Chat

Author Topic: Duppaus vaha  (Read 4373 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

teme

• View Profile
Duppaus vaha
« on: February 22, 2003, 23:35:26 »
Paljon maksaa kalastus liikkeessä duppausvaha. kelpaako mehiläisvaha tähän tarkoitukseen siten että mehiläisvaha kynttilää hinkkaa sidonta lankaan,vai pitääkö mehiläis vahan olla sulaa?
Kuinka tärkeää tuo "dupping wax" sitten on kun dupataan yksinkertaiseen lankaan?Onko Selvää eroa siihen kun dupataan ilman mitään vahoja?

Tack so mycket (vastauksista)     :)

Anonymous

• Guest
Re: Duppaus vaha
« Reply #1 on: February 23, 2003, 13:34:09 »
Kyllä ilman vahaakin joitakin materiaaleja voi helposti dupata, mutta kun aletaan liikkua jäniksen naamakarvoissa ja joissain karkeissa antoroneissa voi homma ollakin jo hieman hankalampi (kyllä minä niitäkin joskus olen ihan ok tuloksin ilman vahaa dupannut). Duppaus vaha maksaa kalastustarvikeliikkeissä jotain 2e pintaan. Helposti hyvän sidontavahan saa laittamalla kynttilää, mehiläisvahaa ja pihkaa sekaisin johonkin metalliseen kuppiin (esim. sellaisiin pienten kynttilöiden metallisiin jalustoihin/kuppipeihin vai mitä piruja ovatkaan) ja kuumentamalla tätä kuppia sytkärillä. Samalla kun tämä "mössö rupeaa olemaan pehmeämpää alat sekoittamaan sitä kunnes kaikki ainesosat ovat sekoittuneet tasaisesti. Kun sekoitus on tehty annat "mössön" kuivua. Kuivumisen jälkeen kaivat sen pois sieltä ja pyörittelet vaikka pallon muotoiseksi. Näin sinulla on ehta ja varmasti yhtä hyvin toimiva sidontavaha kuin kaupasta saa. Itse olen käyttänyt tätä metodia jo useamman vuoden vahojen teossa.

Domus

• View Profile
Re: Duppaus vaha
« Reply #2 on: February 28, 2003, 13:39:30 »
Dubbausvahan tehtävänähän on helpottaa sidonnan dubbaus vaihetta ja lujittaa sidonnan runkoa ja parantaa siten perhon kestävyyttä. Itse olen välttänyt vahojen käyttöä monestakin syystä ja pyrin korvaamaan sen "serlakalla". Tuota ainetta myydään apteekeissa hileinä eikä sen hinta päätä huimaa. Sen voi sekoittaa esim tenuun tms vahvaan alkoholiin johon se liukenee hyvin. Serlakkaa siis käytän dubbauksen alle, runkoon suoraa, mikä lujittaa sidosta ja parantaa sen kestävyyttä. Serlakka on myös tahmeaa sidottaessa mutta kuivuessaan se on hyvin joustavaa himmeää lakkaa.
ps. Kannattaa kokeilla vanhoja neuvoja.
Ei sen väliä saanko vai olenko saamatta

center>