Moro Fisupoika. Pyydätkö matikkaa joesta, vai seisovasta vedestä? Itse kalastan joesta ja tässä omat viritykset millä soppakaloja on tullut. Tämänkuvan pyytö on oma suosikki, jolla on tullut hyvin matikkaa. Muistaakseni uistimella oli hintaa 1 euro, mut se raha tullu takaisin moninkertaisena matikkasopan muodossa. Alapäähän kannattaa laittaa kaks kolmihaaraa, et särenpalanen pysyy hyvin kiinni, myös made. Tuohon yläkoukkuun kans särenpala, toimii houkuttimena, mut iskee matikka siihenkin. Uistimen olen maalannu joko keltaiseksi tai valkoiseksi ja maalin sekaan Fosforiväriä, et loistaa, kun välillä käyttää otsalampun edessä.

Tässä on 5mm happoteräksestä tehty uistimenmallinen pyyntiväline, joka pelaa hyvin ilman maaleja. Särenpala vain koukkuihin kiinni ja pyytämään. Näillä kahdella uistinmallilla ollaan pyydetty siten, et uistimen peräpää pysyy kokoajan pohjassa ja 10cm liikkeellä hakataan uistinta pohjaan. Heti kun tuntee jotain outoa, niin tiukka vastaveto. Itse käytän siimana perhokelan pohjasiimaa. Mateenpyynti aloitetaan silloin kun katuvalot syttyvät, eli hämärässä joelle, mut yleensä parhaiten tullu kun tulee pimeä. Syöttinä käytän särenpalaa, mikä pitää olla tuore, et veri haisee mateelle. Kalanpalat pitää pysyä tuoreena, ne ei saa jäätyä, itse säilytän palat pussissa ja pussi taskuun. 6 tuuman kaira mukaan.

Tässä matikkamorri kovaan virtaan ja painoa yli 100g. Kun uistimilla ei saa kunnolla tuntumaa pohjaan, niin sitten siirrytään näihin peleihin. Särenpala kumpaankiin koukkuun ja hakataan pohjaa pienellä liikkeellä. Vapa saa matikkahommissa olla jäykkä, et kalat jää kiinni hyvin. Vinkkinä vielä tuosta reiänteosta, et turhaan yhellä reiällä kuppaa kovinpitkää, ne matikat kyllä antaa kuulua itsestään melko heti, jos ovat paikalla, tai syönnillä. Tammi ja helmikuu parasta matikkaaikaa, joten joskus melko holotnaa hommaa. Reiänteolla saa edes vähän lämpöä kroppaan, mut mukavaa hommaa yleensä mateenpilkintä. Hyvänä päivänä niitä nousee kuin ahvenia, mut onneksi etupäässä niitä vaisumpia päiviä.

Tässä tämä hara, jota itse en käytä. Yhesti kokeilin, mut oli aina jäänreunassa kiinni, kun virta painoi. Seisovassa vedessä varmaan toimiva peli. Toivottavasti jotain auttoi tämä , mut ei muuta kuin kokeilemaan ja tuosta seisovanveden pyynnistä voi joku valaista, kuka sitä harrastaa.