Chat

Author Topic: metsälampikalastus  (Read 62008 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nuori kalamies

• Guest
metsälampikalastus
« on: August 05, 2005, 13:38:54 »
Saako metsälammilta näin elokuussa hyvin esim. haukea tai ahventa?Vastatkaa,jotka tiedätte,koska olen innostunut metsälampikalastaja,enkä haluaisi tulla kotiin tyhjin käsin.Mainitkaa tehokkaimpia kalastustapoja metsälammelle.Millä uistimilla kalaa saa?

nikuttaja

• MSN Messenger - niku_taku@hotmail.com
    • View Profile
metsälampikalastus
« Reply #1 on: August 05, 2005, 16:37:33 »
kokeile calico cat lippa uistinta tai räsäsen pienintä kokoa oleva lusikka uistin.... itse olen kyseisillä uistimlla saanut haukea ja ahventa lammista  :P

kaivo

• Guest
metsälampikalastus
« Reply #2 on: August 05, 2005, 17:19:05 »
Riippuu tietysti lammesta, mutta yleisesti ottaen elokuu (ja kesä yleensäkin) on lampikalastuksessa anteliasta aikaa. Tosin vesikasvusto alkaa olla nyt rehevimmillään, mikä saattaa rajoittaa joillakin lammilla pyyntiä.

Kiiminkijoen kalastaja

• Guest
Lampikalastus
« Reply #3 on: October 02, 2005, 11:48:25 »
Mene metsälammelle keväällä, silloin HAUKI nimenomaan iskee. KYllä keväällä tulee myös hieman ehkä ahvenia, mutta hauet kyllä ottavat kirkkaisiin Räsäsiin. Me saimme jonaki keväänä kymmeniä haukia samana päivänä samasta järvestä. Itse en kyllä saanut kuin noin 2 kilon hauen Räsäsellä lumpeikosta.

Siikapossu

• Rapanaama Pro Guido
    • View Profile
metsälampikalastus
« Reply #4 on: December 31, 2005, 17:28:59 »
JIGIT RULES :D  :D  :D

jode

• View Profile
metsälampikalastus
« Reply #5 on: January 02, 2006, 00:11:40 »
itte oon mettälammilta saanu suspilla hyvin haukee

Mizcu

• Guest
metsälampikalastus
« Reply #6 on: January 05, 2006, 12:31:18 »
Tietääkö kukaan miten vois saaha istari siikoja ja järväreitä semmoselta reheväköltä kilometri kertaa kolmesataa metriä suurelta, osittain suo-rantaiselta lammelta jossa syvyys on keskimäärin 5m (jos suo osuutta ei lasketa). :D

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
metsälampikalastus
« Reply #7 on: January 05, 2006, 13:51:40 »
Rannalta vai veneestä?

Rannalta siikoja olen itse saanut ihan tällaisella "vesipallo-perholitka" virityksellä. Jos on vene käytössä, niin pikkuvaappuja perään vaan.

Järväreitä yrittäisin itse lähinnä vaappuja hinaamalla. Niiden rantakalastuksesta minulla ei ole mitään kokemusta.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

rollo

• View Profile
Vs: metsälampikalastus
« Reply #8 on: April 08, 2006, 17:44:43 »
Lippauistimet koosta riippumatta ovat toimineet hyvin.sekä hauki ja ahven ottaa niihin hyvin.riippuu tietysti minkälainen lampi on kyseessä.lampi jossa itse käyn on hyvin matala(syvin kohta 1,3m+mutaa 40 cm)parhaiten kalaa on tullut lämpimän veden aikaan. :wink:

Shield

• View Profile
« Reply #9 on: June 13, 2008, 11:13:58 »
Vanha aihe, mutta vastaillaan kumminkin. Kesämökkimme sijaitsee erään "ennen" kalaisan metsälammen vieressä. Muistan, kun olin pienenä papan ja parin serkun kanssa ongella: ahvenia tuli aivan mahdottomasti ja aivan laiturin vierestä. 200g ei ollut todellakaan mikään ISO! Haukea tuli myös verkolla toisesta päästä. Nykyään kaloja ei niin hirveästi tule, entiseen aikaan verrattuna todella vähän. Olisiko lammella tapahtunut ns. "happikato"? Syvyyttä lammelta kuitenkin löytyy parhaillaan kymmeniä metrejä! Heittokalastuksessa haukia tullut kolme: 1,4kg, 3kg, 3kg. Järeää on keskikoko..  sori offtopic.
No asiaan: Kannattaa käyttää sinisävyisiä vieheitä. Näillä tulee kalaa. Lumpeikko on usein "paras" kalapaikka. Täällä käy sininen minnow spoon. Kannattaa   varoa kalan sotkeutumista lumpeikkoon! Sinihopea vaappu on aina toimiva. Lipoista väreinä kokohopea. Paras syönti keskittyy illasta-puoliyöhön.

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #10 on: June 13, 2008, 11:19:06 »
Sinisävyiset toimivat ennen juhannusta hyvin, ja vihreäsävyiset juhannuksen jälkeen.

Kannattaa koittaa Kuusamon Kumikaloja, Minnow Spooneja, Meppsin eri kokoisia lippoja yms. Kaikkea kannattaa kokeilla!  :wink:
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

« Reply #11 on: June 13, 2008, 11:32:56 »
Ahventa saat pienillä lipoilla ja vaapuilla. Myös jigi on käyttökelpoinen, mutta uppotukkeja on yleensä metsälammilla aika paljon, joten pohja voi veroittaa jigipakkiasi. Yleensä kumminkin ahvenet on aivan rantapenkereen lähellä tai sen alla. Heittää muutamaan eri suuntaan jigin ja pomputtaa pohjia myöten, jonka jälkeen pudottaa metrin päähän jigin niin johan alkaa silikonimato heilumaan, kun ahvenet tökkivät sitä. Myös rantaheitot ovat tehokkaita metsälammilla, yleensä pitkillä keskelle lampea suuntautuvilla heitoilla ei tule kuin tyhjää. Haukea kalastaessa jigit ja lipat toimivat siinä missä ahvenellekkin. En ole metsälammilla tarjonnut hauillekkaan kovin isoa purtavaa, koska yleensä vaikka limatuubeilla on kova nälkä eivät ne ota isoihin kapuloihin. Perus 2-3 koon lippa on mainio viehe metsälammille. Kuparin värinen on ollut yleensä aika perusväri mettälammilla. Jigeistä keltainen pää- musta mato, punanen pää- ruskea jigi ja musta pää- keltanen jigi ovat olleet hyväksi todettuja värejä tummille vesille. :wink:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

jänö3

• View Profile
« Reply #12 on: June 13, 2008, 12:08:16 »
Ahventa saat pienillä lipoilla ja vaapuilla. Myös jigi on käyttökelpoinen, mutta uppotukkeja on yleensä metsälammilla aika paljon, joten pohja voi veroittaa jigipakkiasi. Yleensä kumminkin ahvenet on aivan rantapenkereen lähellä tai sen alla. Heittää muutamaan eri suuntaan jigin ja pomputtaa pohjia myöten, jonka jälkeen pudottaa metrin päähän jigin niin johan alkaa silikonimato heilumaan, kun ahvenet tökkivät sitä. Myös rantaheitot ovat tehokkaita metsälammilla, yleensä pitkillä keskelle lampea suuntautuvilla heitoilla ei tule kuin tyhjää. Haukea kalastaessa jigit ja lipat toimivat siinä missä ahvenellekkin. En ole metsälammilla tarjonnut hauillekkaan kovin isoa purtavaa, koska yleensä vaikka limatuubeilla on kova nälkä eivät ne ota isoihin kapuloihin. Perus 2-3 koon lippa on mainio viehe metsälammille. Kuparin värinen on ollut yleensä aika perusväri mettälammilla. Jigeistä keltainen pää- musta mato, punanen pää- ruskea jigi ja musta pää- keltanen jigi ovat olleet hyväksi todettuja värejä tummille vesille. :wink:

Minä olen huomannnut metsälammella että tuo jigien pohjassa pomputtelu ei oikein onnistu(ellei ole karikkoa).
Kun itse kävin metsälammella joka on tumma vetinen ja soinen siellä kyllä tuli moskaa jigin mukana. Sitä ei kyllä tuntenut yhtään kun se sinne tuli mutta silti. (olen kyllä aloitteleva jigien käyttäjä eli saattaa olla taidoissa vikaa :-D)

ahti kiiski

• Kalastusta jo alkuajoista.
    • View Profile
« Reply #13 on: June 13, 2008, 12:12:31 »
ainut metsälampi missä itse kalastelen on mäkilampi joka on kuulemma 40m syvä=)joku äijä oli saanu sieltä 2 1kg ahventa :-o(verkkoon).sellasta ranta haukea sieltä tulee koko ajan ja kaikilla mitä vetee lykkää esim.rapala magnum on toiminut ja team esko(eskolla tuli eka hauki kyseisestä paikasta)
-------------O N K I--------------

« Reply #14 on: June 13, 2008, 12:29:38 »

Minä olen huomannnut metsälammella että tuo jigien pohjassa pomputtelu ei oikein onnistu(ellei ole karikkoa).
Kun itse kävin metsälammella joka on tumma vetinen ja soinen siellä kyllä tuli moskaa jigin mukana. Sitä ei kyllä tuntenut yhtään kun se sinne tuli mutta silti. (olen kyllä aloitteleva jigien käyttäjä eli saattaa olla taidoissa vikaa :-D)
Tiedän kanssa tuollaisen lammen, kun sinä, jigillä heitteleminen ei onnistu ei sitten millään. Bete Lotolla värissä PU-24 ja Kuusamon Kufilla värissä papukaija olen taas narranut tuolta komeita ahvenia+ pikkuhaukia. Myös 8cm nilsu on kelvannut parille kyrmyniskalle. :wink:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

PäSSi

• View Profile
« Reply #15 on: June 15, 2008, 12:55:27 »
Proffa on toiminut, kaikki pikku lipat ja lusikat kelpaa. Itselläni on ainakin toiminut
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

-Juippi-

• Amispoppia
    • View Profile
« Reply #16 on: June 15, 2008, 13:00:32 »
Räikeä väriset uistimet toimivat metsälammissa hyvin. Jostain kirjasta katsoin , kun oli laitettua Punainen, Keltainen,Vihreä ja Sininen uistin humuspitoiseen lampeen johonkin syvyyteen x. Keltainen muuttui punaiseksi ja Vihreä ja sinen hieman punertaviksi, mutta ne eivät näkyneet niin selkeästi.  Tämän perusteella voisi päätellä että keltaiset ja punaiset toimisivat paremmin. En sitten varmaksi tiedä, mutta itsellä tuo on pitänyt paikkaansa. Punaiset Vibraxit ja GT värissä Salmo Hornet ovat olleet kovia pelejä. Molempia tullut, haukia ja ahvenia.

EDIT: Unohdin mainita että Minnow Spoonit ovar hyviä juuri sen takia että jos lampi on rehevä, niin voit heittää kasvuston sekaan. Minnow Spoonissa, myös sini-hopea väritys on toiminut.

EDIT2: Olen saanut ennätys ahveneni juuri pienestä metsälammesta. 890g ja kuva: [(anteeksi kuvanlaatua otettu tiosesta kuvasta) on vanha kuva]

« Last Edit: June 15, 2008, 13:09:28 by Juippi -SK- »
Sen minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.

Fisu95

• MSN Messenger - sm.driver@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #17 on: July 21, 2008, 11:48:28 »
Itellä tuli bluefoxin neonkeltapunasella semmonen 250g ahven
Peetukin sanoo niin!

jcuster

• Kenraali Katiska
    • View Profile
« Reply #18 on: July 22, 2008, 01:32:27 »
se on lammesta, kelistä ja erityisesti kaloista kiinni.

calico catin perusväristä 1-koossa (musta-puna-valkoinen) on hyvä aloittaa, siitä sitten punaiseen, metalliväreihin tai mustaan päin kelin mukaan.

Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

hauki haukka

• View Profile
« Reply #19 on: September 08, 2008, 16:29:40 »
popperilla tulee hyvin kalaa 8-) 8-)

ALEE

• View Profile
« Reply #20 on: September 08, 2008, 19:27:30 »
Nyt on ollu jonki aikaa läheisillä metsälammilla hiljaista, ainaki haukien suhteen. Muutamaan kertaan ei oo ainoatakaa tärppiä :-(

elsku

• View Profile
    • Email
« Reply #21 on: September 09, 2008, 18:43:02 »
Nyt on ollu jonki aikaa läheisillä metsälammilla hiljaista, ainaki haukien suhteen. Muutamaan kertaan ei oo ainoatakaa tärppiä 
Kalastan kans metsälammilla aika paljon ja oon huoman et syksysin ei tuu enää nii pali ku aikasemmin en tiä mist johtuu :|

Kaivo

• Guest
« Reply #22 on: September 09, 2008, 21:38:57 »
Kalastan kans metsälammilla aika paljon ja oon huoman et syksysin ei tuu enää nii pali ku aikasemmin en tiä mist johtuu :|

Kun vesi kylmenee, kalat eivät ensinnäkään tarvitse ravintoa yhtä paljon kuin kesällä. Syy voi olla myös siinä, että kelaa viehettä sisään liian nopeasti, jolloin kylmän veden kalat eivät halua enää sännätä sen perään kuten kesällä. Kalat ehkäpä myös löytyvät syksyllä eri paikoista. Jossain päin lampeahan niiden on edelleen oltava.

Kalaa saadaksesi, tee siis jotain eri tavalla kuin kesällä.

-- Kaivo
« Last Edit: September 09, 2008, 21:41:50 by Kaivo »

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #23 on: September 09, 2008, 22:39:27 »
Huomenna toimii mettätysreissun ohella leiri- ja yöpaikkana eräs metsälampi. Virveli ja sitruunapippuri on must, sopivia 100-300g ahvenia saa paistella aika todennäköisesti illalliseksi tikun nokassa. Yleensä nuo on lipalla saanut, vaappuihin meinaa hauet tou'ata turhan tiuhaan.

hipu

• View Profile
« Reply #24 on: September 11, 2008, 20:29:31 »
Metsälammesta saa kaloja parhaiten illalla tai aikaisin aamulla. Itse olen saanut tummalla Hipu-vaapulla.

hipu

• View Profile
« Reply #25 on: September 11, 2008, 20:35:34 »
Metsälammesta saa kaloja parhaiten illalla tai aikaisin aamulla. Itse olen saanut tummalla Hipu-vaapulla.

Kun vesi kylmenee, kalat eivät ensinnäkään tarvitse ravintoa yhtä paljon kuin kesällä. Syy voi olla myös siinä, että kelaa viehettä sisään liian nopeasti, jolloin kylmän veden kalat eivät halua enää sännätä sen perään kuten kesällä. Kalat ehkäpä myös löytyvät syksyllä eri paikoista. Jossain päin lampeahan niiden on edelleen oltava.

Kalaa saadaksesi, tee siis jotain eri tavalla kuin kesällä.

-- Kaivo

Kaivo puhuu asiaa kertoessaan kalojen tarvitsevan rauhallisempia uintiliikkeitä tekeviä uistimia. Voisi myös kokeilla välillä pysäyttää kelaus. Tämä on hyvä keino huonolla syönnillä.

hauki haukka

• View Profile
« Reply #26 on: September 12, 2008, 07:48:54 »
kyllä sitä kalaa vielä tulee   :-)  :-)
itellä tuli ohvenvidasta hauki joka seuras yritti iskee mutta ei ess raot tanut suuta ja toisti ton aina 20 kertaa mistähän johtu

kippe

• View Profile
    • Email
« Reply #27 on: September 12, 2008, 08:24:54 »
mun mielestä ainaki saa kävin nyt viikon maanantaina tuolla ylempänä yhdellä tosi pienellä metsälammella josta saaliina 7ahventa muutama isohko ja yksi ainaki tösi körmy syönti kesti max.15min tiedä sit paljonko ois tullu jos ois aloitukseen kerenny.Vieheenä toimi ruskea yläosaltaan ja kelt.alaosaltaan kirre liitsi.

Tässäpä viel kuva ahvenista,ai nii ja vapana toimi UL-virpa sinne jäi viel paljon isompiaki körmyjä uimaan jos vaikka ens syssynä uudestaa.
Perhokalastus voiko sen parempaa ollakkaan??  :)

ALEE

• View Profile
« Reply #28 on: September 12, 2008, 15:15:16 »
Joo on kyllä nättejä ahvenia. Paljo paino toi isoin vai punnitsitko?

kippe

• View Profile
    • Email
« Reply #29 on: September 12, 2008, 16:21:28 »
Joo on kyllä nättejä ahvenia. Paljo paino toi isoin vai punnitsitko?
Eipä tullu punnittua,mut luulisin että ei kauas heitä jos sanoo että 600-700g löytyis painoa.Eli sinne jäi vielä tuota paljon isompiaki ahvenia uimaan että varmaan pitää taas ens syssyllä lähteä rokottamaan.Tuo järvi ei ole koolla pilattu oisko ollu 50M leveä ja pitkä ehkä70M mut olipa kokemus tuoki.
Perhokalastus voiko sen parempaa ollakkaan??  :)

center>