Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Parhaat solmut ???

Started by Anonymous, August 07, 2005, 13:15:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Olen viime aikoina siirynyt lähes yksinomaan käyttämään FireLine-kuitusiimoja.
Nälkä on tietysti matkan varrella kasvanut ja on pitänyt siirtyä aina ohuempiin versioihin.
Aloitin 0,35 mm kestävyyden takia. Heittojen pituudet olivat kaveria pidempiä ja kaikki oli ok. Koska kalastamme pääasiassa merellä on pitkä heitto meille tärkeää. Kaverini siirtyi sitten n 0,25 mm ja hänen heittonsa pitenivät huomattavasti etenkin omiin heittoihin nahden (meillä on samanlaise Abun 2-koon perushaspelit). Ostin toiseen kelaani sitten 0,20 mm siimaa ja heitto-omisaisuudet sen kuin paranivat. Siiman kesto oli edelleen loistavat.
Heitto-ominaisuuksien paraannuksesta innostuin ja siirryin 0,12 mm siimaan kolmannessa kelassani.
Sitten ongelmat alkoivat...
Siima täytti kelan puoliksi, joten laiton kelan pohjalle tavallista siimaa.

MIKÄ ON PARAS SOLMU LIITTÄÄ TAVALLISTA JA FIRELINE-KUITUSIIMAA YHTEEN?

Sain siiman jumiutumaan kelalle, nii ettei se enää purkaantunut. Tavallinen siima oli liian löysällä ja kuitu painui sen sekaan ja jumiutui.
Revin koko siiman kelalta ja aloitut sen selvittämisen.

Päättelin, että helpointa olisi ehkä kuitenkin kelata kelalle pari rullaa filelineä. Mikä olisi siihen paras solmu?

Aikki aiheeseen liittyvät kommentit ja linkit tervetulleita!
-tm-

jode

kaivo

Itse olen käyttänyt pohjamonofiilin ja kuitusiiman liittämiseen vastakkaisia Uni-solmuja. Rasitustestiin solmut eivät ole toistaiseksi joutuneet... :) Kuvitettu ohje osoitteessa http://www.anglerscenter.com/images/Pictures/uniuni.jpg