alkoi vuosien jälkeen taas saada Suomesta. Tässä materiaalissa metallipunos on suojassa kuidun alla. Viereinen ProLeader taas on ollut vuosien ajan hyvä tuttavuus. Siinä taas metallipunos on pinnassa ja kuitu ytimenä, ja materiaali on hieman herkempää kippuroitumaan käytössä. Toisaalta siinä on enemmän metallia, eli kestää hampaita kauemmin, ja oikenee sormien välissä melko hyvin.

Perukkeen liitän suoraan siimaan kaksois-Unisolmulla, jolloin liitoksesta tulee kevyempi kuin leikarin kanssa. Kevyenä kuituperuke saa olla reilun mittainen, esim. 40cm, jolloin aikanaan kulunutta peruketta on varaa lyhentääkin. Kun yläpäässä ei ole leikaria, pitkän perukkeen voi kelata osittain kärkirenkaasta sisään heittoa varten.

Jerkkiperukkeina on notkeahkoa titaanilankaa, vahvuus 35kg riittää omassa kalastuksessani. Pituutta tapsilla on ~30cm. Mainiota materiaalia. Kuvan vieheessä oleva peruke on ollut käytössä jostain viime vuodesta alkaen, sillä on vedetty pitkästi toistasataa haukea, eikä kippuroitumista ole juuri havaittavissa (rinnalla uusi vastaava peruke). Varaperukkeet voi säilyttää vaikka umpisolmulle pyöräytettynä minigrip-pussissa, peruke suoristaa itsensä.

Vasemmalla vielä järeitä vaihtolukkoja sekä kutistesukkaa, jota kannattaa laittaa pätkät perukeholkkien päälle siiman suojaksi. Itse laitan sitä vielä viehelukon kantaankin, jotta lukko ei pääse koskaan linkkuuntumaan tapsin päässä väärään asentoon.

--pikeye

« Last Edit: July 05, 2010, 23:35:50 by pikeye »

eetu98

• KALALLE MARS !
    • View Profile
    • Email
« Reply #50 on: May 24, 2012, 13:32:28 »
ei sen perukkeen pitäisi vaikuttaa kalan tuloon mitenkään kuin ei lukkoleikarikaan ja uistimiakaan ei mene niin paljon kun lalat saa ylös kun ei siima petä

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #51 on: May 29, 2012, 15:36:00 »
Ite käytän aina peruketta "mieltymys/menetys kysymys :). Itellä malli Patriot 15 - 25cm laakerilla oleva vaijeri perustin NOTKEA, ei haittaa omilla ottipeleillä heittelyä/ uistelua. moni ei käytä moni käyttää se on vaa mieltymys kysymys, ja itsellä ei tod.fi ole haitannut kalantuloa tai uistimen uintia.
"rocky has left the building"

-kelaaja-

• Viestintämaisteri ?
    • View Profile
    • Email
« Reply #52 on: July 21, 2012, 15:29:27 »
mun mielstäse haittaa en tiiä miksi :cry: eli itellä tulee käytettyy leikaria .mutta minä käytän enimmäkseen lippoja että voiko peruke huonontaa lipan pyörimistä
kala ei tule heti...sitä pitää odottaa

kalamestari

• View Profile
    • Email
« Reply #53 on: August 03, 2012, 22:01:27 »
ite käytän peruketta vaan haukihommissa,en missään muussa. se pilaa vaappujen uinnin
ei se minun mielestä vaikuta kalan tuloon :|

Hurttarautu

• Justeeriopiston rehtori
    • View Profile
« Reply #54 on: August 05, 2012, 09:23:45 »
Itse en ole aikoihin käyttänyt peruketta. Lähinnä silloin tällöin, kun on tehnyt mieli heittää isompia vieheitä. Kuitenkin käytän suurimmaksi osaksi lippoja ja pienehköjä vaappuja, ja niiden kanssa peruke ei useinkaan tule kysymykseen. Pelkkä lukkoleikari on yleensä siiman jatkeena. Siihen on helppo sitten lisätä peruke, jos tuntuu, että haukivaara on ilmeinen. Kertaakaan ei ole hauki päässyt viemään viehettä ilman, että olisin saanut sen heti takaisin. Kuitusiimaa käytän, ja siitä tulee kyllä usein pätkäistyä kärjestä hiukan pois, jos tuntuu rispaantuneen hauen hampaissa taikka kivikossa.

Niinhän ne sanovat, että kirjolohet pelkäävät peruketta. Itse en ole perukkeen kanssa kirjoja kalastanut, mutta tuskin se vastaistutettua kirjolohta mitenkään säikyttää.
« Last Edit: August 05, 2012, 09:26:31 by Hurttarautu »
Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

Harrastelija

• View Profile
« Reply #55 on: August 06, 2012, 11:11:29 »
Jiggauksessa olen jättänyt perukkeen pois.Käytän vedessä näkymätöntä monofiili siimaa, lopun puoli metriä. Huonolla syönnillä tuntuu vaikuttavan kalantuloon.
Ei siinä rahassa paljon menetä, jos hauki vie jigin. Yksi jigi mennyt hauelle, noin 10 haukea on tullut ylös.
Mikään ei ole niin tärkeätä kuin kalastus,
eikä sekään ole kovin tärkeätä.

center>