Chat

Author Topic: Alamittaisten kalojen käsittely  (Read 6132 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Alamittaisten kalojen käsittely
« on: November 16, 2005, 15:19:10 »
Päätin avata tännekin threadin kyseisestä aiheesta.

Rinnakkaisella foorumilla oli kova vääntö tästä aiheesta. Siellä oli kysymyksessä nimenomaan tilanne, jossa alamittaisen taimenen vapauttaminen tulee olla käytäntö kalan kunnosta riippumatta. Paikoitellen ilmeisesti kalastuskunnat ovat jopa säätäneet siten, että alamittaisen kalan hallussapito on rangaistavaa. Jos kuitenkin saa alamittaisen kalan, joka on pahoin loukkaantunut, sitä ei siis saisi ottaa hyötykäyttöön (lue: syötäväksi) vaan se pitäisi heittää välittömästi takaisin veteen.

Mietin vain, että millä perustein tällainen sääntö on voitu laatia! Sehän yllyttää rikokseen. Eläinsuojelulaki sanoo näin:

14 §

Sairasta, vahingoittunutta tai muutoin avuttomassa tilassa olevaa luonnonvaraista eläintä on pyrittävä auttamaan. Jos eläin on kuitenkin sellaisessa tilassa, että sen hengissä pitäminen on ilmeistä julmuutta sitä kohtaan, eläin on lopetettava tai on huolehdittava siitä, että se lopetetaan.

Ja ettei unohdu se, että kyseessä oli pelkästään koirat ja kissat, niin heti lain alussa lukee:

2 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan kaikkiin eläimiin.

Jos kala pitää lopettaa, mutta sitä ei saa pitää hallussa, tulee se siis heittää järveen tapettuna. Ketä se sitten hyödyttää? Vesilintukantoja? Loisia? Tauteja? Sanomattakin on selvää, ettei vesistöön SAA/PIDÄ/TULE missään olosuhteissa heitellä mitään kuolleita eläimiä.

Minun kommenttini rinnakkaisella foorumilla johtivat lähinnä siihen, että "kuka sitten osaa arvioida kalan kunnon siten, että tietää miten se tulee selviytymään vapautuksesta". Niinpä niin.. kukapa sen tietää? Eiköhän lähtökohta kuitenkin ole se, että jos kala on kiinni siten että koukut ovat syvällä kitusissa asti (veret pihalla jne), niin ei sitä enää saa takaisin laskea. Kala on tällaisessa tilanteessa altis välittömälle verenmyrkytykselle (verenvähyys ja tukehtumiskuolema myös huomioon otettavana), joka takuulla vaatii eläinsuojelulain mukaista toimintaa.

Herääkin vain kysymys, kuka tällaisia "alamittakalan hallussapito laitonta" -sääntöjä menee laatimaan kalastuskuntien sisällä! Sehän on sääntömääräys vasten voimassaolevaa lakia! Jos joku tietää, mitä lait sanovat raatojen nakkelusta vesiin, niin voisi havainnollistaa myös sitä puolta. Mutta kuitenkin, mikä on tällaisen perimmäinen tarkoitus? Sekö, ettei istukkaita pyydetä alamittaisina? Mahdollisesti, mutta mikä on tämän "halvan kalankasvattamisen urheilukalastajien kohdelajiksi" hinta? Kova se on se hinta kyllä..

Mikä taas on tämän minun kirjoituksen tarkoitus? Ei niinkään alkaa järjestelmällisesti haukkumaan sääntöjen laatijoita, vaan miettimään asioita OIKEASTI syvällisemmin. Onko todellakin oikein rikkoa lakia vain "paremman saaliin ja isompien ennätyskalojen nimissä" ? Onko järkeä kantaa vettä kaivoon, jos se ei siellä pysy? Toisin sanoen, miksei kohdenneta kalastusta luonnolliseen kalalajistoon, vaan hullunkiilto silmissä kalastetaan lähes uhanalaista taimenta. Jos taimenen elinoloja tahdotaan parantaa, niin se alkaa luonnollisten kutupaikkojen välittömällä korjaamisella. Tämä taas ei ole mitään soraikkojen tekemistä tai kalaportaiden rakentamista. Oikeampi lähestymistapa on pistää pommi voimalan alle ja possauttaa koko patorakennelma taivaan tuuliin. Enkä tahdo yllyttää tässä ketään rikokseen ja alkamaan al-gaidan valitsemalle tielle, vaan todellakin järkiperäistämään ajattelua.

Ja mikäli tämän kirjoituksen lukee jokin henkilö, joka voi päättää sääntöjen laadintaan. Tarkistakaapa soveltuvuus tuon eläinsuojelulain kanssa, sillä kituvaa eläintä ei saa jättää lopettamatta. Kunnioittakaa saalistanne edes sen verran.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Lazy Cat

• View Profile
« Reply #1 on: November 16, 2005, 18:58:28 »
Melkoisen ristiriitaista! Itse kyllä lopettaisin pahasti haavoittuneen kalan, se on sanomattakin selvää.

kaivo

• Guest
« Reply #2 on: November 16, 2005, 19:03:09 »
On järjetöntä vapauttaa kala, josta selvästi näkee ettei siitä ole enää jatkamaan elämäänsä. Olen samaa mieltä, että tällaisissa tapauksissa kala tulisi ottaa saaliiksi, vaikka se olisikin alamittainen. Tämän suhteen kalastuslaki on ristiriidassa eläinsuojelulain kanssa.

Ongelmana on vain se, että systeemin toimivuutta on mahdoton taata. Kuka todistaa, että repusta löytyvä alamittainen kala on otettu saaliiksi oikeasta syystä, siis pyynnistä riittävästi vahingoittuneena? Saattaisiko myös alamittaisten kalojen tahallisen raaka käsittely väsytystilanteessa ja ylösnoston jälkeen lisääntyä, jotta kalasta tulisi vahingoittunut ja sen saisi ottaa saaliiksi? Mihin vedetään raja sen suhteen, missä kunnossa kalan on oltava jotta sen voi tulkita vahingoittuneeksi?

Olisi mielenkiintoista saada asiasta ennakkotapaus. Siis kalamiehen tulisi "kärähtää" alamittaisen kalan hallussapidosta, jonka jälkeen kalastaja voisi vedota eläinsuojelulakiin.

Bister

• MSN Messenger - apina_86@hotmail.com
    • View Profile
    • http://www.teamkalamiehet.net
Re: Alamittaisten kalojen käsittely
« Reply #3 on: November 16, 2005, 19:18:23 »
Quote from: Mikko_-Procyon-

Toisin sanoen, miksei kohdenneta kalastusta luonnolliseen kalalajistoon, vaan hullunkiilto silmissä kalastetaan lähes uhanalaista taimenta.

Tarkotus ei ole mitenkään ärsyttää jne, mutta luin n. viikko sit, että MERItaimen ON uhanalainen, ei lähes. Mut en tarkoita mitään että olisit väärässä, täsmensin vain  :wink:

EDIT: Ylimääränen "[/quote]" pois.

Peksi

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: November 16, 2005, 20:44:22 »
Mielestäni tuota eläinsuojelulakia ei voi soveltaa suoraan kalastukseen. Kalalla on nimittäin joka tapauksessa aina huomattava riski kuolla pois päästettäessä. Pienillä kaloilla isompi kuin suurilla. Lämpimällä vedellä suurempi kuin kylmällä. Jos eläinsuojelulakia haluttaisiinkin noudattaa täysin tarkasti, tulisi alamitat poistaa kokonaan.

Välimuodon hakeminen olisi lähes yhtä vahingollista. Lopputuloksen suosituilla koskilla voisi arvata vähän tyhmempikin, jos "selvästi vahingoittuneen" alamittaisen kalan saisi ottaa ylös. Kohta niitä pikkutaimenia olisi sitten kassit täynnä jokasella lähistön kulmakunnan juntilla.

P.S: tuli vielä mieleen, että mitenköhän tuo eläinsuojelulaki suhtautuu verkkokalastukseen? Siinähän kalat, niin isot kuin pienetkin, voivat kitua nylonsiima kiduksissaan suhteellisen pitkänkin aikaa.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #5 on: November 16, 2005, 21:35:09 »
Noh.. jos koukku on vain huulessa kiinni, ei siinä ole mitään miksei kala selviäisi hyvällä käsittelyllä. Jos kuitenkin siitä napataan puristusote (ja rikotaan suojaava limapinta), nakataan kaarella takaisin järveen ja ehkä ennen sitä annetaan sätkiä hiekassa tai veneenpohjalla, niin siinä on kalalla haastetta selviytyä, vaikka muuten vaurio olisi vähäinen. Eri asia on vielä jossain aiemmassa threadissa kyseenalaistamani UL-kalastus, jossa kala väsytetään aivan hapoille alimitoitetuilla välineillä. Tällainenkaan kala ei välttämättä selviä hengissä, vaikka muuten vaurio olisikin vähäinen.

Verkkokalastukseen tuota voitaneen soveltaa siten, että verkkoon joutuneet kalat tulee lopettaa välittömästi, kun pyydys koetaan.

Entä jos rajoituksia vain laajennettaisiin. Kiellettäisiin taimenen kalastaminen määräajaksi KOKONAAN. Kyllä saaliin voi valita, ei pidä uistella siellä missä taimenet ui.. Jokiympäristössä voi tehdä myös valintoja tai sitten kokonaiskielto ja ohjataan pyyntiä kirjolohipaikoille. Tällainen ehdotus saa takuulla sapen nousemaan monelle suuhun, mutta niin minullakin ajatus kituvien kalojen nakkelusta takaisin järveen "ihmisen päättämien senttimittojen perusteella".
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Peksi

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: November 16, 2005, 21:53:23 »
Omasta puolestani meritaimenen kalatuksen voisi kyllä kieltää kokonaan muutamaksi vuodeksi. Itse olen pyrkinyt välttämään nyt muutenkin taimenen kalastusta.

Sinänsä tuossa henkihieveriin vahingoittuneen alamittasen papittamisen sallimisessa ei olisi mitään ongelmaa, jos kaikki(tai edes melkein kaikki) kalastajat olisivat vain "tarpeeksi sivistyneitä". Eli kukaan ei yrittäisi hyötyä tuosta säännöstä, vaan kaikilla olisi riittävän korkea moraali noudattaa etikettiä.

Eci

• kikkelis kokkelis mitäs läksit
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: November 17, 2005, 15:06:39 »
Itse en kalasta taimenta juuri lainkaan enkä ole alamittaisten kanssa ollut tekemisissä, mutta mikäli saan jonkun toisen lajin kalan esim. kuhan tai hauen joka on liian pieni ruokakalaksi mutta joka on vahingoittunut pahasti, tapan kalan ja heitän jonnekin rannan pusikkoon. Kyllä joku minkki sen sieltä syö.

Ja mitä tuon lakipykälän kiertämiseen tulee niin kalastuskunnissa päättäjinä toimivat varmasti sellaiset ihmiset jotka eivät oikeasti kalasta eivätkä tilannetta ole itse kokeneet. Tuskin kukaan oikeasti heittää järveen alamittaista jolta esim. silmä on jäänyt vaapun koukkuun.

Tulee kyllä kalastettua sellaisilla vesillä missä kalastuksenvalvojiin törmää kerran kymmenessä vuodessa eli aika rauhassa saa toimia oman pään mukaan ja noudattaa tervettä järkeä.

Vähän offtopiccina pitää mainita eräs lapin reissu nuorttijoella vuosia sitten kun isä oli laskemassa saamaani alamittaista taimenta jokeen, niin kalastuksenvalvoja sattui näkemään tapauksen ja sanoi että ei niitä kaikkia lasten saamia kaloja oo pakko vapauttaa niin tulee lapsille parempi mieli. Ihme ajatusmalli silläkin aslakilla.
Ehkä otin, ehkä en!

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #8 on: November 17, 2005, 15:11:19 »
Eci, minä taas olen sitä mieltä, että Lapissa (jossa on jopa oikeatakin "tammukkaa"), ei ole mitään menetettävää jos jokin lapsi saa pitää saamansa kalan. Ei tietenkään teurastukseen asti, mutta edes tikkukala nuotiolle. Pitää sitä sen verran iloa suoda.. Se ei ole keneltäkään takuulla pois.

marabou

• Guest
« Reply #9 on: November 17, 2005, 16:04:23 »
Quote from: Mikko_-Procyon-
Eci, minä taas olen sitä mieltä, että Lapissa (jossa on jopa oikeatakin "tammukkaa"), ei ole mitään menetettävää jos jokin lapsi saa pitää saamansa kalan. Ei tietenkään teurastukseen asti, mutta edes tikkukala nuotiolle. Pitää sitä sen verran iloa suoda.. Se ei ole keneltäkään takuulla pois.

Tossa olen ehdottomasti samaa mieltä mikon :!:
Ja tuollaista en kyllä ymmärrä että jotkut kalastuskunnat ovat päättäneet ettei kalaa voi alamittaista kalaa voi ottaa vaikka olisikin vahingoittunut, sehän on jopa lain vastaista.

arr

• View Profile
« Reply #10 on: November 17, 2005, 17:14:10 »
Kyllähän taitaa olla niin, että alamittojen noudattaminen ja noudattamisen valvominen on ainoa keino taata kalakannat tulevaisuudessakin. Ei mielestäni ole mitään epäselvää siinä, että alamittaiset päästetään kasvamaan. Jos todella saalis vahingoittunut pahasti, niin kärsimykset tietysti lopetetaan. Mutta ei se kala kuulu saalispussiin, eikä mielestäni kalastuksenvalvojilla ole mitään edellytyksiä, eikä edes tarvetta tietää miksi kala saaliina on. Jos on alamittainen, on alamittainen ja kalastaja kärsiköön seuraukset.  Tämä on minun mielipiteeni, enkä kyllä ole kovinkaan montaa alamittaista onnistunut vahingoittamaan niin pahasti, etteikö luonto olisi takasin kelpuuttanut. Ja järjen käyttöhän on aina luonnossa liikkuessa sallittua.

marabou

• Guest
« Reply #11 on: November 17, 2005, 18:36:15 »
Ihan totta tuo on arrinkin vastaus eli onhan se kantoja valvottava,  mutta ei kala aina selvia ehjin nahoin. Esim. jos alamittainen kala (vikka taimen) on ottanut perhon syvälle suuhunsa, ja kalamies ei sitä saa sitä sieltä pois muuten kuin repimällä. Kalan sisäelimet voivat vahingoittua ja jopa tulla uloskin, onko silloin järkeä jättää kalaa kellumaan jokeen, vaikka sen voisikin käyttää omana ravintonaan?!

sape_the_kalamies

• View Profile
« Reply #12 on: November 18, 2005, 23:28:52 »
TUMMAIHOISET yleensä pistää vaikka 20.cm hauen pussii sätkimään ilman mitää ruhjeitaki,siis et ne selviäis ihan hyvin(hauet siis)se ei sentään oo oikein,ainakaa mun mielestä

Juho_

• View Profile
    • Juho Kupsala
« Reply #13 on: November 19, 2005, 00:19:19 »
Quote from: sape_the_kalamies
TUMMAIHOISET yleensä pistää vaikka 20.cm hauen pussii sätkimään ilman mitää ruhjeitaki,siis et ne selviäis ihan hyvin(hauet siis)se ei sentään oo oikein,ainakaa mun mielestä

HUOM: vaikkane niin tekevät ja se on tyhmää, niin uskon joidenkin "vaaleaihoisien" tekevän samoin jotein ei sorsita tummia...

Tainnut tulla "lipsahdus" parille miehelle tuossa laki asiassa... :D

Itse jos vaikka esim: 15cm ahven tulee ylös ja on pahoin vahingoittunut, niin  vien sen lokeille tai kissoille...EN JÄTÄ VETEEN VAIN RANNALLE...tai joskus käytän niitä täkyinä(jos en ole lähdösssä pois kalasta)....

Annettaisi sen taimen kannan kasvaa parivuotta, jottei ne lopu ...

Ja tottavie pitäisi vanhempien opettaa lapsille jotka tietävät lapsensa kalastavan, että miten käyttää kalaa ja yleensäkkin riistaa...
Nykyään on paljon riistan "rääkkäystä" esiintynyt..
Juuri nuo kalan liiskaus operaatiot joista on ollut puhetta...
Itse olen ollut aika "ääliö" pienenä kuten moni muukin...
Olen yritänyt parantaa kokoajan asennetta riistaa kohtaan ja tämä mikon viesti meni hyvin kaaliin...ja minä en salli alamittaisia kaloja kala pussissani..

Täyty olla suoraansanottuna POLHÖ joka keksii lain joka pakottaa laskemaan veteen puolikuolleen kalan...

center>