Chat

Author Topic: Nokian Teernijärvi  (Read 9867 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KalamiesTRE

• View Profile
Nokian Teernijärvi
« on: January 29, 2007, 16:58:55 »
Tänne kokemuksia kyseisestä järvestä etenkin pilkkikohteena! Mistä päin kannattaa koittaa? Mitä ja minkä kokoista kalaa tulee?

Salmo

• Guest
Vs: Nokian Teernijärvi
« Reply #1 on: January 29, 2007, 17:43:36 »
Nokian Teernijärvelläkin yli 30 cm. Isompi kala tosin ollut vähän nihkeässä, mutta joitain on sentään tullut. Tänäänkin katkesi morrisiima joko ison ahvenen tai siian toimesta, en ehtinyt ihan nähdä.

Nokian Teernijärvelläkin yli 30 cm. Isompi kala tosin ollut vähän nihkeässä, mutta joitain on sentään tullut. Tänäänkin katkesi morrisiima joko ison ahvenen tai siian toimesta, en ehtinyt ihan nähdä.

Mä kävin viime talvena 3 kertaa Teernijärvellä, parhaalla reissulla tuli 2 kiloa ahventa. Kymmenkunta oli sellaisia 100-150 grammaisia, loput silppua. Isoja järvessä todella tuntuu olevan, viime keväänä oli 3 kertaa iso kiinni, mutta joka kerta pääsi karkuun.
Missä päin Teernijärveä olit? Ja missä kohtaa menetit morrin?

Mä kävin viime talvena 3 kertaa Teernijärvellä, parhaalla reissulla tuli 2 kiloa ahventa. Kymmenkunta oli sellaisia 100-150 grammaisia, loput silppua. Isoja järvessä todella tuntuu olevan, viime keväänä oli 3 kertaa iso kiinni, mutta joka kerta pääsi karkuun.
Missä päin Teernijärveä olit? Ja missä kohtaa menetit morrin?

Auto on ollut siinä Teernijärventien varressa ja metsän läpi olen tullut siihen etelärannalle (jotain pellon tapaista siinä). Paikallinen mökkiläinen tuli juttusille ja neuvoi mökkirantansa viereen, missä tuo siimakatkokin tapahtui (siinä kapeikon kohdalla oleva pohjoisrannan mökki). Ahvensilppua, särkeä ja pikkuista lahnaa tuntui olevan paikkapaikoin reilusti, mutta iso ahven on aika hajallaan.

Kyllä siellä niitä kiloisiakin ui ja on saatu ja raportoitu. 3 kertaa ovat hiljattain nuotanneet roskakalaa sieltä.

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=14458.0 Tuolla käytyä keskustelua.

KalamiesTRE

• View Profile
« Reply #2 on: January 29, 2007, 19:57:07 »
Kiitos, enpä tuota keskustelua ollut huomannutkaan! Itse olen kerran käynyt Teernijärven rannalla ihmettelemässä kesällä virvelin ja mato-ongen kanssa, mutta tuli todettua että rannalta kalastaminen ei järvellä onnistu, sen verran tiheä ryteikkö ympäröi järveä. Nyt olisi tarkoitus käydä koittamassa ehkä jo ensi viikonloppuna miten sieltä saa pilkillä kalaa...

Joo mutta jos jollain on lisää tietoa Teernijärvestä niin tänne vaan!

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #3 on: January 30, 2007, 14:49:34 »
Ensimmäisenä Teernijärvestä tulee mieleen lähinnä huonoja kokemuksia. :|
4 kertaa olen sielä pilkkinyt ja hieman olen kesälläkin kalastellut. Järvi on melko kirkasvetinen ja jyrkkärantainen, keskellä on syvää vissiin reilu 10 metriä.

Kalaa tuntuu olevan kaikkialla, mutta se on pientä särkeä ja ahventa. Toisaalta iso kala on ollut kiinni varmaan joka reissulla, mutta yksikään ei ole ylös tullut. Sen verran tiedän, että järvessä on suurta siikaa, ahventa ja varsinkin haukea.

Joka tapauksessa parhaiten olen saanut sen kapeikon etelärannalla olevan saaren edustalta ja siitä länteen noin 0,5 km on ollut toinen kohta josta vähäiset paistiahveneni olen napannut. Isompi ahven kyllä tuntui olevan kovalla syönnillä, sillä kaikki nappasivat perä perään pystypilkkiin oikein kilpaa. Kalat ovat tulleet 2-3 metristä, liekö ne suurimmat ahvenet syvemmällä, 5-6 metriin asti tosin olen koittanut, muttei sieltä mitään tullut. :-P

Eli pystypilkkiä/tasapainoa vain peliin, itse kyllä tein aika suuren virheen viime talvena kun jäin nostelemaan pikkukalaa, vaikka isommat tuntuivat olevan selkeästi omissa parvissaan. Paljon kun jaksaa reikiä kairailla, niin eiköhän sieltä jonkun isommankin saa.

En kyllä Teernijärvelle lähtisi Tampereelta asti ajelemaan, mutta sopii tietenkin koettaa. Itse asun Teernijärvestä alle 2 km päässä eikä silti tule käytyä. Ihan mielenkiintoinen paikka kuitenkin isomusten vuoksi, voisivat kyllä joskus tulla ylöskin.

On olemassa jopa mahdollisuus, että itsekin kävisin Teernillä perjantaina, mutta tuskinpa menen, luultavasti kuitenkin tänäkin talvena kyseisellä järvellä käyn, lisää kokemusta kaipaan vielä siitä järvestä. Olen kuitenkin kuullut niin monilta juttuja että isoa ahventa löytyy.
« Last Edit: January 30, 2007, 14:55:33 by Himopilkkijä89 »

KalamiesTRE

• View Profile
« Reply #4 on: January 30, 2007, 17:04:42 »
No eihän tuo nyt ihan huonolta kuulosta, kun vertaa moniin tän alueen järviin. Kyllä tuota isoa ahventa vois käydä yrittämässä. Sitä paitsi Teernijärvi on yksi ainoista vähän isommista järvistä Nokialla jossa en ole vielä kalastanut,joten pitäähän sekin testata...

Missä muuten Himopilkkijä89 sitten käyt yleensä pilkillä? Olisko jotain vinkkejä hyvistä pilkkipaikoista vaikka Nokian suunnalta?

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #5 on: January 30, 2007, 17:40:05 »
Missä muuten Himopilkkijä89 sitten käyt yleensä pilkillä? Olisko jotain vinkkejä hyvistä pilkkipaikoista vaikka Nokian suunnalta?
En tiedä kyllä Nokialta ainoatakaan hyvää paikkaa, tuntuu että kaikkialta muualta tulee paremmin kun Nokialta. No enpä ole hirveän monella Nokian järvellä käynytkään: Teernijärvellä, Kahtalammella (siinä Teernijärven vieressä, älä eksy tänne, kalat kuolivat happikatoon, happikatoa ennen kaveri sai kyllä katiskalla 8 kg hauen ja oon määkin sieltä saanu 200 g ahvenia ja vielä suurempia särkiä, happikadon jälkeen ei ole tullut mitään. :-P)
Alinenjärvi: pientä kalaa ja vähän niitäkin, yksittäisiä isompia, pari 250 g ahventa olen saanut, muut aivan hengettömiä, siikaa pitäisi myös löytyä mutta enpä ole saanut.
Ruutanajärvi: kalat kuolivat happikatoon
Kulovesi: ahventa aika hyvin, vaikea löytää, myös vaarallisia virtauksia, ei kannata mennä, jos ei tunne niitä.
Vihnusjärvi: paljon lahnaa, särkeä ja pientä ahventa, tarkemmin en tästä paikasta tiedä, viimeksi olen ollut joskus 5 vuotta sitten.

Pyhäjärvi on kohtuu hyvä paikka, Lehtiniemestä 3 km länteen on sellainen kuin Vapunsalmi, toisinaan hyvinkin kalaa, Liukuslahdelle ei kannata eksyä, Riihilahdesta reilu 1 km länteen varteenotettavaa aluetta. Sitten on tuo Ohralahti Lempäälän puolella, yleensä hyvin ahventa, vaan ei tänä talvena.

Käy ihmeessä koittamassa Tampereen Höytämönjärveltä jos kerran siellä päin asut. Isä on ollu siellä pari kertaa ja molemmilla kerroilla sai muutaman kilon 200-300 g ahventa, itse en ole siellä käynyt. Ja jos oikeen kalaa haluat saada niin Mäyhäjärvi Lempäälässä, sieltä oli joku saanu vähä aika sitten 40kg, olin siellä niin isä sai 10 kg filekalaa, itse sain vain 1,5 kg, kun pääsin minäkin loppupäivästä kala-alueelle.

Itse käyn lähinnä pilkkikilpailuissa ja harjoittelemassa niihin. Hupipilkillä olen käynyt lähinnä Säkylän Pyhäjärvellä ja Merellä.
« Last Edit: January 30, 2007, 18:21:28 by Himopilkkijä89 »

kalle

• View Profile
« Reply #6 on: February 01, 2007, 18:55:15 »
 Teernijärvi tosiaan kokeilemisen arvoinen paikka. Itse käynyt "nokian puoleisessa päässä", hyvin saavat myös kapeikosta.. isoaja ahvenia ja siikoja, siinäpä ne pää saaliit, pienenä extrana pirusti haukea, ja hyvä jahdata, rannat kun ovat syvät.. ja tuo vapunsalmi on tuttu paikka, siinähän se on liki Sorvan selkää, ja lehhmisaaren karikotkin kokeiltavia paikkoja.. mistäpäin olet saanut Vapunsalmea?? itse vapunsalmihan on kovin kivikkoinen ja matala, eräs Sorvan niemen salmista.. Tarkoitiko muuten Lempäälän Höytämöä? Mistäpäin on tullut, ja millä? itse olen saanut kirskaan kallioiden tuntumasta keväisin isoa ahventa. onko siikaa vielä noussut? tiedätkö, onko muita kaloja istuteltu?? ai niin, oletko käynyt Sääksjärvellä?

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #7 on: February 01, 2007, 19:11:50 »
mistäpäin olet saanut Vapunsalmea?? itse vapunsalmihan on kovin kivikkoinen ja matala, eräs Sorvan niemen salmista.. Tarkoitiko muuten Lempäälän Höytämöä? Mistäpäin on tullut, ja millä? itse olen saanut kirskaan kallioiden tuntumasta keväisin isoa ahventa. onko siikaa vielä noussut? tiedätkö, onko muita kaloja istuteltu?? ai niin, oletko käynyt Sääksjärvellä?
En ole koskaan pilkkinyt Vapunsalmessa, mutta isäni voitti sieltä Nokian mestaruuden, muistaakseni ahventa oli noin 10 kg. Joten en nyt aivan tarkkaan tiedä (ilmeisesti vapunsalmen länsipuoli), sen verran tiedän, että matalaa siellä oli.

Kyllä tarkoitin Lempäälän Höytämöä(vaikka sanoinkin Tampereen :-o), enkä ole siellä koskaan käynyt, isäni siis on siellä 2 kertaa käynyt jossain työpaikan kisoissa ja isoa ahventa oli tullut. En ole sillä viereisellä Sääksjärvelläkään käynyt.

kalle

• View Profile
« Reply #8 on: February 01, 2007, 20:06:06 »
mistäpäin olet saanut Vapunsalmea?? itse vapunsalmihan on kovin kivikkoinen ja matala, eräs Sorvan niemen salmista.. Tarkoitiko muuten Lempäälän Höytämöä? Mistäpäin on tullut, ja millä? itse olen saanut kirskaan kallioiden tuntumasta keväisin isoa ahventa. onko siikaa vielä noussut? tiedätkö, onko muita kaloja istuteltu?? ai niin, oletko käynyt Sääksjärvellä?
En ole koskaan pilkkinyt Vapunsalmessa, mutta isäni voitti sieltä Nokian mestaruuden, muistaakseni ahventa oli noin 10 kg. Joten en nyt aivan tarkkaan tiedä (ilmeisesti vapunsalmen länsipuoli), sen verran tiedän, että matalaa siellä oli.

Kyllä tarkoitin Lempäälän Höytämöä(vaikka sanoinkin Tampereen :-o), enkä ole siellä koskaan käynyt, isäni siis on siellä 2 kertaa käynyt jossain työpaikan kisoissa ja isoa ahventa oli tullut. En ole sillä viereisellä Sääksjärvelläkään käynyt.

Jep, se on siinä Sorvan liki.. vai että 10kg, se on kova saalis, tartee muistaa etten ryhdy kilpasille(heh) Niin, Sääksistä saa pirun isoja haukia koukuilla talvella, sillä kysyin.. Siinä Höytämön vieressä on Kyynärojärvi, siihen kuulemma istutetaan kirreä läpi vuoden, ja nyt lauantaina on sielä kuulemma kilpailutkin. Ootteko muuten kokeilleet Nokialaisen kaverin tekemiä karvaperseitä (ässiä) asuu Kankaantakana, olen saanut niillä pirunhyvin isoja ahvenia..

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #9 on: February 01, 2007, 20:14:47 »
"Ootteko muuten kokeilleet Nokialaisen kaverin tekemiä persikka (ässiä) asuu Kankaantakana, olen saanut niillä pirunhyvin isoja ahvenia.."

Keneen henkilöön tällä viittaat? Viljasen Penaanko?

kalle

• View Profile
« Reply #10 on: February 02, 2007, 12:28:46 »
"Ootteko muuten kokeilleet Nokialaisen kaverin tekemiä persikka (ässiä) asuu Kankaantakana, olen saanut niillä pirunhyvin isoja ahvenia.."

- juu, sama mies..

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #11 on: February 02, 2007, 19:24:39 »

- juu, sama mies..
Joo tunnen sen. Ollaan usein menty kisoihin sen kanssa. En ole kokeillut sen tekemiä tasapainoja, mutta Viljasen tekemällä pystyllä pilkin tänäänkin...ja kalaa tuli. Omistan isän kaa joku 6 kpl sen tekemiä pystyjä kun se on maksanu automatkat pilkeillä.  :wink: Olen kyllä nähnyt kyseisen tasapainon.

kalle

• View Profile
« Reply #12 on: February 04, 2007, 10:25:44 »

- juu, sama mies..
Joo tunnen sen. Ollaan usein menty kisoihin sen kanssa. En ole kokeillut sen tekemiä tasapainoja, mutta Viljasen tekemällä pystyllä pilkin tänäänkin...ja kalaa tuli. Omistan isän kaa joku 6 kpl sen tekemiä pystyjä kun se on maksanu automatkat pilkeillä.  :wink: Olen kyllä nähnyt kyseisen tasapainon.

- Ne on sopinut minun "käsialaani" ne penan pystyt, olen saanut niillä eniten pystyistä, mutta enempi pilkin tasureilla, noin yleensä, harmi, kun ei ole tällähetkellä niitä pystyjä, mutta tulossa kuulemma on..

KalamiesTRE

• View Profile
« Reply #13 on: February 04, 2007, 16:57:48 »
Tulipahan käytyä pikasesti Teernijärvellä tänään kaverin kanssa.. Kahdessa tunnissa saatiin yhteensä 2 lahnaa ja 3 ahventa. Isoin ahven n. 100g, lahnat n. 100g ja 150g. Syönti oli siis todella hiljaista, mutta ihan kohtullisen kokoista kalaa kuitenkin. Pitää kyllä vielä tänä talvena toteuttaa toinen reissukin tuonne ja olla seuraavalla kerralla hieman pidempään..

center>