Chat

Author Topic: Lapin kalapaikoista  (Read 29106 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

• Guest
Lapin kalapaikoista
« on: April 11, 2002, 19:20:02 »
Kertokaapas nyt  lapinkävijät joku vinkki joesta missä kalastupaine on vähäistä ja  täten kalansaantikin helpottuisi, antakaa myös vinkkejä parhaasta kalastusajankohdasta! Tarkoitus ei ole löytää lohijokea vaan joku rauhallinen joki runsaalla taimen- ja harjuskannalla...Olen käynyt nyt viiden vuoden ajan joka kesä lapissa ja kalansaaliit ovat jääneet vähäisiksi! Käydyt paikat=Simojoki,Kuusamo,2 kertaa Hossa ja Lestijoki! Jos viitsitte lähettäkää sähköpostia osoitteeseen ([email protected]). Kiitos jo etukäteen.

Jate

• Guest
Re: Lapin kalapaikoista
« Reply #1 on: May 12, 2002, 11:19:25 »
Itse teen n. kerran vuodessa vaellusreissuja Lappiin. Yks mainio tammukka / harjus paikka on ku lähdetään Sevettijärveltä kohti Utsjokea. En muista jokien / purojen nimiä mutta siellä on aivan loistavia tammukka/harjus puroja. Purot alkoivat Näätämöjoen pohjoispuolella. Itse kuljeskelin Venäjän rajan tuntumassa. Siellä ei taatusti oo turhan paljon kalastajia mutta toisaalta, ei sinne pääsekkään muuta ku kävelemällä.  ;D

kalastara

• Guest
« Reply #2 on: May 18, 2002, 22:37:16 »
:)Käy reissulla Tenon latvoilla Raja- ja Skietsimäjoilla, siellä voi isotkin kalat luurata ja käydä koukkuun. Autolla ei pääse vain lähelle vaan pitää patikoida reippaasti, mutta taimen ja harri palkitsee vaeltamisen.
Kesäkuun alku voisi olla hyvä aika kun jäätkin ovat juuri lähteneet.
Terv, kalastara

tonireps

• MSN Messenger - tonireps686@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: August 02, 2002, 11:42:43 »
Tarviiko lapissa lupia muille paikoille kun niille isoimmille joille vai tarviiko niillekään
_-_--_-_

mrs.lahna

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: September 28, 2002, 22:45:48 »
Kyllä tännekin tarvii luvat yhtä varmasti kuin sinne eteläänkin!
Hyviä kalapaikkoja minun mielestä on Savukosken Nuorttijoki ja Kairijoki, niillä vain on aika paljon vakio kalastajia! Meltaus ja Raudanjoki ovat myös kalaisia paikkoja. Myös käsivarren Lätäseno kuuluu suosikkeihini.
Näätämöjoki on kuulemma myös näkemisen ja kokemisen arvoinen paikka, jonne olisi tarkoitus ukkoni kanssa suunnistaa ensi kesänä.
Koti vesistä sen verran et Ounasjoelta ja Kemijoelta löytyy hyviä ja kalaisia koskia!
Tytölläkin tärppää

MAi

• View Profile
« Reply #5 on: October 03, 2002, 00:20:06 »
Olen käynyt nyt viiden vuoden ajan joka kesä lapissa ja kalansaaliit ovat jääneet vähäisiksi! Käydyt paikat=Simojoki,Kuusamo,2 kertaa Hossa ja Lestijoki!
Pikku vinkki; pohjois-Suomi ei ole sama kuin Lappi. Lähimmäksi Lappia menee tuo Simojoki, vaikkei tuotakaan oikein Lapiksi viitsi määritellä. Onhan se toki Lapin läänissä mutta mutta... Kuusamo, Kainuu ja Pohjanmaa ovat - kuten metsä-Lappikin - kyllä kävemisen arvoisia paikkoja.

Jos kuitenkin Lappiin mielii niin katsele sitä karttaa alkaen Simojoesta n.300km pohjoiseen niin olet jo aika lähellä. Länsipuolelta suosittelen Käsivarren aluetta, mutta jos sinne asti et viitsi mennä niin Ounasjoki varsinkin tuossa Raattamaasta ylöspäin on hyvä kohde,  siitä alas päin menevistä paikoista löytyy lisätietoja vaikka tuolta ==> http://www.levinetti.fi/kalapaikkoja.htm Myös Äkäsjoki, josta löytyy varsinkin harria, on käymisen arvoinen paikka, vaikka ovat perkeleet laittaneet sinne kirreä. Ainakin menneenä suvena sain pari sellaista tapausta sieltä.

Metsä lapin kohteista suosittelisin Sirkkakoskea, ja Tengeliöjokea, siitä mistä se Miekojärvestä lähtee. Siellä on kalastuspainetta järvessä, mutta koskista on tullut hyvin kalaa.

Tarviiko lapissa lupia muille paikoille kun niille isoimmille joille vai tarviiko niillekään
Arvaappa kerran.
...en se minä ollut

jakoivur

• View Profile
« Reply #6 on: November 01, 2002, 09:47:37 »
Tässä toisella osastolla ilmoittamani juttu.

Hei sun täytyy tulla muonionjoelle kalaan. Viime kesä oli kuitenkin kohtuullisen hyvä vaikka lohi ei syönytkään. Itse asiassa en ole 11 vuotisella lohestus kokemuksella ja seudulla asuneena koskaan nähnyt samanlaista kuhinaa kuin viime kesänä. Kuulin huhuja että syksyllä olisi tullut vielä paljonkin. Lisäksi suurin osa paikallisista ei ilmoittele saaliistaan. Yksi haatattelemani turisti oli saanut 2 viikon aikana 20 lohta. Ensi kesä pitäisi olla se paras kesä, kun vuoden 96-97 poikasten pääjoukko nousee joelle. Tilastojeni mukaan Kolari Muonio seuduilla paras ajanjakso sijoittuu 26.6-10.7 väliselle jaksolle ja loppu kesälle.

Kun puhutaan hyvistä harjus ja taimen joista en voi kuin nauraa noille ehdotetuille (äkäsjoki, tengeliöjoki yms.)
ja suositelemaan ruotsin puolella käymistä.

Itse kävin kesällä Pulsujoella ja sen sivujoissa ja ihan hyvintuli kalaa. Oikeastaan loistavasti.
Jos vain rahkeet riittää niin suosittelisin rostujoelle menemistä. Kävelymatkaa kertyy noin 10km, mutta mitä pidemmälle menee sen paremmat ovat saaliit. Vaihtoehtona esittäisin pilkkireissua ja moottorikelkkaa.
Harjukset ovat "mustia" ja keskipainoltaan 1,5kg.
Nuuskakairan kairaajat ry:n puheenjohtaja

Anonymous

• Guest
« Reply #7 on: November 05, 2002, 14:40:01 »
Jos haluaa rauhassa kalastella niin ei tosiaankaan kannata Muoniojoen uistimenhinauskohteisiin mennä, mielummin sit Tenolle.
Äkäsjoella on hyvä pysähtyä, jos on menossa käsivarteen. Useimmiten kannattaa kuitenkin suunnistaa Ruotsinlappiin - siellä on parhaat kalastuskohteet.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #8 on: November 05, 2002, 15:11:53 »
Äkäsjoella? Minä olen ko. joesta kirjoittanut oman mielipiteeni lehtiin asti. Kyllähän sieltä kalaa saa, mutta se toiminta siellä tuppaa ärsyttämään. Ensiksi myydään lupa, siihen asti on kaikki hyvin. Sitten seuraavaksi lyödäänkin käteen kartta, jossa luetellaan paikat joissa EI SAA KALASTAA!!! Mitä järkeä tässä on? Kaikki "hyvät" paikat on rauhoitettuja. Muut kohdat ovat jotain onnetonta suvantoa keskellä pajukkoa, jonne ei huvita lähteä hortoilemaan (varsinkaan, kun paikallistuntemusta ei kovin paljoa ole). Sitten kun on hikipäissään painellut pusikoita myöten muutaman pikkutaimenen perässä, näkee lomakylän pihalla pari ukkoa savustelemassa sankollista "tammukoita", joita ovat koskesta onkineet madolla! Kuulemma hyvin söi. Minulla ei ole paljoa positiivista sanottavaa sen joen toiminnasta vastaavan porukan puolesta, vaikka paikka itsessään onkin mainio.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

jakoivur

• View Profile
« Reply #9 on: November 05, 2002, 15:27:44 »
Niin olen itse kotoisin tuolta Äkäsjoen suunalta ja mielestäni se on kyllä ehdottomasti ylimainostettu joki.
Esim. Hieman pienempi ja vaikea kulkuisempi Niesajoki on paljon mielekkäämpi kalasatuskohde vaikka kalastus välillä onkin haastavampaa. harjukset ovat kookkaita ja samoin myös taimenet. Ja suosittelen edelleen perinteistä onkilaitetta sillämuilal välineillä kalastus ei juurikaan onnistu kyseiselläjoella. Muita seudun hyviä "tuntemattomia" jokia on kihlankijoki (ruotsissa), mustijoki, ja tapojoki.
Nuuskakairan kairaajat ry:n puheenjohtaja

MAi

• View Profile
« Reply #10 on: November 06, 2002, 16:35:40 »
Kaikki "hyvät" paikat on rauhoitettuja. Muut kohdat ovat jotain onnetonta suvantoa keskellä pajukkoa, jonne ei huvita lähteä hortoilemaan (varsinkaan, kun paikallistuntemusta ei kovin paljoa ole).
;) Parhaat paikat ei ole tietääkseni rauhoitettuja. Eihän täältä mistään löydä hyvää kalapaikkaa jos ei ole valmis käveleen kyllin pitkää matkaa -vaikka pusikossa. Ei kannata mennä sinne minne on helpoin päästä, vaan sinne missä kalatkin on.
Kyllä sieltä löytyy joku paikallinenkin joka vie sut vaikka kädestäpitäen hyvälle kalapaikalle - maksusta.

Sitten kun on hikipäissään painellut pusikoita myöten muutaman pikkutaimenen perässä, näkee lomakylän pihalla pari ukkoa savustelemassa sankollista "tammukoita", joita ovat koskesta onkineet madolla! Kuulemma hyvin söi. Minulla ei ole paljoa positiivista sanottavaa sen joen toiminnasta vastaavan porukan puolesta, vaikka paikka itsessään onkin mainio.
:-[ Yleinen ogelma, varsinkin jos lähellä on asutusta.

Hieman pienempi ja vaikea kulkuisempi Niesajoki on paljon mielekkäämpi kalasatuskohde vaikka kalastus välillä onkin haastavampaa. harjukset ovat kookkaita ja samoin myös taimenet. Ja suosittelen edelleen perinteistä onkilaitetta sillämuilal välineillä kalastus ei juurikaan onnistu kyseiselläjoella. Muita seudun hyviä "tuntemattomia" jokia on kihlankijoki (ruotsissa), mustijoki, ja tapojoki
:-X Ihan jokapaikkaan en kyllä turistia neuoisi menemään. Pitäähän jotkut paikat "rauhoittaa"
...en se minä ollut

perho

• View Profile
« Reply #11 on: December 06, 2002, 14:43:41 »
valtijoki ja kummajoki (n.40km) ruotsin puolella kilpisjärvestä.käy kattoo www.summrfly.com
lauri halonen

center>